Подробиці відставки Кирила Тимошенко - ключові помилки та роль ЦРУ

Читать на русском

Велике будівництво, телемарафон та корупційні скандали - заступник голови ОП робив помилки, кількість яких свого часу переросла в якість. Тому простої відповіді щодо причин його відставки може й не бути

Читать на русском
Подробиці відставки Кирила Тимошенко - ключові помилки та роль ЦРУ
Кирил Тимошенко демонструє свою заяву про звільнення

Велике будівництво, телемарафон та корупційні скандали - заступник голови ОП робив помилки, кількість яких свого часу переросла в якість. Тому простої відповіді щодо причин його відставки може й не бути

Зранку 24 січня заступник голови Офісу президента Кирило Тимошенко опублікував в Інтернеті селфі з заявою про відставку, чим поклав край чуткам щодо того, чи збереже він посаду, чи втратить її. Заява за власним бажанням скасувала необхідність відповідати на питання - за що? Можливо, конкретної відповіді взагалі не існує. Тимошенко пішов за сукупністю помилок, яких припустився. При цьому він залишився одним з найбільш критиковних людей в оточенні президента. Чим запам’ятався Тимошенко на великій державній посаді та поза нею, з’ясовував Інформатор. 

Велике будівництво

Ставши у травня 2019 року заступником глави адміністрації президента, Кирил Тимошенко курував проєкт “Велике будівництво”. 

Виглядало все дуже гарно. Програма "Велике будівництво" розпочалася навесні 2020 року з ініціативи президента Володимира Зеленського. Її метою було заявлено - розбудувати в Україні якісну соціальну інфраструктуру (школи, садочки, лікарні, спортивні об'єкти) та оновити дороги по всій країні. 

Наприкінці 2021 року Зеленський заявив, що завдяки реалізації програми упродовж двох років оновлено 40% основної мережі доріг України. За офіційними даними, в рамках програми за 2020 – 2021 роки вдалося оновити понад 13 тис. кілометрів доріг, 560 мостів, побудувати або капітально відремонтувати майже 400 шкіл та дитячих садочків, 25 басейних комплексів, 193 стадіони, 201 приймальне відділення та 600 сільських амбулаторій тощо.

Передбачалося, що ця програма матиме подвійний ефект: крім власне будівництва потрібних об’єктів та автошляхів вона стане гарним фоном для президента Зеленського та буде сприяти підвищенню його рейтингу. 

“Проєкт “Велике будівництво” для Зеленського особисто і для всієї його команди був максимально важливим. Я не буду говорити про корупційні речі, тому що в мене немає на руках документів. Але з піарної точки зору це було щось надважливе”, - каже журналіст Роман Кравець

Але незабаром програма потрапила під шквал критики. У грудні 2021 року на сайті президента з’явилась петиція “Зобов’язати органи державної влади та органи місцевого самоуправління на усіх інформаційних матеріалах про використання бюджетних коштів в обов’язковому порядку вказувати фразу "за кошти платників податків" відповідно до контексту. Розмір даного напису повинен бути не менше 25% площі інформаційного матеріалу”. Вона навіть набрала необхідну кількість голосів. Зеленський був змушений на неї відповідати. І він відповів:

“Завдяки масштабним державним інвестиціям у національну інфраструктуру у 2020 році Україна вперше за всю історію незалежності змогла стримати спад економіки у період рецесії на рівні нижче середнього порівняно з ключовими торговельними партнерами. Таким чином, можна стверджувати, що вперше за тривалий час кошти платників податків витрачаються з максимальною економічною ефективністю. Тому, зважаючи на високу суспільну значимість порушеного питання, підтримую пропозицію щодо забезпечення широкого висвітлення інформації про джерела, обсяги та порядок фінансування будівництва та реконструкції об’єктів, включених до програми «Велике будівництво» - йдеться у тексті, що підписаний Володимиром Зеленський.

