Така ситуація спостерігається у деяких регіонах країни
На українських АЗС вишикувалися величезні черги. На деяких з них бензин продають по 5-10 л в одні руки, на деяких на табло з цінами зяють нулі, тобто палива на них немає. Чому так сталося? Хто винен? Що робити? Коли ринок стабілізується і якою ціною?
Всі ці питання Інформатор поставив експертам. Їхні відповіді поспішаємо вам розповісти.
2 квітня Кременчуцький нафтопереробний завод та склади паливно-мастильних матеріалів потрапили під масовані обстріли з боку російської федерації. Внаслідок цього завод припинив працювати, написав начальник Полтавської обласної військової адміністрації Дмитро Лунін у Телеграм-каналі. До цього ми постійно чули про грандіозні пожежі на нафтобазах у різних містах України, які стали результатом російського ракетного обстрілу.
Це перевернуло паливний ринок України. Багато трейдерів із Центральної, Південної, Східної України мали постачання з Кременчуцького заводу. Коли НПЗ зупинився регіон залишився без поповнення запасів, пояснює директор Консалтингової групи А-95 Сергій Куюн.
При цьому зросли потреби у пальному. Крім посівної, на яку потрібно багато палива, зросли потреби воюючої армії.
"Ракетні удари по нафтобазах, удар по Кременчуцькому нафтопереробному заводу та по сховищах різко зменшили українські запаси палива. В українську армію приходить багато зарубіжної техніки, яку потрібно заправляти. Армія сьогодні вимагає різних видів палива. Були мобілізовані сучасні автомобілі, які вимагають високооктанового бензину, деяка військова техніка вимагає простої солярки. Армія наразі у пріоритеті, тому її потреби закриваються насамперед”, - каже економіст Михайло Крапивко.
Здавалося б, невидима рука ринку мала вирішити цю проблему, але держрегулювання буквально його паралізувало. Справа в тому, що наприкінці березня Кабмін обмежив ціну преміального пального на АЗС. Згідно з урядовим рішенням, роздрібні ціни «брендового преміального» пального не могли перевищувати регульовані державою роздрібні ціни пального більш ніж на 5%.
“Трейдери, які здійснювали постачання у далекі від західного кордону України регіони, відмовилися від імпорту, бо бачили збитковість цих постачань. Від Дніпра до Кременчука – 150 км, а до Варшави – 1500 км. Ця відстань робила підвіз палива невигідним. Трейдери воліли скуповувати якісь партії палива (теж досить дорогі) на внутрішньому ринку. До кінця місяця ринок висох", - каже Сергій Куюн.
Проблема посилилася тим, що після пожеж на великих нафтобазах трейдери вирішили не ризикувати, а поповнювати запаси АЗС безпосередньо з бензовозів. Що робить логістику дорожчим, а ризик дефіциту — вищим.
Після ракетних ударів, трейдери не хочуть тримати великі запаси палива на заправках. Втраченого їм ніхто не компенсує, кредити ніхто не дасть. Хто зараз шукатиме оборотні кошти та вкладатиметься у нафтосховища? Тому ринок забезпечується виключно бензовозами. І поки є небезпека ракетних ударів, інакше не буде", - говорить генеральний директор і засновник транспортної компанії, що спеціалізується на постачанні нафтопродуктів, Prime Group TM Дмитро Леушкін.
Теоретично, хтось у Кабінеті Міністрів повинен був зіставити собівартість логістики в умовах, що змінилися, і вимоги нормативних документів. Але, на жаль, чиновники усвідомили масштаб проблеми, лише побачивши величезні черги на АЗС. 29 квітня Кабмін прибрав стелю ціни на преміальне пальне для АЗС за умови торгівлі пальним і за регульованими цінами. Про це йдеться в опублікованій на сайті уряду постанові №488.
"Ми у квітні отримали ситуацію, коли закупівельна вартість палива виявилася вищою, ніж ціни, що встановлюються державою. Кабмін це зрозумів і формулу переглянув. Але місяць був втрачений. Цю роботу потрібно було розпочинати на початку квітня", - каже Сергій Куюн.
Після того, як постачання палива в Україну повернуло економічну доцільність, виникли нові проблеми: митниця.
