Чи вистачає українцям ТРЦ і чому у сфери торгівлі найоптимістичніші прогнози

Читать на русском

Експерти вважають, що ТРЦ є одним із драйверів розвитку економіки

Читать на русском
Чи вистачає українцям ТРЦ і чому у сфери торгівлі найоптимістичніші прогнози
ТРЦ для багатьох українців стали уособленням зла

Експерти вважають, що ТРЦ є одним із драйверів розвитку економіки

НБУ розрахував індекс очікувань ділової активності. Найоптимістичніші оцінки результатів та перспектив своєї діяльності дають підприємства торгівлі. Окрім пожвавлення споживчих настроїв, поліпшення ситуації з енергопостачанням, вплинуло і збільшення пропозиції товарів. Та чи вистачає українцям наявних торгових центрів у різних куточках країни?

Обсяг торговельної нерухомості у Києві дорівнює показнику Варшави

За словами голови Дослідницької групи УРТЦ Дмитра Топольськова, станом на початок 2023 року в Україні існувало 326 торгових центрів, торговою площею 5,8 млн. кв. м. Поки з цієї цифри не віднімали пошкоджені об’єкти або ті, що знаходяться на тимчасово окупованих територіях.

Говорячи про Україну в цілому, насиченість торговими площами в ТЦ складає 132,4 кв. м на 1000 мешканців. Середній показник по країнах Євросоюзу становить 315,8. Менше нас показник мають лише Греція (85,3), Боснія і Герцеговина (112,1) та Болгарія (117,0).

Найбільше в Європі відрізняється забезпеченістю торговими площами словацька столиця Братислава, з показником 1332 кв.м, далі йдуть Люблін ( 959 кв.м) та Варшава (925 кв.м). При цьому сукупний обсяг торговельної нерухомості у Києві практично дорівнює показнику столиці Польщі.

Керівник URB переконаний, що ідеального співвідношення між обсягом площ в ТЦ та кількістю мешканців не існує.

"Для інвестора ідеальною буде ситуація, якщо він будує перший торговий центр у великому місті. Для орендаря – коли в місті є великий вибір локацій для торгових точок, але відсутні прямі конкуренти. Для споживача ідеально, коли є вибір ТЦ з точки зору локації, розміру, теннант-міксу та цінової політики. Тому неможлива ідеальна ситуація одразу для всіх гравців ринку. Але для всіх є спільна риса: коли торгових центрів не вистачає, від цього втрачають усі", - вважає Дмитро Топольськов.

В яких регіонах України не вистачає ТРЦ

Керівник департаменту стратегічного консалтингу UTG Костянтин Олійник зазначає, що наразі збереглася активність девелоперів торгової нерухомості у регіонах, де не вистачає ТРЦ - на Західній Україні, особливо у таких містах як: Луцьк, Івано-Франківськ, Львів, Чернівці та в Ізмаїлі.

На думку експерта, це пов’язано з тим, що зараз на перший план вийшло питання безпеки розташування. Через це багато системних гравців-рітейлерів почали розглядати пропозиції щодо розміщення в торгових центрах на заході країни, які менш масштабні порівняно з київськими ТРЦ або тими, що були побудовані в містах мільйонниках.

"Забезпеченість населення торговими площами в Україні, навіть у Києві, поки що становить приблизно 656 кв. м. на 1 тис. осіб. Це майже більш ніж удвічі менше, ніж у розвинених європейських країнах. Наприклад, у Німеччині цей показник сягає близько 1,5 тис. кв. м на 1 тис осіб, а у Франції – 1,4 тис. Тому в Україні ще немає регіонів, які перенасичені кількістю ТЦ", - впевнений Олійник.

У свою чергу Дмитро Топольськов додав, що в Україні ще є простір для зростання у цій галузі, але ситуація в регіонах може серйозно відрізнятись.

Кількість ТРЦ може вплинути на розвиток регіону

Якщо оперувати довоєнною статистикою чисельності населення, то до найбільш насичених торговельними площами ТЦ обласних центрів, окрім Києва, відносяться Одеса, Черкаси і Львів.

Костянтин Олійник каже, що розвиток міст та територій – дуже перспективний напрямок в усьому світі. В ньому взаємопов'язані питання комерційні та соціальні, містобудівні та політичні.

Успішна робота у цьому напрямі підвищує імідж територій, сприяє зростанню економічної активності, дозволяє підвищити інвестиційну привабливість міста чи регіону. І якість проживання у містах дуже пов’язана з розвитком інфраструктури, де важливу роль відіграє освоєння різних секторів комерційної нерухомості.

"Наприклад, сучасні торгові центри давно стали точками тяжіння містян, з великою кількістю громадських просторів та розваг. ТРЦ пропонують відвідувачам максимальну кількість послуг — кафе та ресторани, дитячі майданчики та містечка, ігрові зони для дітей та дорослих, кінотеатри, салони краси, МФЦ, мовні школи та навіть медичні центри. Також ТРЦ є запорукою комерційного успіху як рітейлерів так і девелоперів, а відтак і одним із драйверів розвитку економіки", - пояснює важливість ТРЦ експерт.

Тому, на думку Костянтина Олійника, попри все в Україні будуть відкриватись нові ТРЦ.

Гарні справи в торгівлі уповільнять темпи зростання цін

У березні індекс очікувань ділової активності підвищився до 49,5 із 45,0 у лютому і майже досяг рівноважного рівня. За даними Нацбанку, це є найвищим значенням із грудня 2021 року. На настроях українського бізнесу позитивно позначилися поліпшення зовнішньої кон’юнктури, логістики, ситуації в енергетиці та підвищення споживчих настроїв.

"Респонденти суттєво поліпшили свої очікування щодо товарообороту та обсягів закупівлі товарів для продажу. Водночас, зважаючи на пом’якшення оцінок стосовно закупівельних цін, вони очікували на незначне зменшення торговельної маржі", - йдеться у прес-релізі НБУ.

В НБУ зазначають, що більшість підприємств, які беруть участь у їх опитуваннях, прогнозують уповільнення темпів зростання закупівельних цін, цін підрядників та цін і тарифів на свою продукцію.

Оцінки щодо зайнятості досі досить стримані, поки підприємці в усіх секторах не чекають на збільшення загальної чисельності своїх працівників. Найменшими песимістами залишаються підприємці у галузі торгівлі.

Раніше ми писали, що у Києві інкасатор образився та “замінував” ТРЦ Retroville. Бешкетником виявився 29-річний інкасатор. 

Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб не пропустити важливих новин. За новинами в режимі онлайн прямо в месенджері слідкуйте на нашому Telegram-каналі Інформатор Live. Підписатися на канал у Viber можна тут.

Ми використовуємо файли cookie, щоб забезпечити належну роботу сайту, а вміст та реклама відповідали Вашим інтересам.