Чи спричинить європейське ембарго на російську нафту дефіцит та подорожчання пального в Україні

Читать на русском

Криза триватиме 2-3 місяці

Читать на русском
Чи спричинить європейське ембарго на російську нафту дефіцит та подорожчання пального в Україні
Сергій Шишкін та Іван Марченков

Криза триватиме 2-3 місяці

З 5 грудня починає працювати цінова стеля для російської нафти, а низка європейських країн розпочинає ембарго поставок російської нафти. Як це позначиться на ринку? Чи можливий дефіцит та подорожчання нафтопродуктів, які експортує Україна з ЄС? Ці питання журналіст Сергій Шишкін поставив аналітику консалтингової групи "А-95" Івану Марченкову.

 

Що таке цінова стеля та як вона вплине на ринок

З 5 грудня починає працювати цінова стеля для російської нафти. Вона забезпечується тим, що страхові компанії будуть змушені відмовитись від оформлення вантажів нафти, якщо за документами, ціна на неї буде вища за певну межу: 60$ за барель. Російські експортери намагаються обійти ці обмеження, для чого закуповують свій танкерний флот, щоб везти нафту до країн Азії.

“Є логистичні труднощі з постачанням палива. Також є дефіцит дизпального у Європі через ембарго на постачання російської нафти, яке почало працювати 5 грудня. Через це більшість НПЗ Європи зупинили переробку російської нафти. Є виключення для Угорщини та для Чехії. Поки що Польща переробляє російську нафту. Проте морський імпорт російської нафти зупиняється”, - каже Іван Марченков.

Тож йде процес переорієнтації потоків з росії до інших джерел постачання. Так, нещодавно Венесуела отримала дозвіл на експорт нафти до США. Chevron Corporation отримала цей статус на півроку. Весь світ намагається якось вирішити цю проблему. 4 грудня ОПЕК прийняла рішення не зменшувати видобудок нафти. Тож принаймні 2 місяці країни ОПЕК вироблятимуть стільки ж нафти, скільки й зараз.

Чи буде в Україні дефіцит та подорожчання пального

“Перебої з електрикою та масове використання геренраторів в Україні збільшили кількість палива, що ми споживаємо. Я особисто намагаюсь завжди тримати повний бак у своїй автівці. При цьому я розумію, що ринок не пересохне. Паливо буде. Питання в ціні. Можливе здорожчання у межах 2-3 гривень за літр”, - каже Іван Марченков.

Зараз зростають премії на постачання корабельних партій до портів Чорного моря. Це ринковий процес. Якщо є попит, ростуть ціни. З іншого боку, підвищення премій робить рентабельним поставки пального з більш віддалених регіонів. 

“Наразі ринок шукає точку рівноваги. Ембарго на російську нафту, ковідні обмеження та масові протести у Китаї дуже ускладнюють прогнозування. Щодо зростання цін на пальне зима буде складною. Адже 2-3 місяці потрібні на те, щоб ринок збалансувався. Щоб ті маршрути, які зараз будують нафтопереобні компанії, стабілізувались. Після цього впадуть премії та ризик дефіциту. Але на це потрібен час”, - запевнив Іван Марченков.

“Не панікуємо. Тримаємо повними баки в автівках, але не заливаємо його у каністри, щоб не створювати додаткового ажіотажу. Криза триватиме пару місяців. Подорожчання палива буде, але не велике. Ми бачили і більш значні цінові стрибки”, - підбив підсумок бесіди Сергій Шишкін.

Як раніше повідомляв Інформатор, мережі АЗС фіксують зростання попиту на пальне. Це повна несподіванка, адже ринок увійшов у "мертвий" сезон. На відміну від дизпального, яке здебільшого споживає промисловість, це суто автомобільне пальне для приватного транспорту. Саме це насамперед вказує на появу нового споживача – генераторів.

Ми використовуємо файли cookie, щоб забезпечити належну роботу сайту, а вміст та реклама відповідали Вашим інтересам.