Їхати за кордон лише з однією картою — необачно. Найкраще мати як мінімум дві, а то й три картки від різних банків
Уявіть ситуацію: ви за кордоном, усі ваші гроші — на банківській картці. Збираєтеся розплатитися в магазині. Але раптом виявляєте, що не можете цього зробити. Вашу банківську картку заблоковано. Що робити? Насамперед, не панікувати. Finance.ua розповідає, як діяти в такій ситуації.
Перше, що має зробити власник банківської картки, — зв’язатися з банком і з’ясувати, що сталося і чому заблокували картковий рахунок. У наш час для цього зовсім не обов’язково витрачати багато грошей і дзвонити на банківський телефонний номер (хоча багато банків, як і раніше, дають контактний номер для дзвінків з-за кордону). Достатньо написати у Viber чи Telegram-чат. Для цього знадобиться підключення до Інтернету. Якщо ваш пакет мобільного оператора не дозволяє вихід в інтернет, можна знайти безкоштовний Wi-Fi та підключитися до нього.
Головне, що необхідно з’ясувати відразу: що спричинило блокування картки і як його зняти. Причини можуть бути різні. Але можна виділити чотири основні причини для блокування банківських рахунків:
Ці підстави для блокування рахунків передбачені чинним законодавством, і банківські установи зобов’язані їх дотримуватись.
У Постанові правління НБУ № 65 від 19.05.2020 року «Про затвердження Положення про здійснення банками фінансового моніторингу» чітко визначено 73 спеціальні індикатори підозрілості фінансових операцій, що включають безліч підпунктів. Якщо така операція була, відділ фінансового моніторингу банку може дати команду заблокувати картку для з’ясування деталей.
Банк може заблокувати вашу банківську картку просто тому, що ви не попередили його про те, що будете користуватися карткою за кордоном. І після першої закордонної транзакції банк визнав це підозрілим і з метою можливого запобігання втраті ваших коштів заблокував картку. Насправді подібна пильність банку цілком виправдана: не виключено, що до шахраїв могли потрапити дані вашої картки, і вони, випустивши «білий пластик» — картку з вашими викраденими даними, вирішили скористатися нею за кордоном.
Найпростіший випадок, який легко вирішується, — якщо банк просто відреагував на закордонну транзакцію і заблокував вашу картку, щоб запобігти можливому викраденню грошей шахраями. У цьому випадку ви повинні насамперед сповістити банк, в якій країні зараз перебуваєте. Які країни ще плануєте відвідати (якщо переїжджатимете в іншу країну). Це необхідно для того, щоб банк відмітив цю інформацію і надалі не здійснював повторні блокування.
Раніше у багатьох банків обов’язковою вимогою до клієнтів, які виїжджають за кордон, було попередити працівників банку про виїзд із зазначенням країни та термін перебування за кордоном. З того часу банківські процедури змінилися: в одних банках ця вимога залишилася, в інших — ні. Але якщо ви не попередили банк про закордонний вояж, будьте готові до того, що вашу картку можуть заблокувати в непідходящий момент.
Якщо причиною блокування рахунку стала постанова виконавчої служби, і рахунок заблокований через несплату аліментів або штрафів, має сенс оперативно погасити заборгованість. Після цього треба подати до виконавчої служби документи, що підтверджують погашення: платіжні доручення або меморіальні ордери, взяті в банку). Виконавець зобов’язаний протягом двох робочих днів винести ухвалу про зняття арешту та направити її в банк. Якщо цього немає, нагадуйте виконавцю і банку необхідність дій.
Якщо блокування рахунку відбулося на вимогу правоохоронних органів у рамках розслідування кримінальної справи, єдине, що може зробити клієнт, — всіляко сприяти правоохоронним органам. Тут на швидке розблокування сподіватися не варто.
У разі, якщо банк виявить транзакції, які можуть спричинити підозри у можливому відмиванні коштів, фінансуванні тероризму чи іншої незаконної діяльності, пов’язаної з рухом грошей (так звані «сумнівні операції»), необхідно оперативно подати в банк документи, що пояснюють характер та призначення цих фінансових операцій. Оскільки особисто передати документи у відділення неможливо, їх слід надіслати в банк електронною поштою. Кожен банк індивідуально складає перелік документів, які клієнт має надати у таких випадках. Універсального набору немає. Якщо в банку питання щодо суми коштів, що надходять до банку, він обов’язково вимагатиме від клієнта документи, що пояснюють походження коштів і джерела доходів.
Це можуть бути:
У випадку, якщо у банку виникли питання до переказів, що надходять, клієнт повинен довести, що ці перекази не пов’язані з підприємницькою діяльністю.
Можливий варіант, що клієнт банку займається волонтерською діяльністю та закуповує за кордоном обладнання для ЗСУ. У цьому випадку він одразу ж (ще до початку рухів по рахунку) повинен сповістити про це банк і надати документи для підтвердження. В іншому випадку банк обов’язково відреагує на надходження великої кількості різних сум та заблокує рахунок як на вхід, так і на вихід.
Завжди майте при собі картки мінімум двох-трьох різних банків із грошима на них
Їхати за кордон лише з однією картою — необачно. Найкраще мати як мінімум дві, а то й три картки від різних банків. Це може на якийсь час врятувати, особливо якщо в якомусь із банків немає процедури обов’язкового повідомлення про виїзд за кордон. Щоправда, від блокування карток виконавчою службою чи правоохоронними органами це не врятує: у таких випадках зазвичай блокуються всі рахунки та картки.