Але піар був не єдиною претензією до програми. Як писала “Українська правда” у жовтні 2021 року, уряд другий рік поспіль збільшує фінансові потоки Укравтодору, які в планах на 2022 сягнули рекордних 125 мільярдів гривень. Разом із витратами місцевих органів влади на ремонт доріг сума перевищує 10% усього держбюджету. Це порівняно із бюджетом Міноборони, що складає 131 мільярд.

Де великі гроші - там і великі скандали. Журналісти вираховували, хто і скільки заробляє на “Великому будівництві”, ті, хто програв тендери, розповідали про їх корупційність, а розслідувачі рахували, скільки було “розпиляно”. Політичні опоненти Зеленського запустили в соцмережах мем “Велике крадівництво”. Жодних судових рішень по корупційним справам в рамках програми ми не бачили, але ці чутки, звичайно, були досить неприємними.

Телемарафон “Єдині новини”

Після 24 лютого 2022 року досвідчений медійник Кирил Тимошенко, за даними наших джерел, курував телемарафон “Єдині новини”. Наскільки вдалим був цей проєкт? Після великого успіху навесні 2022 року, його популярність стала падати.

За даними дослідження, проведеного у серпні 2022 року, марафон “Єдині новини” дивились 43% опитаних. А у листопаді кількість глядачів впала до 32%. За даними переглядів від ОТТ-платформ, за результатами осені, марафон зібрав середню частку 17,1%. Де ж дізнавались новини ті, хто не дивився марафон? В інтернеті, переважно - з Telegram-каналів, майже ніяк не підконтрольних владі.

“Марафон, який у перші тижні великої війни мав бездоганну карму і сприймався як промінь правди в морі фейків і дези, почав рухатися хибним шляхом – до втрати довіри вдумливої та медіаграмотної аудиторії. Бо важко повірити, що перед тобою лицарі інформаційної війни, якщо вони щодня переказують твітер Єрмака”, - пише телеоглядач Отар Довженко наприкінці грудня 2022 року.

Велика відбудова

Звільнення українських територій від окупантів та постійні російські ракетні обстріли України поставили питання про відновлення житла та інфраструктури. Здавалось би, на цьому фронті досвід куратора “Великого будівництва” мав бути як ніколи затребуваним. Кирил Тимошенко спробував очолити цей процес. Він багато говорив про перемовини з західними донорами, розповідав про підготовку до зими, їздив зруйнованими регіонам та спілкувався з місцевими посадовцями. Звичайно, вся ця активність транслювалась в ефірі “Єдиних новин”.

“Зараз триває переозподіл бюджетів на відновлення та будівництво. Йде процес об’єднання міністерств інфраструктури та регіонального розвитку. Новий орган очолив віце-прем’єр Олександр Кубраков. Напевно, їм стало замало місця на одній ділянці роботи. І Кубраков одержав апаратну перемогу”, - вважає соціолог Андрій Єременко.

Тимошенку дедалі важче знаходити спільну мову з Кубраковим, функції якого почали перетинатися зі сферою, в якій працював Тимошенко. «Чим більше повноважень отримував Кубраков, тим гірші відносини у них ставали, зараз вони натягнуті», – каже співрозмовник Forbes серед депутатів СН на правах анонімності.

У владі не задоволені темпами роботи Тимошенка з низки проєктів, зокрема щодо облаштування місць для переселенців, відновлення житла та побудови тимчасового. Непокоять ОП і репутаційні ризики через публічні скандали, у які потрапляє Тимошенко, стверджують два співрозмовники Forbes в ОП та у СН.

Корупційні скандали

У вересні позаштатний агент НАБУ Євген Шевченко звинуватив голову ОП Андрія Єрмака, його заступника Кирила Тимошенка та очільника фракції СН Давида Арахамію у начебто причетності до перепродажу гуманітарної допомоги в Запоріжжі в мережах супермаркетів. Тоді в ОП спростували цю інформацію, назвавши її «вкидом». В інтервʼю Forbes Арахамія заперечив свою причетність до цієї справи. «Нічого цього немає. Був резонансний пост у Facebook, а з конкретними фактами виявилося складно», – сказав він.

