Команда Rakuten Viber зібрала базові поради, що допоможуть убезпечити себе від зловмисників при онлайн-шопінгу
У святковий сезон кількість покупок в онлайні зростає, адже всі шукають подарунки для рідних і близьких. Водночас активуються і зловмисники, які раді запропонувати “найкращі товари”, а потім зникнути разом із грошима. Щоби не потрапити на гачок шахраїв при різдвяному шопінгу, 9 грудня Rakuten Viber нагадав основні безпекові поради.
Завжди перевіряйте сайт продавця: дизайн, наявність контактів або форми зворотного звʼязку, грамотні назви та описи товарів. Якщо сторінка неохайна, допущені помилки в текстах або ж їх зовсім немає — це може свідчити про шахрайський сайт.
Також завжди перевіряйте домен: перед назвою сайту має стояти абревіатура “https” — це означає, що сайт використовує захищений протокол.
Якщо ж це сторінка в соцмережах — перевірте, чи ма магазин інші сторінки, офіційний вебсайт тощо. Вони можуть дати додаткову корисну інформацію для прийняття рішення про покупку.
Якщо ви контактуєте з бізнесом у месенджерах — перевірте, чи верифікований профіль. У Rakuten Viber біля назви верифікованого профілю буде “блакитна галочка”.
Rakuten Viber радить обирати оплату при отриманні там, де це можливо. Якщо ж продавець вимагає оплату наперед:
Крім того, варто завжди перевіряти політики повернення / обміну: надійний магазин завжди має чіткі умови повернення товару або коштів, а шахрайські сайти часто ігнорують цей розділ або дають розмиті формулювання.
Відгукам може бути присвячений окремий розділ на сайті, коментарі під конкретним товаром, закріплені Stories в Instagram тощо. Якщо їх немає — це тривожний дзвіночок. Так само звертайте увагу на зміст відгуків: якщо всі коментарі однаково позитивні, використовують схожі фрази чи акцентують на однакових перевагах — це можуть бути боти.
Маркетплейси також мають функцію рейтингів для продавців. Звертайте увагу на оцінки, і надавайте перевагу продавцям з великою кількістю відгуків. Низька оцінка або відсутній рейтинг може свідчити про шахрайство.
Ніколи не надсилайте ваші логіни та паролі, кодові цифри для підтвердження замовлення чи створення профілю, дані картки, документи: ані у формі на сайті, ані напряму представнику магазину тощо.
Зимові свята — традиційний сезон знижок. Втім, коли ціна здається надто низькою, варто перевірити її в інших продавців. Якщо один і той самий товар всюди коштує однаково, і лише в одному магазині суттєво дешевше — це може свідчити про підробку чи шахрайське оголошення.
Крок №1: Перевірте та за потреби заблокуйте всі особисті акаунти та сесії:
Якщо шахраї отримали доступ до конфіденційних даних. Кіберполіція радить такі кроки у випадку втрати смартфона (вони будуть актуальними у будь-яких ситуаціях, коли ваша особиста інформація потрапила до рук зловмисників):
Якщо ви поділились даними картки. Національний банк України наголошує: якщо ви повідомили шахраю дані про картку — негайно заблокуйте картку, зателефонувавши відповідному банку або звернувшись через потрібні форми в інтернет-банкінгу. Якщо ж зловмиснику відомий ваш пароль до інтернет-банкінгу — потрібно заблокувати картки, рахунки та доступ до інтернет-банкінгу. Це дозволить зменшити ризики шахрайських переказів і втрати коштів.
Крок №2: Повідомте про шахрайство.
Як раніше повідомляв Інформатор, У межах кампанії #ШахрайГудбай Мінсоцполітики разом із Нацбанком, Кіберполіцією та Держспецзв'язку ділиться порадами, як розпізнати шахраїв і не потрапити в пастку. Зокрема Інформатор наводить основні правила захисту від шахраїв ваших банківських карток.