«Приїхав генерал Келлог. І після його прибуття дві ночі поспіль не було жодних масованих бомбардувань. Люди вже жартують... Кажуть, нам слід дати генералу Келлогу український паспорт і залишити його тут».
Найчастіше пишуть про подібні інциденти у ПриватБанку
Українці скаржаться на блокування та примусове закриття банківських рахунків. Рідше це відбувається через шахрайство, списання боргів, і все частіше — внаслідок фінансового моніторингу. Його принципи роботи розуміють не всі, а банки приховують його критерії.
Як повідомляє Мінфін, у розділі відгуків збільшилася кількість скарг на блокування та закриття рахунків. Найчастіше пишуть про подібні інциденти у ПриватБанку. Цю тенденцію підтвердили офіційною статистикою за прийнятими від українців зверненнями щодо фінансового моніторингу в Національному банку України:
"На нашу думку, більше скарг надходить на банки з державною часткою капіталу, оскільки вони обслуговують більше фізичних осіб", - пояснили в НБУ.
У структурі НБУ є управління захисту прав споживачів фінансових послуг (очолює Ольга Лобайчук), яке опрацьовує скарги громадян. Там зобов'язані з'ясовувати, коли претензії обґрунтовані, а коли ні. Якщо банк порушує правила, зловживає своїми повноваженнями, його можуть перевірити і покарати.
Проте з питанням фінансового моніторингу справи складніші. Перевірки банків за фінмоніторингом регулюються постановою НБУ № 90 від 30 червня 2020 року. Цей документ не передбачає позапланових перевірок на підставі скарг клієнтів щодо фінмоніторингу. Звернення громадян враховують під час нагляду над банками. Навряд чи це допоможе тим, хто втратив рахунки. Їм доведеться самостійно розв'язувати свої проблеми з банками, причому на підставі правил, значна частина яких є непублічною.
Банк може відмовитись щось пояснювати і в односторонньому порядку припинити обслуговування клієнта, на що, до речі, теж має право. Тоді робить наступні кроки:
Банк може направити до Держфінмоніторингу доповідну на особу, підозрювану у відмиванні грошей, але якщо ця структура не висуне своїх звинувачень (у фінансуванні тероризму, відмиванні коштів), то зобов'язаний повернути клієнту його гроші. Або готівкою через касу, або переказом на рахунок в іншому банку.
Після блокувань рахунку людина не повинна мати проблем із відкриттям нових в інших банках. Деякі банки обмінюються даними на клієнтів, яких вважають несумлінними, але це не масове явище. Тому, якщо людину виставили з одного банку, її, найімовірніше, приймуть в іншому. В Україні понад 60 банків, тож варіантів вистачає.
Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб не пропустити важливих новин. За новинами в режимі онлайн прямо в месенджері слідкуйте на нашому Telegram-каналі Інформатор Live. Підписатися на канал у Viber можна тут.