Реєстри не взаємодіють, тому люди не можуть посвідчувати угоди
З лютого 2023 року в Україні виникли труднощі з купівлею, продажем та орендою ділянок. Через це покупці не хочуть чекати й відмовляються від покупок. Серед нотаріусів таку ситуацію називають форс-мажором.
Якщо ви зараз хочете продати ділянку чи будинок разом із землею, то потрібно буде зачекати.
«Нотаріус до розв'язання технічної проблеми із взаємодією також не зможе посвідчити цей договір, оскільки його посвідчення передбачає одночасний перехід права власності на будинок та земельну ділянку від продавця до покупця, що відбувається шляхом реєстрації права власності покупця на ці об’єкти в день посвідчення такого договору. Тому продати житловий будинок окремо від земельної ділянки неможливо, оскільки це протирічить закону і такому власнику доведеться чекати поки реєстри коректно запрацюють», - пояснила приватний нотаріус київського міського нотаріального округу Олександра Рудченко.
Це стосується тільки земельних ділянок. За словами Олександри Рудченко, іншу нерухомість нотаріуси можуть посвідчувати, оскільки це не пов’язане з земельним кадастром.
«Однією із ймовірних причин може бути оновлення програмного забезпечення Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, яке відбулося наприкінці січня 2023 року. Однак причину наразі з’ясовують і усувають спеціалісти та держателі реєстрів», - вважає нотаріус.
Тобто, поки не наведуть лад з реєстрами, не можна буде продати, купити, обміняти, подарувати земельні ділянки, а також отримати їх у спадок.
«Це, по-перше, втрата часу, що може спричинити втрату потенційного покупця, який не захоче чекати. По-друге, неможливість власників земельних ділянок виконати умови попередніх договорів купівлі-продажу, якщо такі укладалися із встановленням строків укладення основних договорів купівлі-продажу», - сказала Олександра Рудченко.
Проте звернення до суду не допоможе, тому що проблеми з базами даних є форс-мажором. Тому змусити заплатити за це через суд не вдасться.
Як повідомила Олександра Рудченко, в Держгеокадастрі та держпідприємстві «Національні інформаційні системи», яке займається реєстрами, обіцяють усунути складнощі найближчим часом.
Як пояснила нотаріус Олександра Рудченко, для укладення договорів по нерухомості та отримання спадщини, законом встановлено обов’язкове проведення оцінки за допомогою Єдиної бази звітів про оцінку.
«Згідно з законом вказана оціночна вартість нерухомого майна розраховується модулем Єдиної бази звітів про оцінку з урахуванням обов’язкових параметрів, які вносяться оцінювачем або будь-яким іншим суб’єктом, після чого база автоматично розраховує оціночну вартість нерухомого майна, - розповідає нотаріус. - За існуючою інформацією, кілька тижнів поспіль спостерігається різке підвищення оціночної вартості нерухомого майна, що в декілька разів перевищує його фактичну ринкову вартість. Причина такого аномального підвищення поки що не відома, але вона призвела до того, що особи, які мали намір укласти договори відчуження нерухомого майна, не можуть наразі це зробити через завищену оцінку».
Це порушує права власників нерухомості, тому Нотаріальна палата України звернулася до Фонду державного майна, щоб це вирішити.
Інформатор розповідав, що в Україні виникли проблеми з реєстрацією спадщини.
Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб не пропустити важливих новин. За новинами в режимі онлайн прямо в месенджері слідкуйте на нашому Telegram-каналі Інформатор Live. Підписатися на канал у Viber можна тут.