Популярний український літератор вважає, що його колега-письменниця нікуди не годиться, як прозаїк
Популярний письменник Андрій Кокотюха розкритикував вщент письменницю Оксану Забужко, заявивши, що вона не вміє писати прозу. Також він поділився думками, чому в Україні мало якісних письменників і які головні помилки роблять починаючі автори. Про це він розповів в інтерв’ю на телеканалі “Суспільне Культура”.
Кокотюха відомий не тільки як письменник, але й жорсткий критик. У своїх інтерв’ю та виступах він “розриває” лідерів думок та популярних авторів. На його думку, приблизно 80 відсотків сучасних письменників не вміють писати художню прозу. А щоб перелічити авторів які вміють це робити вистачить пальців двох рук. Найбільше ж від Андрія завжди дістається Оксані Забужко. Для нього вона хто завгодно, але не прозаїк.
“Оксана Забужко не вміє писати прозу. Я категоричний, тому що готовий відстоювати свої думки і не боюся їх озвучувати. Вона поет, філософ, есеїст, але як прозаїк нікуди не годиться. Саме тому у неї є один маленький прозовий твір, один великий прозовий твір і одна збірка малої прози. Якби вона вміла писати художню прозу, у неї було, ну, хай не 109, як у мене, а десь на цей час 20-30 книжок. Як оповідач, Забужко не годиться нікуди, тому що у неї історії не тримаються купи.
Оксана пише, як говорить. А говорить вона прекрасно. Якщо існує таке як літературний стендап, то вона мама цього жанру - чітко виступає годину двадцять. У неї це все розраховано. Починає за здоров'я закінчує за упокій. Вона береться за одну тему переходить до іншої і далі на третю і не закінчує жодної думки. Але це на позір звучить дуже красиво. Її прикольно і цікаво слухати. Це форма.
Ти дивишся, вона справді акторка. От акторських даних вона не позбавлена. Їй на сцені виступати. І вона, до речі, так всюди, де вона виступає, це у неї мала сцена, як правило, то і є в неї певна публіка. Але як прозаїк, як автор історій, завершених історій за Арістотелем триактних драм, вона не годиться нікуди саме, тому у неї так мало художніх творів”, - вважає Кокотюха.

Також письменник поділився своїм досвідом спілкування з починаючими письменниками. На його думку, у більшості з них одна загальна помилка. Вони вважають, що думка яку їм хочеться донести важливіша за форму та структуру тексту. Тому нехтують законами драматургії, які винайшли ще в часі давньої Греції.
“У нас відсотків 80 авторів шукають не читача, а видавця. Дуже багато людей, які хочуть мати на руках книжку зі своїм прізвищем на обкладинці. І далі цього воно не йде. Давно я в цій книжково-видавничій історії і постійно і навіть зараз пропонують або співавторство з кимось, або просто писати за когось за гроші, щоб лишати своє прізвище. Ну, тобто не моє, а прізвище того, хто мені платить. Кажуть, я даю історію, всі матеріали, плачу гроші.
Тривалий час ми просто не розвивалися як національна культура. Ну, не мали такої можливості. Давайте домовимося, що поезія - це одне, нонфікшн - це інше, публіцистика - це третє. Ми говоримо про художню прозу", - наголошує Андрій.
На його думку, проблема полягає в тому, що автор художньої прози думає не про те, як би розказати історію, де є інтрига, сюжет, триактна драма. Де вся драматургія, де є таємниця, шлях героя який він повинен пройти, долаючи труднощі, зазнаючи поразки, піднімаючись, встаючи змінюючись по ходу.
"Коли ти читаєш книжку і думаєш: "А чим же вона зараз скінчиться?" Натомість для переважної більшості авторів, які сьогодні приходять в книжкову справу, важливо не це. Їм важливо висловитися. Вони вважають, що їхня думка змінить світ навколо них.
Є такі люди, які видають книжки за свій рахунок, не знаходячи видавця, і ходять міняються ними. А давайте ми з вашою поміняємося. От ви мою прочитаєте, а я вашу. У мене таке регулярно. Або просто візьміть прочитайте, отут вся правда та істина. Прочитайте, будь ласка.
Я говорю по-перше, те що вважаю потрібне. По-друге, я говорю, керуючись винятково своїм досвідом і розповідаючи те, що бачив, чув, те, що відчуваю. Я не переповідаю з чужих слів. І саме тому я вважаю, що моя категоричність все ж таки до певної міри легітимна”, - промовляє письменник.