Чоловік подав скаргу до НБУ
Чоловік після повернення з-за кордону виявив списання коштів з рахунків у розмірі 150 750 гривень. ПриватБанк відмовив у відшкодуванні завданої йому шкоди та вказало, що це його вина і що він передав пін-код третім особам. Про це йдеться у рішенні Тиврівського районного суду Вінницької області, опублікованому 5 грудня 2025 року.
21.03.2017 року чоловік відкрив у ПАТ КБ "ПриватБанк" валютний рахунок у євро (угода від 21.03.2017 року), на який було зараховано кошти. 31.05.2017 року він залишив територію України і був відсутній до 27.12.2017 року. Після повернення виявив, що картку для виплат і картку "Універсальна" (валюта - гривня, угода від 05.11.2008 року) залишив за кордоном. У зв'язку із чим звернувся 04.01.2018 року до відділення "ПриватБанк" для випуску нових карток. Під час перевипуску карт менеджер з обслуговування клієнтів повідомила, що на обох картах відбулися валютні операції з коштами. На його прохання було надано інформацію про рух коштів на картках і зареєстровано заяву-звернення в службу безпеки ПАТ КБ "ПриватБанк" на шахрайські дії з коштами на рахунках. Ним було з'ясовано, що з 01.12.2017 року по 13.12.2017 року з його валютного рахунку в євро були проведені списання експрес-платежів телефоном 3700 на його гривневу карту "Універсальна" на загальну суму 9 516 євро, де дані кошти були конвертовані в гривневий еквівалент автоматично по курсу банку, на день експрес-платежу. Далі з 13.12.2017 року по 14.12.2017 року з гривневої картки "Універсальна" були зроблені перекази невідомо куди, десять разів по 15 075 гривень на загальну суму 150 750 гривень, що станом на 14.12.2017 року за курсом ПАТ КБ "ПриватБанк" становило 4 667 євро. Співробітники служби повідомили, що з його операційного номера, який закріплений за обома картками здійснювалися дзвінки і проводилися списання коштів, зі слів працівників служби безпеки банку шахраї скопіювали і перевипустили SIM-картку з операційним номером, щоб вчиняти незаконні операції. Він повідомив службі безпеки банку, що його SIM-картка була завжди разом із ним за кордоном, жодним третім особам її не передавав. Ним було складено заяву про шахрайські дії з його коштами і подано до поліції 04.01.2018 року. 29.01.2018 року звернувся зі скаргою до Національного банку України. Його скаргу НБУ передало ПАТ КБ "ПриватБанк" і в лютому 2018 року отримав відповідь з ПАТ КБ "ПриватБанк", у якій товариство фактично відмовило у відшкодуванні завданої йому шкоди та вказало, що це його вина і що він передав пін-код третім особам. Вважає, що ним було виконано всі вимоги щодо повідомлення банку про незаконне списання коштів з його рахунку. Крім того, зазначає, що відповідно до ч. 1-3 ст. 22 Закону України "Про захист прав споживачів", при задоволенні вимог споживача суд одночасно розв'язує питання щодо відшкодування моральної (немайнової) шкоди. Розрахунок пені: 13.12.2017 року було стягнуто 75 357 гривень. Кількість днів за який стягується пеня з 14.12.2017 року по 25.04.2018 року, складає 133 дні: 75 357х0,1%х133=10022 грн; 14.12.2017 року було стягнуто 75 357 грн. Кількість днів за який стягується пеня з 15.12.2017 по 25.04.2018, складає 132 дні: 75357х0,1%х132=9947 грн. Всього пеня складає 19 969 гривень. Також, вважає, що незаконними діями банка йому завдано моральної шкоди у розмірі 5 тисяч гривень. Просить стягнути з ПриватБанку на його користь 150 750 гривень завданих збитків, пеню в розмірі 19 969 гривень та моральну шкоду в розмірі 5 тисяч гривень.
04.09.2018 року ПриватБанк подав до суду відклик на позов. Чоловік не довів, що спеціальний платіжний засіб було використано не ним. Із записів телефонних розмов убачається, що він особисто телефонував на номер 3700, надавши всю необхідну інформацію щодо ідентифікації клієнта та здійснив переказ коштів на власний рахунок в іншому банку, надавши реквізити оператору (підтверджується звукозаписом). Щодо стягнення моральної шкоди зазначає, що наявність вини є необхідною частиною для розгляду питання щодо відшкодування моральної шкоди. Ним не доведено, в розумінні ст. 60 ЦПК України, заподіянні йому моральних страждань банком. Просить в задоволенні позовних вимог відмовити в повному обсязі.
Суд частково задовольнив позов чоловіка. З акціонерного товариства комерційний банк «ПриватБанк» на його користь стягнуть завдані збитки в сумі 150 750 гривень та пеню в сумі 19 969 гривень, всього стягнути 170 719 гривень.
"Аналіз наведених норм дає підстави стверджувати, що вина банку в знятті коштів з рахунків клієнта виключається лише в разі доведення, що саме клієнт банку своїми діями чи бездіяльністю посприяв у втраті, незаконному використанню ПІН-коду або іншої інформації, яка дає змогу ініціювати платіжні операції. У ході судового розгляду відповідач не спростував доводів позивача щодо вчинення відносно нього незаконних дій, а також не довів, що він своїми діями чи бездіяльністю сприяв втраті, незаконному використанню особистої інформації, яка дає змогу від його імені здійснювати платіжні операції, тому суд дійшов висновку про наявність підстав для задоволення позову в частині стягнення на його користь з відповідача завданих збитків на суму 150 750 гривень", - наголосив суд.