Рішення КСУ є джерелом права, воно вочевидь припинить практику вимушеного відступу від принципу стабільності податкового законодавства, тобто зміни податкового законодавства без розумного перехідного періоду
Голова податкового комітету ВР Данило Гетманцев попередив уряд, що податкових змін під ялинку більше не буде. Десь із такими заголовками мали б вийти профільні видання, але, схоже, взагалі не звернули увагу на допис голови Податкового комітету кілька днів тому, про рішення Конституційного суду за конституційною скаргою ТОВ „Геомакс-Ресурс“. Звернув увагу на цей кейс член Ради громадського контролю при Бюро економічної безпеки та експерт Центру економічної стратегії Юрій Гайдай.
“Про стабільність податкового законодавства. Ви знаєте, що ми свято дотримувалися цього принципу з 2019 року і відійшли від нього тільки з початком великої війни. Особисто для мене цей відхід був важким, адже вимагав відступу від власних переконань з огляду на доцільність. Крім цього, неоднозначними були правові наслідки такого відступу”, - написав очільник податкового комітету ВР Данило Гетманцев.
21 січня 2025 року Конституційний Суд України прийняв рішення, яке запроваджує новий стандарт конституційності податкового закону. До компанії (мережа АЗС), у 2016 році прийшли податківці з перевіркою за 2015-2016 і покарали, зокрема, опираючись на зміни ПКУ, які проголосували 28 грудня 2014 року, опублікували 31 грудня і 01.01.2015 зміни набули чинності. Мова йде про рішення за конституційною скаргою ТОВ „Геомакс-Ресурс“ щодо конституційності окремого припису абзацу другого п. 14.1.212 ПК України (в редакції Закону від 28.12.2014 #71-VIII). Оскаржуваний припис запроваджено Законом, який було оприлюднено 31.12.2014 і який набрав чинності наступного ж дня - 01.01.2015, що й стало одним із ключових аргументів конституційної скарги з огляду на порушення принципу юридичної визначеності, який є одним із засадничих аспектів верховенства права.
“Не буду вдаватися в деталі - за що вжарили, як компанія два рази пройшла всі три інстанції, як прем'єр у відгуку на скаргу зазначив, що в платника було достатньо часу до 20 лютого, щоб подати декларацію платника акцизного податку. Суть в іншому.
1) КСУ визнав відповідний припис антиконституційним, креуючись тим, що якщо запроваджуються регуляторні вимоги, які погіршують стан підприємця, то має бути належний час, щоби до цього підготуватися.
2) Гетманцев білим по блакитному написав, що Податковий комітет, опираючись на це рішення, більше не підмахуватиме зміни до ПКУ день-в-день. І жирним шрифтом звернув на це увагу "Уряду і Мінфіну".
Це дуже цікава заява, і, сподіваюся, вона буде втілюватися Комітетом на практиці - це додало б дисципліни у законотворчий процес і трохи спростило б життя бізнесу. Отакі перші видимі наслідки зміни балансу влади у фіскальному блоці. Кайф, демократія”, - написав Юрій Гайдай.
Важливою в цьому кейсі є не сама оскаржувана норма, яка давно не діє, а позиція КСУ про те, що "у разі якщо законодавче регулювання запроваджує нові вимоги, що погіршуватимуть правове становище певного кола осіб, законодавець повинен передбачити достатній перехідний період (розумний часовий проміжок) із моменту опублікування закону до набрання ним чинності (початку його застосування), протягом якого заінтересовані особи мали б можливість підготуватися до виконання вимог, установлених новим законодавчим регулюванням".
При цьому цей перехідний період має бути достатнім для розробки і прийняття підзаконних НПА. Також КСУ зазначає, що у виняткових випадках нівелювання негативних наслідків набрання чинності законом без дотримання потрібного перехідного періоду можна досягти, зокрема у спосіб звільнення від відповідальності за невиконання встановлених вимог закону, однак оскаржуваний припис не передбачав такого запобіжника, що й призвело до надмірного податкового навантаження та порушення легітимних очікувань платників податків.
З урахуванням зазначеного КСУ зробив висновок про неконституційність оскаржуваного припису, адже перехідного періоду між опублікуванням та набранням чинності Законом № 71 (менше ніж один день) було недостатньо для того, щоб відповідні суб’єкти змогли адаптуватися до законодавчих новел.
КСУ також визначив нові орієнтири щодо внесення змін до податкового закону: "Законодавець має знайти належний баланс між частою зміною закону і визначеністю податкових норм для платників податків, оскільки слід швидко й ефективно реагувати на зміни економічного життя суспільства, не допускаючи негативного впливу оподаткування на економічний розвиток держави".
“Нагадую, що рішення КСУ є джерелом права. Воно вочевидь припинить практику вимушеного відступу від принципу стабільності податкового законодавства та унеможливить підтримку Комітетом ініціатив, на нього спрямованих. Звертаю увагу Уряду та Мінфіну”, - написав Данило Гетманцев
Як раніше повідомляв Інформатор, Голова Комітету Верховної Ради з питань фінансів, податкової та митної політики Данило Гетманцев ("Слуга народу") вніс до Верховної Ради два законопроєкти про оподаткування податком на додану вартість (ПДВ) та митом поштових відправлень в Україну. 22 січня їх тексти були опубліковані на сайті Верховної Ради.
Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб не пропустити важливих новин. Підписатися на канал у Viber можна тут.