Як штрафуватимуть порушників руху - водіїв електросамокатів, моноколес, сігвеїв та гіроскутерів
Новомодні види транспорту - електросамокати, моноколеса, сігвеї і гіроскутери гарні в своїй мобільності, але вже доставили чимало переживань водіям авто та пішоходам.
Чому поки не вдалося налагодити розуміння і що пропонують нардепи - читайте в матеріалі Інформатора .
Водійка самокату із Запоріжжя за рішенням суду повинна буде сплатити 127 тисяч 510 гривень відшкодування матеріальної та моральної шкоди. Їй загрожувала в'язниця за наїзд на пішохода, але суд призначив рік випробувального терміну.Хоча не всі ДТП з самокатами закінчуються саме так.
Інформатор Гроші розповідав про те, як самокат пошкодив Волгу. У листопаді 2017 від клубу «Україна» по вул. Глаголєва у Кам'янському зі швидкістю менше, ніж 10 км / год рухалася Волга. За словами водія, переконавшись, що позаду нікого немає і включивши лівий поворот, він почав маневр розвороту. У цей момент в переднє ліве крило врізався самокат Chilli Pro.
Зі слів водія самокату, він намагався об'їхати Волгу, яка пригальмувала, але в цей момент машина почала повертати, і разом з нею став повертати самокат. Але на середині дороги вони зустрілися. Водій Волги заявив, що не бачив у темряві самокат. Те, що на самокаті немає світловідбивних приладів, в суді зізнався сам водій самокату. Проте він заявив - у нього на куртці є смуги, а на самокаті є літери, які відбивають світло фар.
Свою вину в пригоді водій самоката не визнав і заявив, що дотримувався правил дорожнього руху і не бачив, як водій Волги включив лівий поворот. Адвокат вирішив допомогти своєму підзахисному і сказав, що самокатник не може вважатися водієм, тому як він не здавав на права і оштрафувати його не можна.
Але суддя Наталія Бондаренко розклала все по поличках.За словами судді, у правилах дорожнього руху дійсно немає терміну «самокат», зате є «велосипед», який, як і самокат, приводиться в дію мускульною силою людини. Віднести Михайла Простіта до пішоходів не вийде, тому як вони не керують транспортними засобами, а можуть тільки котити їх поруч із собою. На думку суду, водій самокату не котив самокат, а їхав на ньому. Тому він брав участь в дорожньому русі і повинен був дотримуватися правил.
За те, що водій самоката не стежив за ситуацією на дорозі, суд першої інстанції призначив штраф 340 грн і судовий збір - 352 грн. Але суд апеляційної інстанції його скасував, тому я к«самокат відповідно до ПДР не може вважатися транспортним засобом, а його водій не є водієм транспортного засобу».
Щоб водії електросамокатів, моноколес, сігвеїв і гіроскутеров не створювали хаос на дорогах і не наїжджали на пішоходів, нардепи хочуть зробити таких водіїв учасниками дорожнього руху з зобов'язанням виконувати всі правила .
У реєстрі судових рішень ми знайшли справи про ДТП з самокатами, які закінчуються штрафами або їх взагалі закривають і такі, які розглядаються за кримінальними статтями.
Наприклад, 27 травня 2021 року близько 13:40 у Києві по вул. Жилянській, 58 водій електросамокату з маркуванням «Bolt» наїхав на Toyota Rav-4. Але провадження у справі закрили, обмежившись усним зауваженням.
У Дніпрі було схожа справа:22 серпня минулого року приблизно о 15 год. 42 хв на перехресті Запорізького шосе і вул. Панікахи водійка електросамокату «Like Bike» зіткнулася з автомобілем «Деу». Не обійшлося без пошкоджень і машин, і водіїв, але провадження у справі закрили «у зв'язку із закінченням термінів притягнення до адміністративної відповідальності».
ДТП за участю самокатів за кримінальними статтями більш суворі. 18 травня 2021 приблизно о 19.20 водій «VOLKSWAGEN GOLF» в світлий час доби при проїзді в районі нерегульованого пішохідного переходу наїхав на самокатників.
На початку суд взяв винного під варту, але пізніше пом'якшив запобіжний захід на нічний домашній арешт. Справа ще слухається за 2 ст. 286 КК (покаранням може бути позбавлення волі терміном від трьох до восьми років з позбавленням права керувати транспортними засобами на термін до трьох років або без такого).
Також, 30 травня 2019 року біля 13 год. 50 хв. у Хмельницькому на проїжджій частині продовольчого оптового ринку сталося зіткнення вантажного фургону марки «Nissan Primastar» і самоката. На жаль, без тілесних ушкоджень не обійшлося. Суд призначив експертизу,але останнє, що відомо у кримінальному провадженні №12019240010002618 - суд частково скасував арешт на фургон.Водія могли судити за ч.1 ст.286 КК (максимальне покарання - обмеженням волі терміном до трьох років з позбавленням права керувати транспортними засобами на термін до трьох років або без такого).
За словами адвоката Катерини Ужви,порядок дій в ДТП за участю електротранспорту повинен виглядати так:
За словами Ужви, в разі ДТП за участю такого транспорту практично неможливо встановити особу користувача. Така проблема існує через відсутність номерних знаків.
На сайті парламенту є два законопроекти з правилами використання електротранспорту і штрафів за їх порушення .
Проект №5731 містить нову статтю 19-2, згідно з якою право управляти електротранспортом отримають особи, які досягли 16-річного віку. Їм дозволять пересуватися велосипедними доріжками, по узбіччю або по краю проїжджої частини.
У законопроекті прописані обов'язки водіїв електротранспорту:
З метою безпеки, власники зобов'язані обладнати самокати або інший електротранспорт світловідбиваючими пристроями і зовнішніми світловими приладами, які необхідно включати з настанням темряви.
Законопроект №5732 вносить зміни до Кодексу про адміністративні правопорушення, які прирівнюють водіїв згаданих транспортних засобів до велосипедистів і водіїв гужового транспорту у частині адміністративної відповідальності. Для них діють такі штрафи:
Автор матеріалу - Ірина Логуш