Блокада кордону триває третій день: в Україні пояснили, чому не будуть виконувати вимоги польських перевізників

Україна нагадала Польщі, що угода про так званий "транспортний безвіз" була ратифікована всіма членами ЄС та підписана між Євросоюзом та Україною, а не з окремими країнами, тому не буде виконувати вимоги польських перевізників

Блокада кордону польськими перевізниками
Дозвільна система, яку хоче повернути Польща, була штучним бар'єром для здійснення вільної торгівлі Україною

В Україні заявили, що не будуть повертатися до дозвільного режиму для українських перевізників, чого зараз вимагають польські перевізники, блокуючи кордон з Україною. Ця система сповільняла товарообіг, тільки у 2021 році через кризу з польськими дозволами Україна втратила до 500 млн євро. Польща за допомогою дозвільної системи штучно обмежувала не лише двосторонню торгівлю, а й транзит українських товарів країнами ЄС. До того ж угода про "транспортний безвіз" була підписана між Україною та Євросоюзом, а не з окремими державами ЄС.

Про це заявив голова Державного агентства відновлення та розвитку інфраструктури Мустафа Найєм, пише Європейська правда. Він назвав дві важливі тези, якими пояснив, чому Україна не буде йти назустріч вимогам польських перевізників.

"Перше. Україна не має наміру навіть обговорювати повернення до дозвільної системи. Угода про лібералізацію вантажних перевезень була ратифікована та погоджена усіма членами ЄС й підписана між Європейським Союзом та Україною, а не якоюсь окремою країною", - заявив Найєм.

Він нагадав, що починаючи з 2016 року Євросоюз став основним торговельним партнером України. Проте подальше зростання товарообігу було обмежене нестачею дозволів на міжнародні перевезення, кількість яких за окремими напрямками або залишалась незмінною, або значно скорочувалась. В першу чергу з країнами, з якими Україна має спільні кордони: Польща, Румунія, Угорщина, Словаччина, трохи менше Молдова.

Щорічно це призводило до того, що восени значно зростала вартість фрахту, українські та іноземні товаровиробники фізично не могли вивезти свою продукцію. Мустафа Найєм нагадав, що тільки у 2021 році через кризу з польськими дозволами Україна втратила до 500 млн євро тільки тому, що дозволи елементарно закінчились, а нові польська сторона давати відмовилась. Тоді ринок просто став.

"Друге. Головною причиною підписання Угоди про вантажні перевезення автомобільним транспортом були порушення Угоди про поглиблену і всеохоплюючу зону вільної торгівлі між Україною та ЄС. Війна лише прискорила цей процес, за що ми вдячні усім нашим сусідам та партнерам. Річ у тім, що відповідно до ст. 136 Угоди про асоціацію між Україною та ЄС Сторони не запроваджують умов взаємного доступу на ринок, які є більш обмежувальними у порівнянні з ситуацією, що склалася на дату, яка передує даті набрання чинності Угодою", - заявив очільник Державного агентства відновлення та розвитку інфраструктури.

За словами Найєма, у 2016 році Україна мала квоту на 200 тисяч польських дозволів, а вже у 2021 році отримала всього 120 тисяч дозволів, при тому, що загальний товарообіг з країнами ЄС зріс майже на 45%. Паралельно з тим польські колеги п'ять років поспіль збільшували відповідні квоти для перевізників з росії та Білорусі.

"Таким чином польська сторона прямо порушувала наші права, оскільки створювала умови, які були гіршими, ніж ті, які існували на момент набрання чинності Угоди про асоціацію між Україною та ЄС", - каже Найєм.

Також дії Польщі порушують статтю 5 "Свобода транзиту" Генеральної угоди з тарифів і торгівлі, до якої Україна приєдналася 5 лютого 2008 року. Вона передбачає свободу транзиту через територію кожної сторони за маршрутами, найбільш зручними для міжнародного транзиту.

"Фактично дозвільна система була штучним бар'єром для здійснення вільної торгівлі, обмежуючи не лише двосторонню торгівлю, а й транзит наших товарів країнами ЄС. І я дуже сподіваюсь, що ми ніколи не повернемось до цієї ганебної та дискримінаційної практики. Практики, яка обмежувала нас у торгівлі з ЄС до широкомасштабної війни і може бити по нашій економіці зараз, коли автомобільний транспорт - головна артерія нашого експорту", - підсумував Мустафа Найєм.

Перевізники Польщі блокують рух вантажівок на кордоні з Україною

У понеділок, 6 листопада, польські перевізники почали блокувати три пункти пропуску з Україною: "Корчова - Краківець", "Гребенне - Рава-Руська", "Дорогуськ - Ягодин". Головна вимога польських перевізників - повернення системи видачі дозволів для роботи в ЄС українських перевізників.

Як повідомив заступник міністра розвитку громад, територій та інфраструктури України Сергій Деркач, на пункті пропуску "Ягодин - Дорогуськ" блокується виїзд з України та виїзд із Польщі. Тобто пункт пропуску заблокований повністю. На "Краківець - Корчова" виїзд з України ще можливий, заїхати в Україну - ні. На "Рава-Руська  - Гребенне", за останньою інформацією від наших прикордонників, перевізники заблокували й виїзд від нас. Тобто рух заблокований повністю також.

Деркач додав, що на всіх пунктах пропускають гуманітарні вантажі та пасажирський транспорт. У напрямку України учасники акції пропускають по одній або кілька машин за годину.

До слова, після початку повномасштабної війни з росією Євросоюз пішов на безпрецедентні кроки для підтримки української економіки та на рік скасував необхідність отримання українцями вищезгаданих дозволів. Але літом 2023 року ЄС продовжив дію цієї норми до червня 2024 року. Тепер польські перевізники вимагають скасувати цю пільгу та повернути для України стару дозвільну систему.

Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб не пропустити важливих новин. За новинами в режимі онлайн прямо в месенджері слідкуйте на нашому Telegram-каналі Інформатор Live. Підписатися на канал у Viber можна тут.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ:

Головна Актуально Informator.ua Україна на часі Youtube