Оформили кредит на ваше ім’я, а ви навіть не знали: адвокат розповів, як шахраї крадуть гроші через телефон і що робити

Адвокат звертає увагу на те, що за загальним правилом, послуги з кредитування (онлайн) можливо отримати після проходження ідентифікації особи та відповідного підтвердження даних

Шахрайство
Адвокат про шахрайство за допомогою телефону

Загалом шахрайство у мережі інтернет стало доволі поширеним явищем в останні декілька років. Частими схемами є використання сторонніх персональних даних без відома власника. Також розповсюдженими є випадки використання таких даних саме у сфері онлайн-кредитування, де ідентифікація здійснюється через мобільний номер телефону або за допомогою цифрових документів особи. Варто звернути увагу і на те, що така проблема тісно пов’язана із питаннями, що стосуються захисту персональних даних, як загалом у мережі інтернет, так і на окремих сайтах. Про це Інформатору розповів керуючий партнер адвокатського об'єднання EvrikaLaw, голова комітету Національної асоціації адвокатів із питань інвестиційної діяльності та приватизації Андрій Шабельніков.

Адвокат звертає увагу на те, що за загальним правилом, послуги з кредитування (онлайн) можливо отримати після проходження ідентифікації особи та відповідного підтвердження даних. Якщо ж розглядати ситуацію, що кредит був оформлений на номер, який вже не використовується та інших процедур підтвердження особи не було здійснено, можна зробити висновок, що з боку фінансової установи було проведено слабку перевірку даних, що також є вагомою проблемою у сфері онлайн-кредитування. Адже відповідно до ч. 1 ст. 24 Закону України «Про захист персональних даних», володільці, розпорядники персональних даних та треті особи зобов’язані забезпечити захист цих даних від випадкових втрати або знищення, від незаконної обробки, у тому числі незаконного знищення чи доступу до персональних даних.

Які дії може вчинити потерпілий у такому випадку:

  • Подати заяву до поліції за фактом вчинення шахрайства;
  • Звернутися до кіберполіції за фактом вчинення інтернет-шахрайства;
  • Звернутися до фінансової компанії (кредитора) із запитом про надання документів на підставі яких було укладено відповідний договір;
  • Звернутися до мобільного оператора із проханням надати підтвердження з приводу невикористання особою відповідного номеру телефону;
  • Звернутися із наявними доказами до адвоката.

Як уникнути такого онлайн-шахрайства:

  • При зміні номера телефону повідомляйте про такі наміри свого мобільного оператора (звернення, заява або запит)
  • Можливо також звернутися до оператора з метою блокування SIM-картки.
  • Перевіряйте кредитну історію, наприклад за допомогою Бюро кредитних історій задля перевірки відсутності невідомих вам позик.
  • Задля свого додаткового захисту встановлюйте надійні паролі на банківські застосунки та SIM-картку (якщо є відповідна технічна можливість).
  • Не передавайте копії своїх документів стороннім особам та не зберігайте їх у відкритому доступі у месенджерах.

Чоловік перестав користуватися номером Київстар, в результаті шахраї взяли на нього 13 тисяч гривень кредиту

Раніше ми писали, що чоловік не користується мобільним номером Київстар, карточка розірвана навпіл, знаходиться у нього. Водночас він довідався від оператора, що картка активована, і хтось цим номером користується. Згодом стало відомо про укладений електронний кредитний договір на цей номер у розмірі 13 тисяч гривень. 

26.10.2023 року між ТОВ "Споживчий центр" та чоловіком укладений кредитний договір. Йому надали кредит у розмірі 13 тисяч гривень, що підтверджується квитанцією про видачу коштів від 26.10.2023 року, строком на 42 дні. У зв'язку з неналежним виконанням ним взятих на себе зобов'язань за кредитним договором станом на день подачі позову (14.03.2024 року) у нього утворилась заборгованість у розмірі 23 920 гривень. Він подав до суду відклик на позовну заяву, згідно з яким заявлені позовні вимоги не визнає. Раніше, до вересня 2023 року, укладав кредитні договори у ТОВ "Споживчий кредит", але ним повністю вони закриті, заборгованостей ніяких не було. 26.10.2023 року не укладав ніякого кредитного договору. Будь-які документи щодо отримання кредитних коштів від ТОВ "Споживчий центр" ним не підписувались, в тому числі за допомогою ідентифікації через Систему BankID. Зокрема, у заявці на отримання кредитних коштів від 26.10.2023 року вказуються реквізити рахунку, на які перераховано кошти. Відкритих рахунків у ПАТ КБ "ПриватБанк" у нього взагалі ніколи не було. У нього є відкритий власний розрахунковий рахунок лише в Ощадбанку. Мобільним номером Київстар з вересня 2023 року не користується, карточка розірвана навпіл, знаходиться у нього. Водночас довідався від представників "Київстар", що картка активована, і хтось цим номером користується. Для того, щоб себе захистити від шахрайських дій осіб, які скористувались його номером, 21 березня 2024 року подав заяву про проведення перевірки до поліції. Наразі проводиться перевірка. Просить суд постановити рішення, яким відмовити ТОВ "Споживчий центр" у позові, пред'явленому до нього у цивільній справі за №299/1825/24 про стягнення заборгованості за кредитним договором.

ТОВ "Споживчий центр" відмовили у задоволенні позову. З наданої суду інформації неможливо встановити, що спірний кредитний договір, що укладений в електронній формі за допомогою телефонного номера, був укладений саме з чоловіком, а не з іншою особою яка могла використовувати вказаний телефонний номер.

"Позивач стверджує, що 26.10.2023 року між ним, ТОВ "Споживчий центр" та відповідачем укладений кредитний договір шляхом підписання заявки, що є невіддільною частиною договору. Факт укладення кредитного договору відповідач заперечує, як і заперечує користування номером мобільного оператора ПрАТ "Київстар" за допомогою якого, як вказує позивач, було укладено спірний кредитний договір. На виконання ухвали суду про витребування доказів від 28.08.2024 року до суду надійшла інформація від ПрАТ "Київстар" відповідно до якої телефонний номер значиться як «Активний» і електронні комунікаційні послуги по цьому номеру з 01.10.2023 року по 28.08.2024 року надаються знеособлено (анонімно), без укладання письмового договору та за жодною особою номер не зареєстрований. Таким чином, з наданої суду інформації неможливо встановити, що спірний кредитний договір, що укладений в електронній формі за допомогою телефонного номера, був укладений саме з відповідачем, а не з іншою особою яка могла використовувати вказаний телефонний номер. На підтвердження факту надання кредитних коштів за договором ТОВ «Споживчий центр» надав копію квитанції Liqpay від 26.10.2023 року, зі змісту якої вбачається, що 26.10.2023 року на карту/рахунок VISA АТ КБ «ПриватБанк» за номером були перераховані кошти в розмірі 13 тисяч гривень. Разом з цим на виконання ухвали суду про витребування доказів від 28.08.2024 року до суду надійшов лист АТ КБ «ПриватБанк» від 16.09.2024 року з якого встановлено, що відповідач не має відкритих рахунків в АТ КБ «ПриватБанк». Таким чином кредитні кошти за спірним кредитним договором відповідач не отримував, відповідно він не має боргових зобов'язань перед позивачем", - наголошував суд.

Слідкуйте за нами у Telegram

Image
Оперативні новини та разбори: Україна, світ, війна

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ:

Головна Актуально Україна на часі Youtube
Інформатор у
телефоні 👉
Завантажити