Сьогодні стоять близько 500 порожніх бензовозів, готових їхати до Європи. Їх вистачило б вирішити всі питання, вони можуть привезти однією ходкою 12 тис. тонн, місячне споживання. Чому вони стоять? Тому що занадто багато бюрократії! Нам потрібно отримати екологічний сертифікат, оформити чіпи та тахографи для водіїв.У багатьох з них немає закордонних паспортів, тому що раніше вони їздили по Україні.Когось не випускають за кордон через аліменти, протерміновані споживчі кредити. Неоформлена міжнародна ліцензія, не занесені водії до системи ШЛЯХ. Румунія дає зелений коридор, а Україна не випускає!", - каже Дмитро Леушкін.
Але у тих, хто зміг виїхати з України, виникають проблеми, як повернутися до неї через перевантажені західні пропускні пункти.
На вході в країну стоїть величезна кількість заправних цистерн різних операторів. Вони можуть стояти тижнями. Митниця як завжди не помічає, що у нас є війна та паливна криза. Замість того, щоб критично важливу сировину і товари сюди пропускати без затримки, вони продовжують дотримуватися старих процедур.
Дмитро Леушкін написав у своєму Facebook відчайдушний заклик до українських чиновників: “КМ, створіть гарячу лінію, робочу групу, дайте повноваження їм. Нехай вони кожен із стоячих бензовозів проведуть бюрократичними колами пекла і нехай він вже з миром їде в ту Європу за паливом. Люди, які все життя працювали на внутрішніх рейсах, не всі мають навіть закордонні паспорти, не кажучи за чіп-картки, міжнародні ліцензії та інше. Самі вони буксуватимуть довго, а ми всі в цей час заправлятимемо по 5 літрів якщо не поріжуть ліміти до літра в руки. Незабаром із баночкою на АЗС ходитимемо, купуватимемо, щоб тільки понюхати, згадати як він пахне, той бензин. Це вже не смішно”.
Відповідь це питання залежить як від вартості самого пального та ціни його перевезення, і від розміру оподаткування.
"У парламентській фракції СН щодня точиться дискусія про те, чи продовжувати обмежувати ціни або відпустити їх. Я за другий варіант рішення. Ми можемо зіткнутися з подорожчанням палива, але воно буде у продажу, - каже народний депутат Роман Каптелов, - У законі № 7311 норму про повернення акцизу на паливо було усунено, нульовий акциз на паливо збережеться”.
Йдеться про закон "Про внесення змін до Налогового кодексу України та інших законів України щодо справляння окремих податків і зборів у період воєнного, надзвичайного стану", який вніс до парламенту голова Комітету Верховної Ради з питань фінансів, податкової та митної політики Данило Гетьманцев. У ньому, крім інших непопулярних фіскальних рішень, пропонувалося повернути 20% ПДВ замість нинішніх 7% на ввезення моторного палива та скасувати нульовий акциз на постачання бензину та зрідженого газу. У пояснювальній записці законопроекту йдеться, що за тиждень внаслідок дії податкових послаблень до бюджету не надійшло 417 млн. грн. Втім, спочатку із цього законопроекту прибрали повернення акцизу на пальне, а потім відклали голосування за нього у першому читанні.
Ціна на пальне в Україні залежатиме від світових цін, які за минулий тиждень зросли на 10%. Проте мені здається, ринок намацав точку рівноваги. Підвищити ціни на нафту може запровадження ембарго проти росії, поки незрозуміло, як ринок на нього відреагує", - Каже Сергій Куюн.
"Уряд заявив, що протягом тижня проблеми з паливом буде вирішено і я чомусь їм вірю. Той невеликий дефіцит, що виник, ще не страшний", - каже Михайло Крапивко.
Сергій Куюн вважає, що у цьому сенсі весь травень буде складним. Експерт сподівається, що з червня полегшає.
Дмитро Леушкін вважає, що крім звичайних факторів, що впливають на споживання палива, криза посилить ажіотажний попит і бюрократичні рогатки. Цеяк валютний ринок: його розігріли, а тепер його так швидко не. заспокоїти.На жаль, але не випускає Україна бензовози за паливом Пройти процедуру отримання всіх папірців - це 2-3 місяці Звідси і термін вирішення питання силами бензовозів. Якщо запрацюють порти або знайдуться сміливці завозити тисячі тонн на нафтобази залізницею, то цілком, ймовірно, може щось змінитись на краще швидше.Вірогідність такого сценарію, найближчим часом, самі можете оцінити.У те, що нам допоможуть подолати бюрократію раніше, сьогодні віра в мене зникла.Тому, друзі, проводимо посівну своїми тепер силами. паливо заходить у країну, звичайно, але точно всім не вистачить поки що поточних надходжень. Тому завести зв'язки на АЗС тепер дуже актуально”.
Ольга Палій