Побачити літак в небі: соцопитування показало, за чим більше всього сумують українці під час війни

За даними соціологів найбільше поведінку українців, як споживачів, визначає стрес: під його впливом наши громадяни схильні до спонтанних покупок

Літак у небі - колаж.
Українці мріють про туристичні подорожі. Колаж: Інформатор-Україна

Поведінку українців, як споживачів, у 2025 році, на думку соціологів, обумовлює в першу чергу тривалий стрес, який застряг на дуже високому рівні. Через те багато наших громадян не схильні відкладати гроші та проявляють інтерес до спонтанних покупок. Такі висновки отримано під час соцопитування, яке проводила дослідницька компанія Gradus Research. 

Згадане опитування було презентовано на 18-му Українському маркетинг-форумі спеціальне споживче дослідження — оновлений портрет українського споживача та культурні тренди 2025 року. У фокусі — адаптація до багаторічного стресу, нові моделі купівельної поведінки та зміни в життєвих пріоритетах.

Турбота про себе як стратегія виживання

Високий і тривалий стрес, що завис на позначці близько 90% і не знижується, змусив українців активніше інвестувати час у здоров'я.

«Стабільний тренд - це дуже високий рівень тривалого стресу, який за останній рік виріс по основним показникам, - коментує Євгенія Близнюк, соціологиня, директорка Gradus Research. – Ми почали цей показник міряти в травні 2020 року. Ви всі пам'ятаєте перший COVID? Зараз смішно згадувати про це, але тоді здавалося, що все суспільство застресоване настільки, що вище, здавалося, вже бути не може. Але, на жаль, може. Ми живемо приблизно в цій «червоній зоні. Ми бачимо, що рівень стресу продовжує зростати з року в рік».

Побачити літак в небі: соцопитування показало, за чим більше всього сумують українці під час війни 1

На цьому фоні жінки почали приділяти більше уваги піклуванню про власне здоров'я. Бо спершу треба «одягнути кисневу маску на себе», а потім на свою сім'ю. По словам дослідників, з гарних новин: якщо жінка починає піклуватися про себе, потім вона починає піклуватися про свою родину – дітей, чоловіка. Це є маркером стабілізації та пошуку рецептів, як жити під час стресу роками.

Побачити літак в небі: соцопитування показало, за чим більше всього сумують українці під час війни 2

Економити чи жити одним днем?

Структура витрат під час кризи: продукти харчування, комунальні послуги та ліки. Соціологи пояснюють, що витрати на ліки значно зростають, оскільки в країні залишилося багато літніх людей. Молодь більше витрачає на одяг, косметику та розваги.

«На що варто звернути увагу – це на те, що представники покоління Z відмовляються економити, не хочуть і не будуть, та готові витрачати далі на відпочинок, розваги», - каже Євгенія Близнюк.

Більшість споживачів обирає дешеві бренди. Цей показник – 64% – дуже великий і дуже стабільний. Але представники покоління Z надають перевагу більш дорогим брендам. До того ж молодь – лідер спонтанним рішенням.

Побачити літак в небі: соцопитування показало, за чим більше всього сумують українці під час війни 3

Вміння економити – серед факторів, які українці хочуть залишити в минулому. Це виявилося на глибинних інтерв'ю. Новий тренд – це поляризація стратегій виживання. Люди тяжіють або до полюса економії, або до полюса "живемо одним днем і все витрачаємо зараз". Як можна зрозуміти, молодь більше схиляється до "живемо сьогодні", а літні люди, які пройшли вже всі кризи нашої країни, надають перевагу створенню запасу міцності.

Побачити літак в небі: соцопитування показало, за чим більше всього сумують українці під час війни 4

Нові звички українців

Практично всі респонденти сказали, що коло спілкування змінилося дуже сильно. Хтось поїхав, з кимось перестали спілкуватися через різницю в поглядах, з кимось, навпаки, почали. Усі відзначають дуже сильне оновлення цієї екосистеми близьких зв'язків.

Українці мають новий життєвий ритм, але з урахуванням можливих тривог.

«Як жартують колеги: не встиг заснути до тривоги – наступного дня пий багато кави. Ми стали гнучкішими і менше плануємо наперед. Українці – це нація, яка може перезібрати будь-який план і лишитися ефективною. Якби європейці потрапили в такі умови, вони були б у ступорі», - каже дослідниця.

Побачити літак в небі: соцопитування показало, за чим більше всього сумують українці під час війни 5

За чим сумують? Перш за все – за подорожами, про це сказали всі. Літак в українському небі стане для українців символом не просто перемоги, а нормалізації життя, повернення до мирних часів. Мріють про спілкування наживо, бо дуже багато онлайну в нашому житті. І моя улюблена мрія – безтурботність інформаційного простору. Люди мріють перестати читати новини, відключити телефони від стрічок новин.

Побачити літак в небі: соцопитування показало, за чим більше всього сумують українці під час війни 6

Повертаючи культуру

Схожі тенденції – про соціальні зміни в суспільстві керівники компаній та маркетологи обговорювали на Українському маркетинг-форумі. Так, військовий та учасник проєкту «Холостяк» Олександр Терен розповів, що прийняв участь, бо хотів змінити уявлення про ветеранів з інвалідністю.

«Завдяки опитуванням, ми знаємо, що відбулися значні зміни. Насправді, в емоційному сприйнятті ветеранів стало менше жалості, більше поваги. Люди раніше мало уявляли з людиною з інвалідністю – тобто з ветераном чи ветеранкою з пораненням. Зараз цей відсоток знову ж збільшився в позитивну сторону. Коли ми зрозуміємо, чому ми повинні поважати ветеранів, стане менше ця прірва між військовими та цивільними».

Маркетологи говорили про необхідність просування української культури. Ярослава Гресь зазначила, що зараз все частіше бізнес починає підтримувати такі проєкти.

«Росія вкладає дуже багато грошей в просування «руської культури» і нам треба відповідати на це. Нажаль, поки власних проєктів у нас недостатньо», - каже вона.

Так, восени 2025 року в широкий український прокат вийде перший український повнометражний зомбі-хорор «Каховський об’єкт». Директорка з маркетингу медіакомпанії Starlight Media Олена Мартинова розповіла, що по сюжету героїня Мара кидає виклик відродженню комуністичного тоталітаризму, який намагається повернути ворог.

Дослідження проведене дослідницькою компанією Gradus Research 21-24 березня 2025 року методом самозаповнення анкети в мобільному додатку Gradus. Розмір вибірки: 1000 респондентів. Вибірка відображає структуру населення міст з кількістю мешканців більше 50 тисяч у віці 18-60 років. 

Раніше Інформатор поцікавився в наших читачів, яке місце отримає Україна на Євробаченні-2025. Ви можете долучитися до нього навіть зараз. 

Яке місце Україна посяде на Євробаченні

Від нашої країни їде гурт Ziferblat

Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб не пропустити важливих новин. Підписатися на канал у Viber можна тут.

 

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ:

Головна Актуально Informator.ua Україна на часі Youtube