Stalker 2: адвокат розповів, як захистити вітчизняну сферу розваг та залучати інвестиції

На думку адвоката, ігрова індустрія України перетворилася на динамічну екосистему розробників, підприємців та ентузіастів

Інвестиції
Адвокат Шабельніков про ігрову галузь

В Україні ігрова галузь має значний потенціал і досягла значних успіхів на міжнародній арені. Українські розробники створюють популярні проєкти, які здобувають визнання у світі. Нещодавно офіційно презентували гру S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl, яка в день релізу стала абсолютним лідером продажів у Steam. Однак ця галузь стикається з численними проблемами, які гальмують її розвиток. Про це Інформатору розповів адвокат, голова комітету Національної асоціації адвокатів із питань інвестиційної діяльності та приватизації Андрій Шабельніков.

За словами адвоката, зростання ігрового бізнесу в усьому світі призвело до значних успіхів на окремих ринках, зокрема в Україні. Ігрова індустрія України перетворилася на динамічну екосистему розробників, підприємців та ентузіастів. Всупереч таким викликам, як обмежені ресурси та вимоги ринку, українські творці ігор продемонстрували неабияку стійкість та креативність, зробивши свій внесок у світовий ігровий ландшафт відомими іграми. У 2013 році український ринок відеоігор досяг знакового показника — 300 мільйонів доларів, а деякі видання називають відеоігри основним культурним експортом України на Захід. 7 вересня 2020 року — кіберспорт був визнаний офіційним видом спорту в Україні.

"Для нашої країни це історичний момент, адже кіберспорт – це вже давно не просто «стрілялки», а фундаментальний елемент сучасної цифрової культури", - наголосив адвокат. 

Україна входить до топ-10 кіберспортивних світових держав. Наші команди асоціюються з успіхом та перемогами, їх знає увесь світ. Ця сфера перетворилася в справжній бізнес, який дає змогу залучати інвестиції та додатковий капітал в економіку країни. Призові фонди великих кіберспортивних турнірів уже давно подолали позначку в 1 мільйон доларів, яка ще 20 років тому здавалася фантастичною. Але ця цифра тьмяніє у порівнянні із загальним обсягом індустрії, що сягає майже 2 мільярди доларів. За даними Statista, у 2024 році глобальний обсяг кіберспортивного ринку становив 1,84 мільярда доларів. Левова частка цього обсягу — приблизно 75% станом на 2022 рік — надходить від спонсорів.

Український «геймдев»

Історія «геймдеву» в незалежній Україні офіційно розпочалася 30 вересня 1996 року з випуском першої комерційної гри, яка мала назву «Admiral: Sea Battles» і була присвячена морським боям епохи вітрильних флотів. Окрім того, не менш знаковою подією для українського «геймдеву» став випуск у березні 2001 першої комерційно успішної гри під назвою «Козаки: Європейські війни». Розробкою історичної стратегії в реальному часі займалася київська студія «GSC Game World» (заснована в 1995 Сергієм Григоровичем). Пізніше, студія «GSC Game World» закріпила успіх на теренах українського «геймдеву» випуском наступного амбіційного проєкту світового рівня, який згодом набув культового статусу.

В березні 2007 року світ побачив постапокаліптичний «шутер» від першої особи під назвою «S.T.A.L.K.E.R.: Shadow of Chernobyl». Гра настільки сподобалася публіці, що на пострадянській території було продано понад півмільйона примірників уже протягом перших двох тижнів, а до кінця 2008 року — понад 2 мільйони копій по всьому світу. За рейтингом британської організації ELSPA «S.T.A.L.K.E.R.: Shadow of Chernobyl» увійшов до десятки найпопулярніших ігор 2007. STALKER не тільки надихнув нове покоління геймерів, але й стимулював розвиток ігрової індустрії в Україні. «STALKER 2: Серце Чорнобиля» стала однією з найбільш очікуваних продовжень в історії відеоігор. Анонсований у 2010 році, проєкт зіткнувся з численними затримками та викликами, включаючи вплив російського вторгнення в Україну у 2022 році. Попри ці перешкоди, GSC Game World продовжила розробку, випускаючи тизери та геймплейні трейлери, які викликали значне захоплення серед фанатів.

Після 15 років розробки 20 листопада 2024 року творці офіційно презентували українську гру S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl. В день релізу S.T.A.L.K.E.R. 2 став абсолютним лідером продажів у Steam, обійшовши всі платні та F2P проєкти, а також Steam Deck, що був на першому місці останні дні, а вже ввечері гра відзначилась піковим онлайном у 113 тисяч гравців (причому першої сотні тисяч вдалось досягти всього за 2 години, а завантаження гри спричинили перебої з інтернетом у деяких українських провайдерів). Перша гра обійшлась GSC Game World у 5 мільйонів доларів, тоді як нова частина могла коштувати мінімум ушестеро дорожче – 30–60 мільйонів доларів. За даними SteamBD, наразі у гри близько 1,5 мільйона гравців у листі очікування, а це може трансформуватися у «близько 500 тисяч проданих копій протягом перших двох тижнів».

