Колишній підлеглий Коломойського викликав багато претензій як з боку людей з культурної сфери, так і поза нею - Новини України
Міністр кільтури Олександр Ткаченко у четвер, 20 липня, ввечері подав заяву про відставку. За його словами, таке рішення він ухвалив "через хвилю непорозуміння щодо важливості культури під час війни". Посаду очільника міністерства колишній гендиректор групи каналів "1+1 Media" Ігоря Коломойського займав більше трьох років.
У звʼязку з цим Інформатор вирішив пригадати головні провали у політиці міністра Ткаченка.
Упродовж останнього тижня Міністерство культури через своє держпідприємство замовило виробництво 20 патріотичних серіалів і двох фільмів на 200 млн грн. Договори на виробництво не менш як третини проєктів уже підписали на Prozorro.
"Практично всі проєкти – сучасної тематики, за винятком документальної реконструкції "Ярослав Мудрий – тесть Європи". Події розгортаються в Україні або стосуються українців", – заявив Ткаченко.
У коментарі ЗМІ кастинг-директорка Алла Самойленко, відома за проектами "Люксембург-Люксембург" та "Довбуш", розповіла, що про проведення конкурсу на виробництво серіалів було відомо небагатьом - інформацію про нього вона випадково зустріла в травні в дописі колег у соцмережі. За її словами, регламент конкурсу на сайті Мінкульту не містив ані прізвищ експертів, ані чіткої процедури проведення.
Самойленко з посиланням на особисті джерела повідомили, що ухвалення результатів конкурсу приймалося на рівні двох осіб – режисер "Слуги народу" Олексій Кірющенко та міністр Олександр Ткаченко.
Серед переможців, що вироблятимуть серіали за державний кошт, компанії Film.ua, "Алхаб" (колишній "Стар Медіа"), продакшени холдингів Ігоря Коломойського "1+1 Медіа", Віктора Пінчука StarLightMedia, а також "Квартал 95" та інші.
Найбільший резонанс у суспільстві викликав проект ведучого та актора Юрія Горбунова вартістю 33 млн грн - серіал "СМТ Інгулець". Ось опис цього проекту:
"Два талановитих айтишники, Максим та Данило, втікають з фронтового Харкова і, по дорозі на Львів, опиняються на Кіровоградщині в смт Інгулець, де всім керує фермер Олексій Паровоз по кличці Батя. Програмістів записують до місцевої самооборони і призначають чергувати на місцевий блокпост і час від часу працювати на фермі".
Продюсером серіалу буде сам Юрій Горбунов, він же вказаний серед авторів сценарію. Компанія має створити серіал у жанрі драмеді, який складатиметься із 24 серій хронометражем 25 хвилин кожна.
Після появи угоди на Prozorro в соцмережах почали активно обговорювати створення серіалу. Хтось обговорює прототипа головного героя, хтось висловлює свою негативну думку.
Так, народний депутат України Володимир Ар'єв підозрює, що прототипом головного героя міг стати президент футбольного клубу "Інгулець" Олександр Поворознюк, відомий у народі як "Вова, *баш їх, бл**ь".
"Є сильна підозра, що головним героєм буде улюбленець коломойського телебачення, власник ФК "Інгулець", аграрій Олександр Поворознюк. Той самий, який матюкає все навколо, крім Зеленського, якого він любе. Це, звісно, припущення, але після серіалу "Слуга народу" нічому не здивуюсь. Народу втулять новий образ - малограмотного, агресивного, балакучого невігласа. І народ за це тепер заплатить зі своєї кишені", - пише у соцмережі Facebook нардеп.
Загалом, за даними ЗМІ та експертів, протягом цього року на замовлення Мінкульту мають виготовити 53 подібних проекти, загальна вартість яких орієнтовно складе 500 млн грн.
У зверненні від 20 липня президент Зеленський згадав Ткаченка, коментуючи бюджетні видатки. Зокрема, за словами президента, під час війни максимум державної уваги, а отже, і державних ресурсів має йти на оборону.
"А кожен проект, який може бути реалізований за допомогою позабюджетних ресурсів, має бути реалізований за допомогою саме позабюджетних ресурсів. Це стосується різних сфер, і, зокрема, галузі культури. Музеї, культурні центри, символи, серіали – усе це важливо, але нині маємо інші пріоритети. Знаходьте позабюджетні кошти, не державні", - сказав Зеленський.
На початку повномасштабного вторгнення безліч українських музеїв були кинуті на призволяще через бездіяльність Мінкульту. Певна кількість з них були разграбовані чи знищені, як, наприклад, Дніпропетровський національний музей, розграбований Херсонський художній музей та знищений Маріупольский краєзнавчий музей.
В інтервʼю директорка розграбованого та окупованого Мелітопольского музею Лейла Ібрагімова заявила, що у тому що сталося винно саме Міністерство культури, яке не приймало ніяких рішень стосовно евакуації експонатів.
Окрім цього сам Ткаченко звинуватив владу Маріуполя в тому, що вона нібито перешкоджала вивезенню культурних обʼєктів з міста.