 

У жовтні 2022 року Bihus.info зробив сюжет про те, що Кирил Тимошенко користується зі службовою метою автомобілем Chevrolet Tahoe, який компанія General Motors передала Україні для вивезення громадян із зони бойових дій і для гуманітарних місій. Тоді Тимошенко повідомив, що один із 50 переданих автомобілів перебуває на балансі Державного управління справами, яке займається Офісом президента. Він зазначив, що використовує автомобіль лише для поїздок регіонами. Журналісти стверджували, що Тимошенко їздить автомобілем і Києвом. «Ці Chevrolet Tahoe неброньовані, тому я не бачу сенсу у тому, щоб їх передавати саме на фронт, це трохи інший автомобіль», — повідомив Тимошенко.

У грудні вийшло розслідування Михайла Ткача, за яким Тимошенко їздить на новому авто Porsche непублічного бізнесмена й орендує величезний маєток у київського забудовника. За даними журналістів, машину було куплено 8 червня 2022 року, а вже 25 червня її зафіксували камери системи відеоспостереження на трасах під Києвом, які ведуть у населений пункт, де мешкають українські мільйонери. Заступник голови ОП пояснив, що автівку отримав на тест-драйв, а це житло орендує з міркувань безпеки, оскільки його власне розташоване в небезпечному, враховуючи регулярні ракетні обстріли, місці. Він також показав договір оренди, датований липнем 2022 року. Згідно з документом, Тимошенко щомісяця платить за нього 230 тисяч гривень на місяць (близько 6000 долл.). Тим часом, експерти оцінюють оренду подібної нерухомості у цьому котеджному містечку у суму від 10 до 25 тисяч доларів. Цікаво, що медійний Тимошенко сам дав “наводку” розслідувачам, коли на початку літа почав постити в соціальних мережах фото та відео з пробіжок.

Здавалось би, посадовець давав вичерпні відповіді на всі ці корупційні закиди та показував чесні та прозорі офіційні документи. Але таке показове споживання під час війни не минулось безкарно.

“Західні партнери постійно публічно та ні говорять о необхідності боротьби з корупцією в Україні. Медійність Тимошенка робила його гарною мішенню для корупційних скандалів. Попри те, що формально до нього не могло бути претензій, медійний образ корупціонера було сформовано”, - каже Андрій Єременко.

“Напруга в суспільстві, дуже велика. Зараз коли багато людей живуть в час воєнного стану, на фронті гинуть люди, а у ЗМІ з‘являються багато корупційних скандалів, у людей виникає купа питань. Моя думка, якби ці чиновники та представники влади, які попали в корупційні скандали, не залишили б свої посади, то їх би «винесли» люди. Треба приймати політичні рішення і не триматися за свої портфелі, а далі правоохоронні органи покажуть чи інформація у ЗМІ правдива, чи ні, чи винуваті ці держслужбовці, чи не винуваті. Далі буде більше таких справ”, - каже в коментарі Інформатору народний депутат від СН Роман Каптєлов.

Політтехнолог Ігор Душин вважає, що кількість помилок Тимошенка перейшла в якість. Тобто сукупність помилок стала більшою, ніж користь від його роботи на команду Зеленського. Ігор Душин вважає, що ми побачимо ще багато кадрових змін. На які вплинуто в тому числі те, що при особистій зустрічі розповів Зеленському голова ЦРУ Вільям Бернс під час його таємного візиту в Київ у січні.

Як раніше повідомляв Інформатор, минулі вихідні стали надзвичайно насиченими з точки зору обговорення теми корупції. Пролунали великі скандали, пов’язані з закупівлею продуктів харчування для ЗСУ, а також звільнення заступника міністра через підозри у махінаціях при купівлі генераторів. Ввечері у неділю президент Зеленський в рамках свого щоденного звернення анонсував великі кадрові зміни в Україні. 

Ми використовуємо файли cookie, щоб забезпечити належну роботу сайту, а вміст та реклама відповідали Вашим інтересам.