Чому такі компанії як GSC Game World релокуються за кордон?

На початку повномасштабної війни 200 співробітників київської студії GSC Game World переїхали до Праги (Чехія), яка зараз є головним штабом GSC. Прагу обрали завдяки доброзичливій атмосфері місцевої гральної індустрії міста та її орендарів.

"В Україні з доброзичливою атмосферою є проблеми. Перспективи, які наша держава може запропонувати бізнесу — шалені податки та "маски-шоу". Звучить смішно, але часто трапляється так, що в нашій країні бізнесу доводиться захищатись не скільки від конкурентів чи організованої злочинності, а від самої держави, яка за своїм завданням і можливостями має насамперед бізнес захищати. Навіть президент України своїм указом № 21/2024 від 23 січня 2024 року увів в дію рішення РНБО «Про невідкладні заходи із забезпечення економічної безпеки на період дії правового режиму воєнного стану». У ньому — мораторій на «маски-шоу», створення Ради з підтримки підприємництва і зміни до закону про БЕБ для «обмеження тиску на легальний бізнес». Здавалося, це мало б запрацювати, але статистика вказує на інше — у I кварталі 2024 року дії правоохоронних органів потрапили до переліку головних скарг бізнесу", - акцентував Шабельніков. 

Окрім того, 27 грудня 2023 року уряд погодив "Національну стратегію доходів" до 2030 року, яка передбачає: об'єднати другу та третю групи ФОП; розмір податку залежатиме від обсягу отриманого доходу; ставки податку будуть диференційовані — від 3% до 17%; ставка податку залежатиме від виду діяльності ФОП; після досягнення граничного розміру обороту ФОПи, що перебуватимуть на спрощеній системі оподаткування, підлягатимуть обов’язковій реєстрації платниками ПДВ; кожен ФОП, який перебуватиме на другій об’єднаній групі спрощеної системи, повинен буде використовувати засоби електронної фіксації розрахункових операцій; реформа спрощеної системи оподаткування триватиме не менше як три роки.

Як стратегія вплине на гральну індустрію

Нині значна кількість компаній співпрацює з фахівцями за ФОП-моделлю. Це потенційно може бути визнано трудовими відносинами. Такий ризик існував і до Нацстратегії доходів, але посилюється з її ухваленням.

"Якщо ж співпраця роботодавця і ФОПа буде визнана трудовими відносинами, компанія муситиме платити ПДФО, військовий збір і ЄСВ. Ще доведеться сплатити штраф у розмірі 10 мінімальних зарплат. При повторному виявленні — 30 мінімальних заробітних плат (стаття 265 Кодексу законів про працю). Перспективи — не тішать", - каже адвокат.

Як же зберегти гральну індустрію

Ігрова індустрія в Україні має значний потенціал і досягла значних успіхів на міжнародній арені. Українські розробники створюють популярні проєкти, які здобувають визнання у світі. Однак ця галузь стикається з численними проблемами, які гальмують її розвиток. Адвокат пропонує розглянути ключові з них.

  • Відсутність належної державної підтримки. Попри те, що ігрова галузь може приносити значні доходи і створювати робочі місця, вона часто залишається поза увагою держави. Відсутність податкових пільг, грантових програм чи інших стимулів ускладнює розвиток молодих студій та індивідуальних розробників. Багато компаній змушені релокуватися до країн з вигіднішими умовами для бізнесу.
  • Нестача кваліфікованих кадрів. Попит на талановитих розробників та інших спеціалістів значно перевищує пропозицію. Причини включають: відтік кадрів за кордон, недостатню кількість освітніх програм, що спеціалізуються на ігровій індустрії, та низький рівень популяризації цієї індустрії.
  • Високі ризики через війну. Повномасштабна війна, що триває в Україні, негативно впливає на бізнес у секторах, зокрема й на ігрову індустрію. Багато компаній вимушені евакуювати офіси, працювати в умовах відключення електроенергії або навіть припиняти діяльність через безпеку.
  • Недостатній доступ до інвестицій. Інвестори в Україні поки що не повністю усвідомлюють потенціал «геймдеву». Через це розробники стикаються з проблемою пошуку фінансування, особливо на ранніх етапах створення проєктів. Без належних ресурсів важко конкурувати на міжнародному ринку, де проєкти вимагають значних інвестицій.
  • Незрозуміле законодавство. В Україні є проблеми із законодавчою базою, яка регулює ігрову галузь. Хоча у 2020 році був ухвалений закон про легалізацію азартних ігор, ця сфера знаходиться під тиском численних обмежень. Легалізація онлайн-казино та ставок на спорт не вирішує всіх проблем. Відсутність чітких регуляцій для онлайн-ігор та відеоігор заважає розвитку індустрії, а також створює перешкоди для інвестицій.
  • Недостатній внутрішній ринок. Хоча кількість геймерів в Україні зростає, внутрішній ринок поки що не може забезпечити значний дохід для компаній. Це змушує розробників орієнтуватися переважно на закордонну аудиторію, що ускладнює інтеграцію.

