Вибір під тиском: як аптеки просувають ВТМ-ліки замість рекомендованих препаратів

Вибір під тиском: як аптеки просувають ВТМ-ліки замість рекомендованих препаратів

В українських аптеках все частіше з’являються препарати під «власною торговою маркою» (ВТМ), які споживачам пропонують як повноцінну заміну призначених лікарем ліків. Лікарка загальної практики - сімейна лікарка 1 категорії, лікарка-дієтологиня Катерина Свистун у своїй колонці для УП.Життя розповіла про те, чи справді ВТМ-ліки «такі самі», як оригінали та як не піддатись на маркетингові маніпуляції.

Аптечні ВТМ – це препарати чи добавки, які виготовляються під брендом самої мережі, подібно до того, як у супермаркетах можна знайти власні товари у категоріях харчів чи побутової хімії. Проте у випадку з ліками ситуація інакша – люди не можуть обрати їх самі, з полиці, тож їх продають наполегливими «порадами».

«Секрет популярності ВТМ-ліків не в тому, що вони мають вищу якість, довіру споживачів чи лікарів, а у тому що їх частіше нав'язують споживачеві під різними приводами. Інколи навіть «забуваючи» згадати про доказові препарати тієї ж дії. Бо з кожної упаковки ВТМ мережа отримує більше прибутку, ніж з оригінальної продукції», – пише пані Катерина.

Фармацевти, згідно з внутрішньою політикою аптечних мереж, змушені рекомендувати саме ВТМ-продукцію. І хоча така заміна може бути дешевшою, вона далеко не завжди є еквівалентною за ефектом або якістю.

«Особливо відмінності можуть стосуватись якості сировини, яка використовується для створення препаратів, саме вона впливає на ефективність і це саме те, на чому найчастіше оптимізують вартість. У більшості випадків інформація про якість, засвоєння препарату або навіть про самого виробника обмежена чи відсутня взагалі», - розповіла лікарка.

Додатковий нюанс – ВТМ-препарати не завжди проходяять необхідні дослідження чи мають доказову базу. Маючи ті самі діючі речовини, що й «лікарські засоби», вони можуть реєструватись як «дієтичні добавки» чи «косметичні засоби». А це дозволяє уникати суворих стандартів клінічних випробувань, проте покупці цього зазвичай не знають.

Ми схильні довіряти фахівцям з профільною освітою та досвідом. Тож рекомендації фармацевта сприймаємо охоче, особливо коли ліки треба тут і зараз, щоб швидко покращити своє самопочуття. Тоді замість перевіреного препарату споживачі можуть отримати зовсім інший продукт і не помітити цього одразу. Тож лікарка радить все ж більш прискіпливо ставитись до покупок в аптеках і не соромитись запитувати необхідну інформацію – від складу й доказовості до виробника та наявності досліджень.

«Це не зайві «незручні» питання – це можливість переконатись, чи не стає ваше здоров’я об’єктом експерименту для сумнівних препаратів. І відповіді на кшталт «це те саме» не є достатніми аргументами для покупки. Ви як клієнт аптеки платите гроші, тож маєте право на повну інформацію», – наголошує Катерина Свистун.

Саме існування ліків та БАДів власного бренду не є загрозою. Тут проблема криється у непрозорості, з якою їх пропонують споживачам – без повної інформації, з маркетинговими маніпуляціями. Це створює у людей ілюзію вибору, який вони насправді не роблять. А на думку лікарки, в усьому, що стосується здоров’я, це ризиковано.

Слідкуйте за нами у Telegram

Image
Оперативні новини та разбори: Україна, світ, війна
Головна Актуально Україна на часі Youtube
Інформатор у
телефоні 👉
Завантажити