Як аеропорт Дніпра вирвали з рук Коломойського і що з ним буде далі

Читать на русском

Без аеропорту мегаполіс не може розвиватися так, як заслуговує

Читать на русском
Як аеропорт Дніпра вирвали з рук Коломойського і що з ним буде далі
Битва за аеропорт Дніпра

Без аеропорту мегаполіс не може розвиватися так, як заслуговує

«Коломойський більше не паразитуватиме на аеропорті Дніпра»: Філатов розповів про важливе рішення суду”, - з таким заголовком вийшла новина на сайті Дніпропетровської міськради 7 лютого. Інформатор розбирається, щодо чого йшов суд, чому він був настільки важливим для мера Дніпра, до чого тут Коломойський. А також, яка доля чекає на аеропорт Дніпра.

Битва за аеропорт

Як зазначає міськрада Дніпра, ще у вересні минулого року Дніпровський окружний адміністративний суд скасував компанії олігарха Ігоря Коломойського право експлуатації Дніпропетровського аеропорту. Позивачем тоді виступила міськрада Дніпра, а третьою особою стало Національне антикорупційне бюро України. Нині ж, після розгляду апеляції, рішення набуло законної сили. Мер Дніпра Борис Філатов, зауваживши, що хоча попереду ще касаційний суд, він переконаний – летовище вже вирвано з рук олігарха.

Скрін сторінки сайту міськради Дніпра
Скрін сторінки сайту міськради Дніпра

Авокатка Олена Доненко, яка працювала над справою, повідомила, що процес тривав 2 роки. Майже півтора з них знадобилося на судовий розгляд.

“Апеляція постановила визнати незаконним і скасувати наказ Державіаслужби про видачу сертифікату беззмінному 15 років експлуатанта аеропорту. За ці 15 років міжнародний аеропорт Дніпра став вже майже легендою - він начеб-то й є, але останні роки літати з нього можна було лише до Києва, а за ціною - так наче у космос. Все це наслідок штучно створеної монополії, коли власність, повітряний флот та можливість експлуатувати опинилася в одних руках”, - зазначила Олена Доненко.

Протягом останніх років з аеропорту Дніпра літали переважно літаки компанії МАУ. Користуючись своїм монопольним становищем, авіакомпанія виставляла надвисокі ціни на квитки. Мешканці міста літали за кордон з Борисполя, Жулян, Запоріжжя, Львова або Харкова. А величезна кількість іноземних інвестицій пройшла повз мегаполіс лише тому, що інвестори не готови були до такої складної логістики.

До чого тут Ігор Коломойський

Всі ці роки експлуатантом аеропорту Дніпра було публічне акціонерне товариство «АВІАЦІЙНА КОМПАНІЯ ДНІПРОАВІА», 99,45% акцій якої належать компанії «ГАЛТЕРА». Отримала вона їх у 2009 році, придбавши у Фонду держмайна державний пакет акцій «Дніпроавіа». За умовами інвестиційного договору, «ГАЛТЕРА» мала вкласти у розвиток міжнародного аеропорту «Дніпропетровськ» 882,1 млн. грн. Крім цього, компанія мала передати державі злітно-посадкову смугу, радіомаячну систему та земельні ділянки. За даними ЗМІ, “ГАЛТЕРА” входила до бізнес-імперії Ігоря Коломойського.
20 серпня 2015 року представники Фонду держмайна перевірили умови виконання договору та з'ясували, що із 882,1 млн грн інвестицій компанія вклала з урахуванням інфляції лише 142 145,12 тис. грн. Нерухомість державі так само не передали. 9 лютого 2016 року представники Фонду держмайна звернулися до Господарського суду Дніпропетровської області із вимогою розірвати договір та повернути акції авіакомпанії державі. Далі відбувалась багаторічна судова тяганина, кожен раунд якої закінчувався нічим.

Скрін посту Юрія Луценка
Скрін посту Юрія Луценка

У березні 2017 року тодішній генпрокурор Юрій Луценко заявляв про перемогу. Але, як виявилось повернути державі аеропорт Дніпра було набагато більш складною справою, ніж націоналізувати ПриватБанк. Тож, високопосадовці вирішили, що простіше побудувати Дніпру новий аеропорт, ніж битися за наявний. 

Альтернативні проєкти

У 2018 році на сайті президента з’явилась та швидко набрала необхідну кількість голосівпетиція “Здійснити фінансування з державного бюджету реконструкції та модернізації діючої чи будівництва нової злітно-посадкової смуги аеропорту в місті Дніпро”. У тексті петиції повідомлялось, що група DCH Олександра Ярославського, яка будувала новий термінал у Харкові для Євро-2012, готова інвестувати у реконструкцію існуючого терміналу Дніпра за умови, що держава візьметься за свої гроші провести реконструкцію злітної смуги та навігаційного комплексу.
У відповідь на петицію президент Порошенко повідомив, що у Державному бюджеті України на 2019 рік передбачено 200 млн грн на проектування та будівництво аеропорту «Придніпров’я» у Дніпропетровській області.
Олександр Ярославськийзаявляв, що готовий інвестувати в термінал Дніпра 70 млн доларів. І що новий аеропорт буде не гірше Харківського, де термінал належав бізнесмену, а злітно-посадкова смуга - державі. Планувалось, що всі авіакомпанії, що літають до Харкова, полетять і у Дніпро. І ця ідея дуже сподобалась дніпрянам, часто змушеним починати свої закордонні мандри з поїздки до Харкова.