Залучення інвестицій

Початок пандемії COVID-19 дав поштовх росту інвестицій в «геймдев». Проте, після досягнення піка 2022 року фінансовий потік стрімко зменшувався. І тепер рівень вкладень досягнув нижчих позначок, ніж у 2019 році. 

"У 2019 році, тобто до поширення COVID-19, інвестиції у річному вимірі склали 4,111 мільярда доларів. Після запровадження карантинних заходів та переведення людей на роботу з дому зацікавленість в іграх зросла. Люди почали частіше купувати різноманітні проєкти та проводити в них більше часу. Інвестори побачили підвищений попит, тому активніше вкладали кошти в «геймдев». У 2020 році приток фінансів склав вже 6,735 мільярда доларів. А у 2021 році та 2022 році показники сягнули рекордних 14,789 доларів та 14,492 мільярда доларів  відповідно. Найуспішнішим був другий квартал 2022 року, коли вдалося залучити 7,108 мільярда доларів інвестицій. Однак цей показник виявився піковим, а після нього почався стрімкий спад", - вказує адвокат. 

За підсумками трьох кварталів 2023 року в ігрову індустрію вклали лише 2,093 мільярда доларів. Найсприятливіший ринок для заробітку на відеоіграх – Китай, США та Японія, де дохід складає від 20 мільярдів доларів й сягає майже 50 мільярдів доларів. У Бразилії гравців у ігровій сфері майже 103 мільйони, однак дохід складає лише 2,6 мільярда доларів тоді як у Японії залучених у відео ігри на 30 тисяч менше, однак дохід чи не в десятеро більший. Аналітики вважають, що до 2026 року найактивніше цей ринок зростатиме в Туреччині із середньорічним показником 24,1%, а Пакистан та Індія щорічно зростатимуть на 21,9% та 18,3% відповідно. Чехію називають географічним центром Європи. Стратегічне розташування Чехії перше, що приваблює інвесторів з усього світу. Другим важливим фактором є розвинена банківська система, яка надає доступ до фінансових ресурсів за досить низькими ставками кредитування. Для іноземного інвестора існує ряд фінансових пільг і переваг, які надаються відповідно до прозорих правил і регулюються законодавством ЄС:

  • інвестиційні заохочення у вигляді податкових канікул і фінансових грантів,
  • грошове асигнування з ЄС,
  • податкові пільги для розробки,
  • податкові відрахування на навчання співробітників.

Якщо говорити про пільги більш детально, мова йде про такі форми підтримки:

  • податкові канікули з податку на прибуток на період до 10 років,
  • датування за створення робочих місць (для регіонів з високим рівнем безробіття) до 300 000 крон,
  • гранти за створення стратегічних проєктів,
  • виключення з податку на нерухомість – тільки для спеціальних регіонів,
  • гранти за навчання нових співробітників (50% або 25% від суми витрат),
  • можливість придбання земельних ділянок за зниженими цінами.

Велика Британія

Світовим еталоном розвитку креативної економіки є Велика Британія, де законодавством передбачено відшкодування витрат та зменшення податкового навантаження. Так для розробників комп’ютерних/мобільних ігор передбачається 20% відшкодування виробничих затрат.

США

Попри жорстку систему оподаткування в США, окремі штати пропонують довгострокові податкові кредити для компаній чи стартапів креативних індустрій. Наприклад, в Луїзіані передбачені податкові кредити у розмірі 25% на витрати компаній та 35% на робочу силу для програмних розробників. Для ігрової індустрії схожі преференції існують в штатах Мен та Нью-Мексико.

Японія

На зразок США, Японія також пропонує компаніям безвідсотковий податковий кредит. Його розміри залежать від багатьох критеріїв (розмір компанії, терміни) й можуть складати від 6% до 30% для компаній, що займаються R&D.

Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб не пропустити важливих новин. Підписатися на канал у Viber можна тут.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ:

Головна Актуально Informator.ua Україна на часі Youtube