Влада планує скоротити термін, на який дані чоловіків вносять у систему Шлях, та посилити контроль за поверненням в Україну
Влада України планує внести деякі зміни у роботі системи Шлях. Її створили для того, щоб чоловіки-волонтери могли безперешкодно виїжджати за кордон та повертатись назад в Україну. Але на ділі Шляхом часто користуються ті, хто до волонтерства не має жодного відношення, а просто хоче виїхати до ЄС. Цю лазівку хочуть закрити. Термін перебування за кордоном хочуть скоротити з шести місяців до трьох, а повернення в Україну контролюватимуть.
Про це розповів Сергій Деркач, заступник міністра розвитку громад, територій та інфраструктури у блозі для сайту NV.
Сергій Деркач наводить доволі дивну статистику. На початок липня 2023 року до системи Шлях було внесено понад 250 тисяч водіїв. З них волонтерів — 104 тисячі, ліцензіатів — майже 150 тисяч. Якщо говорити про водіїв від благодійних фондів, то лише 26% було внесено Міністерством, всі інші - обласними військовими адміністраціями.
"У розрізі областей фіксуємо очевидну непропорційність. До прикладу, Полтавська область ініціювала внесення трохи менше 200 водіїв до системи, Львівська — більше 21 тисячі, Волинська — понад 12,5 тисяч. З одного боку, діє принцип екстериторіальності, з іншого — потрібно враховувати наявність ресурсу обробляти таку кількість заяв. І ще один цікавий факт: у системі фіксується близько 10 тисяч водіїв-волонтерів із дублем даних. Тобто заявники звертаються не до однієї області чи Міністерства, а вносяться кількома суб'єктами одразу. Механізму запобігти дублюванню даних на етапі внесення, наразі не передбачено", - каже він.
Якщо підсумувати, то зараз існує кілька головних проблем: відсутність затвердженої процедури подання та розгляду заяви для Міністерства та ОВА (документів, термінів), неврегульованість підстав для відмови включення водія до Шляху, а головне - відсутність системного контролю за дотриманням водіями строків та мети виїзду за кордон.
"Наша мета — обмежити можливість використання механізму корупційним шляхом та загалом удосконалити процедуру. Звичайно, важливо також не зарегулювати цей механізм, створивши перешкоди для діяльності волонтерів", - пояснює заступник міністра.
Потрібне розмежування повноважень ОВА та Міністерства розвитку громад залежно від категорій вантажів, каже Сергій Деркач. Пропонується закріпити за Міністерством лише військову гуманітарну допомогу. Для обласних адміністрацій змін в цьому питанні не пропонується. До них подавати заяви щодо "гуманітарки" для населення, а також військових.
Також пропонують запровадити принцип територіальності щодо подачі заяв до ОВА. Має бути чіткість термінів її розгляду та єдина форма заяви в електронному вигляді разом із додатками.
"Зараз волонтери можуть чекати кілька місяців на розгляд заяви. Запропонована нами процедура має обмежити термін до розгляду і внесення водія до Шляху у 14 днів", - пояснив Деркач.
І найголовніше - це термін перебування за кордоном. Зараз за системою Шлях водій може перебувати за межами України до 6 місяців. Термін хочуть скоротити до 3 місяців.
"Для такого контролю необхідний обмін двома категоріями даних: датами виїзду-в'їзду в Україну — ці дані пропонується отримувати від Держприкордонслужби, та даними щодо декларування водіями гуманітарної допомоги — такі відомості є у наявності в Держмитслужбі", - сказав заступник міністра.
Як писав Інформатор, прикордонники виявляють дедалі більше порушень, здійснених через систему Шлях.
Ми також розповідали про шість головних проблем, через які прикордонник може не випустити вас з України.
Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб не пропустити важливих новин. За новинами в режимі онлайн прямо в месенджері слідкуйте на нашому Telegram-каналі Інформатор Live. Підписатися на канал у Viber можна тут.