На практиці перший етап переходу АЗС на бензин з біоетанолом минув на диво спокійно
Український ринок автопалива вже декілька тижнів працює за новими правилами, які встановлюють норму обов'язкового вмісту біокомпонентів у бензині А-95. Чи справдилися негативні прогнози: що відбувається з бензином, і чи правда, що на деяких АЗС він перетворився на небезпечну речовину, ціни виростуть, а заправки збанкрутують. Як насправді?
Голова агентства «А-95» Сергій Куюн каже, що на практиці перший етап переходу АЗС на «спиртовий бензин» минув «на диво спокійно».
«Жодних скандалів, пов'язаних із якістю бензину, немає», — запевнив Куюн.
«Нічого сенсаційного не відбувається — бензин як продавався, так і продається, обсяги реалізації не змінилися, нарікань немає», — говорить власник групи компаній «Прайм» Дмитро Леушкін.
При цьому Куюн додав, що поки що адаптація ринку до нового виду палива триває.
«Не всі АЗС перейшли на спиртовий бензин із 1 травня, у багатьох цей процес триває», — говорить Куюн.
Якість палива на українських АЗС із початку війни фактично не перевіряють. Це дозволило заправникам схитрувати. Навіть на тих АЗС, де на стеллі вже виставлений бензин Е5 і за документами паливо значиться як таке, що містить біокомпоненти, насправді продають залишки звичайного бензину — без спирту. Дізнатися про це можна, наприклад, розговоривши заправників.
Керівник дослідницьких проєктів НТЦ «Психея» Геннадій Рябцев зазначає, що зараз на вітчизняних АЗС продається бензин найрізноманітнішої якості.
«Великі мережі закуповують імпортне паливо, адаптоване до наших законодавчих вимог. Для автомобілів воно фактично нічим не відрізняється від «звичайного» бензину — добавка 5% біокомпонентів для двигуна авто нічим не загрожує. Але збільшилася кількість заправок, які торгують «незрозумілими сумішами». Це можуть бути різні дешеві спиртові добавки, причому у набагато вищій пропорції, ніж прописує законодавство. Наприклад, 10−15%, замість 5%. Оскільки спирт дешевший за нафтопродукти, його вигідно додавати в бензин”, — розповів Рябцев.
За його словами, бензину сумнівної якості зараз багато на невеликих регіональних АЗС.
«Як водій зможе зрозуміти, що залив „щось не те“? Наприклад, коли почне гальмувати двигуном на спуску, а машина вийде з-під контролю, тому що в системі утвориться парова пробка», — наводить приклад Рябцев.
Експерти кажуть: ефект від використання «поганого» палива здебільшого настає не відразу, він накопичувальний, тому ні в травні, ні в червні більшість водіїв жодних «тривожних дзвіночків», найімовірніше, не почують. Але надалі авто можуть частіше ламатися і почнуть «гірше їздити», оскільки знизиться потужність двигуна.
Геннадій Рябцев радить перевіряти на АЗС, щоб у документах на паливо його тип було вказано, як «Е5», а не, скажімо, «Е10» або «Е15». «Цифра означає частку біокомпоненту в паливі, і краще, якщо вона мінімальна», — пояснив Рябцев. Також він рекомендує перевіряти «сумісність» свого авто з біопаливом.
«Наприклад, деякі авто мають так звані гнучкопаливні двигуни. Це означає, що двигуну, образно кажучи, все одно, яким паливом ви його заправляєте, система адаптується до особливостей якості. Швидко перевірити, чи так це, можна на кришці бензобака авто. Якщо побачите там позначення „Е10“ або абревіатуру FFW, то вам пощастило, і можна сміливо заправлятися бензином зі спиртом фактично на будь-якій заправці. Якщо ні — краще віддати перевагу АЗС великих мереж, яким ви довіряєте», — радить Рябцев.
