Руслан Тимофєєв зазначає: інвестори шукають не лише фінансову віддачу, а й партнерів, яким вони можуть довіряти
Мабуть, кожен підприємець вірить, що його ідея може змінити світ. Щоб реалізувати цей потенціал, потрібні чималі інвестиції, і тут можна піти різними шляхами. Наприклад, накопичувати капітал на запуск проєкту самостійно, паралельно працюючи в наймі. Але, по-перше, це довго, бо збирати достатню суму можна роками, а по-друге – ризиковано, оскільки бізнес може «прогоріти» й випалити «фінансову подушку». Інший шлях – залучити зовнішні інвестиції.
Зовнішні інвестиції – це каталізатор, який може швидко запустити їхній бізнес. Однак залучити інвестиції – задача із зірочкою, яка нагадує участь у змаганнях. На що звертають увагу інвестори і як презентувати свій проєкт так, щоб залучити кошти на його розвиток? Про це детально розповів Тимофєєв Руслан Сергійович – засновник венчур-білдера CLUST і венчурного фонду Adventures Lab. Руслан понад 5 років працює з венчурними інвестиціями й не тільки надає бізнесам необхідні фінанси, але й допомагає побудувати сильну команду та розробити ефективну стратегію зростання.
Інвестори співпрацюють з бізнесами, які не просто існують на ринку, а й змінюють його. Для них важливо, щоб компанія мала унікальну пропозицію, сильну команду і потенціал. Руслан Тимофєєв виокремив 5 головних запитань, які ставлять перед собою інвестори, перш ніж почати співпрацю зі стартапом:
Насамперед, інвесторів цікавлять проєкти, які пропонують продукти або послуги, що мають значну конкурентну перевагу й креативну ідею. Основа кожної прогресивної ідеї – унікальність і здатність вирішити реальну проблему споживачів. Виділитися на ринку можна різними способами, бо унікальність – це не просто відмінність від інших, а комплекс характеристик, які роблять ваш продукт або послугу неповторними.
Використання інновацій, на кшталт ШІ або блокчейну – плюс до конкурентоспроможності стартапу, але технології – не єдиний ключ до успіху. На думку Руслана Тимофєєва, найголовніше, щоб ваш продукт відрізнявся від пропозицій конкурентів, а це можливо в різний спосіб:
Щоб зацікавити венчурних інвесторів, стартап має продемонструвати, що він орієнтований на охоплення великого ринку. Швидке зростання й досягнення лідерських позицій – ключові критерії для стартапів, адже великі ринки забезпечують більшу стабільність і можуть підтримувати одночасний розвиток кількох успішних проєктів.
Руслан Тимофєєв радить розробляти бізнес-плани, що містять всебічний аналіз потенційного ринку. Аналіз має включати як макрорівневу (наприклад, дані з ринкових досліджень), так і мікрорівневу оцінку ринку (відгуки потенційних клієнтів). Адже інвестори хочуть бачити не лише потенційну кількість клієнтів, але й їхню готовність платити за продукт, тому ви маєте працювати над перетворенням лідів на споживачів.
Стартап, що претендує на венчурне фінансування, повинен мати сильну команду досвідчених фахівців, готових взяти на себе відповідальність за розвиток бізнесу. Якщо в команді бракує необхідних компетенцій, компанія має шукати й залучати нові таланти.
У комунікації з інвесторами відкрито визнавайте сильні та слабкі сторони вашої команди. Не соромтеся залучати нових, більш досвідчених фахівців, якщо це необхідно й пам’ятайте, що успіх стартапу залежить від злагодженої роботи всіх співробітників.
Руслан Тимофєєв також наголошує, що постать фаундерів так само важлива для залучення, бо вони – обличчя компанії. Венчур-білдери й фонди частіше готові інвестувати не в ідею, а в людину, бо навіть найперспективніший план неможливо виконати без рішучих лідерів і кваліфікованих кадрів. Тому інвестори докладно вивчають біографію та досвід фаундерів, їхній стиль керівництва та здатність мотивувати команду.
Руслан, як і багато інших його колег, надає перевагу підприємцям, що вже запускали продукт, тому під час співбесід завжди цікавиться минулим досвідом. Навіть невдалі проєкти можуть свідчити про позитивні якості фаундера: його віру в ідею попри всі перепони, високу мотивацію, роботу над помилками.
Інвестор хоче переконатися, що ваші фінансові рішення будуть стратегічно обґрунтованими. Тому ви повинні детально пояснити, як саме плануєте витратити залучені кошти: інвестиції в маркетинг, рекрутинг, злиття або поглинання інших компаній тощо. Чим детальніше ви опишете стратегію, тим впевненішим буде інвестор у перспективі вашого проєкту.
Плани щодо використання інвестицій мають бути тісно пов’язаними з загальними цілями вашого бізнесу. Інвестор очікує, що кожен витрачений долар наближатиме вас до поставлених цілей та виходу на позитивний ROI.
Венчурний капітал – це, по суті, інвестиція в майбутнє, пов’язана з високим рівнем ризику. Тому інвесторам потрібне максимально чітке уявлення про проєкт, у який планують вкладають кошти. Вони детально вивчають бізнес-план, аналізують досягнення компанії і розуміють, які кроки потрібно зробити для подальшого розвитку.
Руслан Тимофєєв ставить до фаундерів низку питань:
Хоча методи оцінки ризиків можуть відрізнятися, мета у всіх одна – зменшити невизначеність і збільшити шанси на високу віддачу від інвестицій.
Переважно у інвестора є максимум 5 хвилин, щоб зрозуміти, чи цікава йому ваша бізнес-презентація, тому, спілкуючись, з партнерами завжди починайте з проблеми, яку має вирішити ваш продукт. Підприємці нерідко так захоплюються своїм бізнесом, що забувають пояснити, чому він потрібен людям. Також під час презентації не забувайте про:
Оскільки підприємці – це живі люди, вони зазвичай припускаються однакових помилок, і Руслан Тимофєєв окреслив найпоширеніші серед них:
Отже, ви уклали договір з інвестиційним фондом і залучили фінансування – це велике досягнення! Але Руслан Тимофєєв підкреслює: перші інвестиції – це лише початок. Після отримання фінансування будуйте здорові та прозорі стосунки з інвесторами, адже тепер вони – ваші стратегічні партнери:
Довіра – це фундамент будь-яких партнерських відносин, і інвестиційні – не виняток. У висновку Руслан Тимофєєв зазначає: інвестори шукають не лише фінансову віддачу, а й партнерів, яким вони можуть довіряти. Щоб завоювати прихильність інвестора, підприємці мають бути відкритими, чесними та прозорими у своїх діях, демонструючи глибоке розуміння бізнесу, ринку та конкурентів.