"Ті спроби, які я намагався робити 23 числа (лютого, за день до повномасштабного вторгнення) щодо Маріуполя, і це теж частина питання, наткнулися на непорозуміння місцевої влади, які сказали, що не потрібно сіяти паніку", - заявив Ткаченко у коментарі "Суспільному" в листопаді 2022 року.
У свою чергу мер Маріуполя Петро Андрущенко висловив подив словами очільника Мінкульту, та запевнив, що жодних вказівок з міністерства щодо евакуації не надходило.
"Хотілося б спитати, а краще побачити хоч один папірець за його (Ткаченка) підписом, який наказував би евакуювати вже втрачені цінності Маріуполя в порушення вимог переміщення цінностей, затверджених міністерством. Всі колекції Маріуполя втрачені через одне - через небажання міністерством займатись виключно їх питанням", - зазначив міський голова Маріуполя.
У 2021 культурна менеджерка Олена Гончарук виграла конкурс на посаду директорки Довженко-Центру в Києві, який є найбільшим державним кіноархівом України.
ЗМІ повідомляли, що міністр Ткаченко спочатку пропонував "пєрєрєшать" результати конкурсу, а потім 1,5 роки не призначав Гончарук директоркою центру.
Попри відсутність будь-яких порушень при проведенні конкурсу Ткаченко звернувся з листом до членів конкурсної комісії з пропозицією повторно заслухати іншого конкурсанта, бо він, на відміну від інших, виступав онлайн, а не особисто.
Цим іншим конкурсантом був колишній російський бізнесмен Олексій Душутін, який раніше керував військово-будівельним управлінням Москви.
Він оскаржив результати першого конкурсу в скандальному Окружному адміністративному суді Києва (ОАСК), який пізніше був ліквідований за ініціативою президента Володимира Зеленського.
У лютому 2023 року конкурс був проведений повторно - переможницею знову визначили Олену Гончарук.
Однак в липні 2022 року Мінкульт передав Довженко-Центр в управління Держкіно, орган, який згодом видав наказ про "реорганізацію" установи, яка б передбачала фактичне знищення національного кіонархіву. Після численних акцій протесту, зокрема за відставку Ткаченка, 11 липня 2023 року суд визнав наказ Держкіно незаконним і скасував його.
Однак історія з Довженко-Центром не закінчується, оскільки Держкіно тепер не укладає з в.о. директорки контракт. Керівництво кіноархіву закликло Кабмін, Мінкульт, профільні комітети Верховної Ради допомогти подолату кризу довкола Довженко-Центру і посприяти створенню відповідної робочої групи.
Український культурний фонд - головна державна структура, яка займається розподілом бюджетних коштів між культурними проектами.
Екс-очільник Довженко-Центру та арт-менеджер Іван Козленко розповів, що за часів Ткаченка УКФ перетворилася на "совковий інститут" через створення наглядової ради, до якої увійшли суперечливі особистості.
У 2021 році оновлений склад наглядової ради УКФ викликав скандал у культурній сфері України. Ткаченко делегував туди громадянина рф Олексія Кірющенка, режисер серіалу "Слуга народу" та сіткому "Моя прекрасна няня". З подачі Ткаченка Кірющенко став одним з тих, хто визначав, які українські культурні проекти отримували гроші, а які ні. Сам Ткаченко казав, що "не бачить проблем" стосовно призначення Кірющенка.
У травні 2021 року культурні організації звернулися до президента Володимира Зеленського, міністра культури Ткаченка та премʼєр-міністра Шмигаля. Автори звернення зазначили, що УКФ вперше в історії змінила результати незалежної експертизи, на підставі якої розподіляється фінансування між проектами. Також зазначалося, що наглядова рада всупереч порядку проведення конкурсу не підтримали частину проектів, які вже пройшли попередні стадії відбору, посіли високі місця в рейтингу та були схвалені Дирекцією УКФ. Натомість були профінансовані інші проекти, які мають нижчі місця в рейтингу і меншу кількість балів.
"Це безпрецедентне перекроювання результатів незалежного конкурсу не можна пояснити інакше, як упередженістю та намаганням замінити прозорі конкурсні процедури режимом "ручного управління", - йшлося у зверненні.
Засновник проекту Ukraїner Богдан Логвиненко, команда якого співпрацює з МЗС в питаннях культурного представництва України у світі і яка співпрацювала з УКФ безліч разів, в інтервʼю звинуватив Ткаченка в рейдерському захопленні УКФ за допомогою організації "ручної наглядової ради". Сам Ткаченко звинувачення відкинув.
Інформатор повідомляв, що на місце голови Міністерства культури та інформаційної політики України Олександра Ткаченка, який написав прем'єру заяву про відставку, можуть запропонувати кандидатуру Олесі Островської-Лютої. Вона зараз є очільницею Мистецького Арсеналу.
Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб не пропустити важливих новин. За новинами в режимі онлайн прямо в месенджері слідкуйте на нашому Telegram-каналі Інформатор Live. Підписатися на канал у Viber можна тут.