Ситуація із цінами на бензин залишається спокійною. Подорожчання на 50−80 копійок за літр, як і прогнозували експерти, не сталося. Головна причина — зниження у квітні котирувань на нафту до $60 за барель (у березні вони сягали в окремі дні $76).Щобільше, і бензин, й інші види палива минулого місяця навіть подешевшали на 1−1,5 гривні за літр. З початку травня дизельне паливо ще трохи впало в ціні, а бензин додав декілька копійок.
Як пояснив Геннадія Рябцев, цінники на паливо змінюються під впливом двох чинників. Перший — вартість нафтопродуктів. Другий — курс євро щодо гривні. І якщо перший чинник грав на зниження, то другий, навпаки, сприяв підвищенню цінників.
«Тому замість очікуваної знижки до 3 гривень на літрі палива ми отримали максимум 1,5 грн. Решту „з'їло“ підвищення курсу євро», — каже Рябцев.
Нещодавно котирування на нафту знову пішли вгору — до $66 за барель. І, якщо вони й надалі рухатимуться вгору, можливе подорожчання бензину та дизеля. Але цей прогноз реалізується лише у разі стійкого зростання котирувань (протягом не менше одного-двох тижнів). Куюн уточнює, що прогнози щодо нафти зараз робити вкрай складно, оскільки ринок дуже залежить від політичних заяв та подальших дій влади США щодо зниження вартості енергоресурсів.
«При нинішніх котируваннях можна прогнозувати здешевлення дизеля ще на 1 гривню за літр, оскільки за цим видом палива продавці мають запас міцності. Щодо бензину, то хоч він і подорожчав у закупівлі на 50 копійок за літр, мережі знайшли можливість навіть знизити ціни. Але якщо нафта продовжить дорожчати, перспективи подальших знижок на АЗС відкладаються», — зазначив Куюн.
Лєушкін очікує на зниження цін на бензин і дизель приблизно на гривню вже цього тижня. Але наскільки тривалим виявиться розпродаж — залежить від котирувань на нафту та нафтопродукти, — каже він.
Багато мереж останнім часом вкрай обережно підвищують цінники через падіння продажів палива. За словами Куюна, за 4 місяці цього року проливи дизеля та газу впали, порівнюючи з аналогічним періодом минулого року, на 10%. Продажі бензину зросли на 10%, але здебільшого за рахунок перерозподілу обсягів автогазу (авто з ГБО можуть їздити і на газі, і на бензині).
Ці дані підтверджують у Державній податковій службі. За інформацією відомства, у квітні обсяги продажу автопалива становили 634,4 млн літрів, що на 7% менше, порівнюючи з аналогічним періодом минулого року. Сумарна вартість реалізованого палива також просіла на 3% — до 31,1 млрд гривень. Найбільше знизився продаж у Херсонській, Донецькій та Волинській областях, а найбільші обсяги реалізації (до 38%) забезпечують Київська, Дніпропетровська та Львівська області.
«Основні причини спаду продажів — уповільнення економіки, зниження добробуту українців та збільшення парку електрокарів. Деякі мережі на великих тендерах вже почали пропонувати паливо за собівартістю, або навіть нижче, аби лише отримати клієнтів. АЗС за нинішніх обсягів споживання палива в Україні — у надлишку. Тому конкуренція між ними зростатиме, не виключені закриття чи зміна власника, особливо у світлі того, що держава посилює контроль за сплатою податків, а з огляду на відрахування до бюджету, економіка багатьох заправок просто «не збігається», — каже Сергій Куюн.
Як раніше повідомляв Інформатор, у зв’язку з запровадження з 1 травня 2025 року в Україні обов’язкової квоти на біокомпоненти окремі європейські НПЗ уже почали виробництво такого пального для України. В Україну розпочався імпорт спиртовмістного бензину Е5. Про це 16 квітня повідомили в Консалтинговій групі «А-95». Першими були мережі АЗС Аmic і WOG.
Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб не пропустити важливих новин. Підписатися на канал у Viber можна тут.