Чому дистанційне навчання - це погано, і як його покращити: результати дослідження

Читать на русском

В онлайн-навчанні знайшли "слабкі місця"

Читать на русском
Чому дистанційне навчання - це погано, і як його покращити: результати дослідження

В онлайн-навчанні знайшли "слабкі місця"

Фахівці від уряду України в лютому опитали учнів, батьків, вчителів, директорів і віднайшли "слабкі місця" в онлайн-навчанні. На підставі цього вони пояснили, як покращити результати нового навчального року. Багато в чому це залежить від педагогів. 

Презентація відбулася в Українському кризовому медіацентрі. Про результати дослідження повідомили голова Державної служби якості освіти Руслан Гурак та експертка проєкту "Супровід урядових реформ в Україні" Ольга Стрелюк. 

Руслан Гурак повідомив, що третина закладів освіти використовує одночасно декілька платформ для дистанційного навчання. Через це учні не можуть швидко переключатися з однієї платформи на іншу. Тому для їхньо зручності потрібна єдина платформа. 

Є проблема технічного забезпечення. У селах майже вдвічі менше учнів мають доступ до дистанційного навчання, ніж у містах. А саме:

  • рівень початкової школи: 31% учителів у селах та 56% у містах сказали, що всі учні навчаються дистанційно
  • рівень базової та старшої школи: 33% вчителів у селах та 60% у містах сказали, що всі учні навчаються онлайн.


2% учнів початкової школи не мають жодного пристрою для онлайн-навчання. 19% учнів початкової школи, 5% учнів базової та старшої ділять гаджети з іншими членами родини.

З вчителями ця ситуація має кращий стан. У містах технічними засобами забезпечені 85% педагогів початкової школи, 87% - базової та 67% старшої школи. В селах цей показник складає 52%. 

48% шкіл розподілили цифрові пристрої між вчителями, які цього потребували. 

Дослідження також показало, що від технічного забезпечення залежать і успіхи в навчанні. Порівняймо наступні показники:

  • в містах 45% вчителів базової школи вказали на погіршення результатів з математики і 39% - іноземної мови
  • в селах 61% вчителів базової школи вказали на погіршення результатів з математики та 59% - з іноземної мови.


Висновки дослідження

Їх сформулювала Ольга Стрелюк:

  • діяльність під час дистанційного навчання обмежена і недостатньо гнучка
  • збільшилась відповідальність учнів за результати навчання
  • вчителі та батьки вважають, що успіхи школярів в умовах “дистанційки” зменшилась, а учні та учениці - навпаки
  • третина учнів у сільській місцевості не мають власних засобів для онлайн-навчання Вчителі хоч і краще забезпечені, проте не всі мають їх
  • вчителі давали більше навчальних матеріалів, однак менше роз’яснювали теми.


За її словами, в дослідженні взяли участь 1112 учнів, 3524 батьків, 1893 вчителя, 52 директора. Проводили з 18 до 24 лютого 2022 року за допомогою онлайн-анкетування. 

Яке рішення

Наприкінці презентації спеціаліст звернувся до вчителів та кервництва шкіл і зазначив, що просто пернести очний формат навчання в дистанційний неможливо. Потрібно більш гнучко планувати роботу. Руслан Гурак навів способи, як це зробити:

  • поєднанти або інтегрувати споріднені теми
  • переставити теми місцями і перенести більш складні на очне опрацювання
  • розподілити теми на синхронне та асинхронне вивчення. 


Раніше ми публікували
поради психолога для батьків та учнів щодо навчання в умовах війни. Про те, що має бути в шкільному рюкзаку, читайте тут.

Софія Єлагіна

Ми використовуємо файли cookie, щоб забезпечити належну роботу сайту, а вміст та реклама відповідали Вашим інтересам.