Що не так з аргументами Зеленського про неможливість проведення виборів у 2024 році: розбір експертів

Читать на русском

Володимир Фесенко та Андрій Золотарьов проаналізували аргументи президента Зеленського щодо неможливості провести вибори

Читать на русском
Чи можливо провести вибори в Україні в 2024 році
Чи можливо провести вибори в Україні в 2024 році

Володимир Фесенко та Андрій Золотарьов проаналізували аргументи президента Зеленського щодо неможливості провести вибори

Нещодавно президент Зеленський назвав п’ять перешкод, які, на його думку, унеможливлюють проведення виборів в Україні. Вони стосуються складнощів із забезпеченням присутності незалежних спостерігачів, голосування на захоплений росіянами територіях, голосування тих, хто виїхав за кордон, та військових. І, нарешті, відсутністю коштів на це у держбюджеті. 

«Дефіцит державного бюджету вимірюється сотнями мільярдів гривень, його потрібно буде закрити або за рахунок міжнародної допомоги, або запозиченнями. Коли парламент чи уряд хочуть направити гроші на той чи інший напрямок, крім зброї, суспільство не готове це підтримувати. І не просто не готове, воно проти максимально, тому що йде війна», – заявив президент.

Також Володимир Зеленський наполягає та тому, що закон забороняє проводити вибори під час війни. Інформатор поцікавився, що думають з цього приводу відомі вітчизняні політологи.

Забезпечити голосування можливо, але потребує багато роботи

Голова Центру прикладних політичних досліджень «Пента» Володимир Фесенко нагадує, що вибори проводились і за наявності окупованих територій – в 2014, 2015, 2019 і 2020 роках. Вони можуть бути і в майбутньому.

Голова Центру прикладних політичних досліджень «Пента» Володимир Фесенко
Голова Центру прикладних політичних досліджень «Пента» Володимир Фесенко

«Для того, щоб забезпечити загальне політичне представництво для всіх громадян України пропонується провести парламентські вибори за партійними списками в багатомандатному загальнодержавному окрузі. Ця проблема не є одною з головних перешкод щодо проведення виборів під час війни. Є інші набагато значущі проблеми», - зазначив політолог.

Він підкреслює, що можливість голосування українців за кордоном завжди забезпечувалась на території дипломатичних установ або в інших узгоджених місцях, де вибори могли б проводитись представниками української держави. Але далеко не всі українські громадяни за кордоном могли скористатись своїм правом на голосування навіть до початку нинішньої великої війни. На президентських виборах 2019 року у Закордонному виборчому окрузі своїм правом голосу скористались 59 830 виборців із 552 357 осіб зареєстрованих у виборчих списках (тобто близько 1% від загальної кількості виборців, зареєстрованих за кордоном). При цьому навіть тоді за кордоном перебувало декілька мільйонів громадян України. І основна маса цих людей не були зареєстровані за кордоном в якості виборців.

Головна проблема – в більшості країн фактично була лише одна дільниця для голосування – на території нашого посольства. В кращому випадку було ще декілька дільниць на території наших консульств. Зараз проблема ще складніше – за кордоном перебуває, за різними підрахунками, від 5 до 7 млн українських біженців.

«Забезпечити їх голосування тільки в закордонних дипломатичних установах України неможливо організаційно і фізично. Варіант з електронним голосуванням критикується і навряд буде застосовуватись. За неофіційними даними розглядається варіант голосування поштою. Але навіть в цьому випадку потрібно провести перереєстрацію виборців, в першу чергу тих, хто виїхав з місця постійного проживання. Треба встановити нове місце їх проживання і веріфікувати (підтвердити) його», - вважає Володимир Фесенко.

Він приводить оцінку фахівців, за якою на оновлення Реєстру виборців України потрібно не менше півроку і це має бути врегульовано змінами до виборчого законодавства. Тому Фесенко впевнений, що забезпечити голосування за кордоном можливо, але зараз це потребує великого обсягу підготовчої організаційної роботи і відповідних законодавчих змін. Щодо вартості виборів для українського бюджету, то президент Зеленський назвав суму у 5 млрд грн. Скоріше за все таку цифру йому попередньо назвали в ЦВК і в Уряді.

«Проблема не в тому, що ця цифра непідйомна для бюджету. У фінансуванні виборів під час нинішньої війни є як мінімум дві проблеми. По-перше, майже дві третини бюджетних витрат зараз фінансується нашими міжнародними партнерами. Тому фінансування виборів в умовах війни нам бажано узгодити з нашими партнерами, оскільки, з високою вірогідністю, вибори будуть за їх кошт (повністю або частково). По-друге, якщо проводити вибори під час війни за рахунок українських бюджетних джерел, це буде відволікання грошей від потреб оборони», - підкреслив політолог.

Він припускає, що теоретично можна було б забезпечити голосування військових через продовження терміну голосування для них (а також жителів прифронтових регіонів) – не один день голосування, а декілька днів (тоді шляхом ротації можна забезпечити голосування і тих, хто буде на передовій лінії фронту), а також голосування поштою, або в електронному режимі (через смартфони). Проблема в іншому – військові не зможуть взяти повноцінну участь у виборчому процесі – як кандидати в депутати, як представники електоральних команд. Тут треба або воювати, або політикою займатися.

Проведення виборів - це питання політичної волі та бажання

Політолог, керівник центру «Третій сектор» Андрій Золотарьов вважає, що за існуючим законодавством, легітимність виборів фактично неможлива. Тому потрібно або змінювати закон, або чекати, коли будуть більш-менш нормальні умови для проведення виборів.

Політолог, керівник центру «Третій сектор» Андрій Золотарьов
Політолог, керівник центру «Третій сектор» Андрій Золотарьов

Також, на його думку, за умов триваючої війни фактично неможливо забезпечити присутність на виборах незалежних спостерігачів. Хіба що на окремих дільницях та регіонах, де більш-менш безпечно. А їх присутність залежить вже від суб’єктивного фактору, політичної волі та бажання. Про можливість участі у проведенні виборів військовослужбовців у небезпечних зонах можна буде говорити, коли буде зниження інтенсивності військових дій або припинення вогню.

«Як забезпечити голосування тих 10 мільйонів українців, які виїхали за кордон чи залишилися на окупованих територіях? Є лише одна технічна можливість – якщо буде введено цифрове голосування», - запевняє Андрій Золотарьов.

За його словами, реальна вартість виборів для українського бюджету буде складати приблизно 10 мільярдів гривень. Крім того кожна партія з першою десятки втратить не менше 40-50 мільйонів доларів на ведення передвиборчою кампанії. Мінімальна вартість мажоритарної кампанії складає близько 300 тисяч доларів.

«Але 10 мільярдів для 3 трильйонів видатків держбюджету України, з яких власні надходження складають половину, це не така велика сума. Тому питання не в вартості виборів. Воно в тому, що вибори можуть внести певну дестабілізацію. Зрозуміло, що нашим партнерам потрібно перезавантаження української влади. Що вони бажають позбутися політичної монополії команди Зеленського. Щоб до влади прийшли більш зрозумілі для них та прогнозовані люди. Але це можна зробити не лише через вибори», - підкреслює фахівець.

Ігор ТЕМИН

Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб не пропустити важливих новин. За новинами в режимі онлайн прямо в месенджері слідкуйте на нашому Telegram-каналі Інформатор Live. Підписатися на канал у Viber можна тут.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ:

Ми використовуємо файли cookie, щоб забезпечити належну роботу сайту, а вміст та реклама відповідали Вашим інтересам.