Рейси з аеропорту Харкова у 2018 році
Рейси з аеропорту Харкова у 2018 році

Тим часом виник альтернативний проєкт: побудувати з нуля аеропорт в селі Солоне та зробити там єдиний авіаційний хаб для Дніпропетровської та Запорізької областей.

Мрії про аеропорт Придніпров'я
Мрії про аеропорт Придніпров'я

Тодішній очільник Дніпропетровської облради (обраний від Блоку Петра Порошенка)Гліб Пригунов обіцяв побудувати сучасний аеровокзал посеред поля за 2-3 роки. І навіть показував, як це щастя буде виглядати.

Один з проєктів аеровокзалу у Солоному
Один з проєктів аеровокзалу у Солоному

У мережу зливали фантастичні проєкти аеровокзалу.

 

Тодішній міністр інфраструктури Володимир Омелян казав, що проєкт аеропорта в Соленому такий саме реалістичний, як і проєкт будівництва гіперлупа. Він навіть обіцяв залучити до роботи китайських інвесторів.

Омелян та китайські інвестори
Омелян та китайські інвестори

Але експерти дивились на ці прожекти скептично. І далі розмов та малюнків справа не пішла.

Скрін посту Бориса Філатова
Скрін посту Бориса Філатова

Мер Дніпра Борис Філатов у захваті від планів Ярославського побудувати новий аеропорт для Дніпра.

Почалось будівництво

Тим часом в Україні президента Порошенка змінив президент Зеленський. У липні 2019 року він приїхав до Дніпра і пообіцяв місту аеропорт.

Скрін з сайту президента України
Скрін з сайту президента України

Потім Зеленський повторив свою обіцянку восени 2019 року. Але лише через рік, влітку 2020 року, нарешті було проголошено тендер на будівництво злітно-посадкової смуги. Все йшло не дуже гладко. Кілька разів не могли обрати підрядника. Постійно ходили чутки, що Кабмін хоче кошти, закладені у бюджет на будівництво, спрямувати на щось більш нагальне. Але нарешті будівництво стартувало.

 

На початку лютого 2022 року будівництво терміналу, що здійснювала компанія DCH, йшло швидкими темпами. І хоча злітно-посадкова смуга будувалась повільніше, ніж цього всім хотілося, робота тривала і там. Тобто на території аеропорту поряд з наявною смугою, яку контролював Коломойський, будували нову. А поряд з напівпорожнім старим терміналом - новий.

15 березня 2022 року рашистські агресори обстріляли аеропорт Дніпра ракетами Іскандер. Було зруйновано злітно-посадкову смугу, пошкодження отримав і термінал. “Масштабні руйнування. Потрібно багато часу на відновлення”, - написав про це голова Дніпропетровської ОВА Валентин Резніченко.
Тож, якщо судова тяганина закінчиться на користь держави та міста Дніпро, відбудовувати аеропорт будуть, не вдаючись до латкового методу, яким намагались обійти судові проблеми з Коломойським. І місто зможе отримати так необхідну йому сучасну повітряну браму.

Що відомо про старий аеропорт Дніпра

Аеропорту «Дніпропетровськ» почали будувати одразу після звільнення Дніпра, наприкінці жовтня 1943 року. З 1946 аеропорт вже перевозив 300 пасажирів на рік, і перші рейси з нового аеродрому літали в першу столицю УРСР - Харків. Вже через 30 років пасажиропотік складе 475 тис. на рік, а з Дніпра літали літаки у понад 70 міст СРСР. Сам аеропорт тоді входив до четвірки найкращих і найсучасніших аеропортів СРСР.

Радянська будівля аеровокзала Дніпра
Радянська будівля аеровокзала Дніпра

Будівля аеровокзалу, яка стоїть і зараз, була введена в дію в 1974 році і являла собою на той час диво будівельних технологій з пропускною спроможністю 800 пасажирів на годину. У 1990 році щорічний пасажиропотік аеропорту досяг свого історичного максимуму - 660 тис. чоловік.
1991 року Дніпропетровськ став відкритим містом і з'явилася можливість приймати міжнародні рейси. З 1992 року починаються польоти до Африки, потім до колишньої Югославії, Молдови, Ірану. У 1996 році реконструюється аеровокзал. Літаки починають літати в Амстердам, Франкфурт, Тюмень і надалі розширювати свою географію.
У 1991 році була утворена державна авіакомпанія «Дніпроавіа», яка з 1996 року перетворюється на ВАТ авіакомпанія «Дніпроавіа». До 2008 року щорічний пасажиропотік аеропорту впав до 432 тис. пасажирів. Компанія накопичила величезні борги компанії (6 млн доларів станом на 2006 рік). І держава вирішила продати аеропорт. Не в останню чергу на це рішення вплинуло й позбавлення у травні 2009 року можливості Дніпра приймати матчі Євро-2012. У тому числі через застарілий аеропорт.
Як раніше повідомляв Інформатор, зранку 1 лютого 2023 року співробітники Служби безпеки України прийшли з обшуками до Ігоря Коломойського. Слідчі дії проводять в рамках розслідування махінацій щодо "Укртатнафти" та "Укрнафти". 

Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб не пропустити важливих новин. За новинами в режимі онлайн прямо в месенджері слідкуйте на нашому Telegram-каналі Інформатор Live. Підписатися на канал у Viber можна тут.

Ми використовуємо файли cookie, щоб забезпечити належну роботу сайту, а вміст та реклама відповідали Вашим інтересам.