В Україні почнуть діяти акцизи для бензину, дизеля та біопалива
21 вересня Верховна рада повернула акцизний податок на пальне. Депутати підтримали відповідний законопроєкт №7668-д. Як розповів аналітик консалтингової групи "А-95" Артем Куюн, через це підвищення цін на АЗС не буде. Ціни на пальне залишаться стабільними.
"Так, акциз збільшить закупівельну вартість, але у вересні вона знизилась через падіння світових цін на нафту та нафтопродукти. Ціни на бензин та дизпальне залишаться стабільними. Можливе незначне подорожчання автогазу - в межах 1 грн/л", - пояснює Куюн.
Він також зазначив, що будь-яка держава живе за рахунок податків. А в Україні в наступному році податки на 100% сформують оборонний бюджет держави. Тому їх повернення - логічний та очікуваний крок, хоча ніхто їх платити не хоче та не любить. Акциз на бензин та дизель складе 4 грн/л, на автогаз – 2 грн. Це 7-8% від кінцевої ціни на АЗС. До війни це навантаження на бензині було 40%, дизелі – 25%, газі – 15%. До слова, у Європі податкове навантаження на пальному сягає 70%.
"Податок повернуто частково - ці ставки в середньому у півтора рази менші, ніж були. За нашими розрахунками, ці ставки дадуть до бюджету наступного року 31 млрд грн. Старі ставки дали би – 43 млрд грн. Це часткове повернення, а галасу було начебто їх підвищили втричі", - каже експерт.
Цільове призначення акцизів згідно з прийнятим законом - відбудова, ремонт та утримання дорожньої інфраструктури. В цьому зацікавлена й економіка, й приватні автовласники, й армія. Якщо у 2021 році акцизи дали в Дорожній фонд понад 70 млрд грн (близько $3 млрд), то зараз буде 31 млрд ($0,8 млрд).
Ризики
Через високий видобуток газоконденсату, знищення легальних НПЗ та високі закупівельні ціни по імпорту (злет світових цін + націнки закордонних постачальників плюс витратна логістика) відбувся ренесанс міні-НПЗ. Цьому також сприяв дозвіл держави постачати на ринок пальне класів Євро-3 та Євро-4. Коли акцизу не було, це була проблема лише споживачів, бо цей низько якісний продукт затопив усю країну (за винятком хіба що західної частини). Зараз з’являється акциз, який ці «вітчизняні виробники» сплачувати не збираються. Тому разом зі споживачем буде страждати також бюджет. Державі треба покласти край цій практиці, особливо в умовах, коли податки формують оборонний бюджет країни. Нелегальні виробники мають або легалізуватись, або залишити ринок. Куюн зазначає, що відповідні органи вже знають усі адреси.
"Порада: будьте уважні, пильнуйте за маркуванням пального (його клас має бути позначений на стелі АЗС та документах у куточку споживача). Не ведіться на низьку ціну, пам'ятайте про погану "юшку". Ремонт вийде дуже дорого, особливо зараз", - радить експерт.
Після ударів окупантів по паливній інфраструктурі Україна стала критично залежною від імпорту нафтопродуктів. Відомо, що країна нарощує обсяги імпорту палива. Саме тому зараз немає ажіотажу на пальне, на АЗС відсутні черги, а ціни не демонструють тенденції до стрімкого зростання. За прогнозами споживання у вересні-грудні щомісяця нашій країні потрібно 500-550 тисяч тонн пального. 95% імпортованого бензину та 72% дизельного палива ми отримуємо з країн ЄС. Лідерами постачання є Румунія, Литва, Словаччина, Греція, Болгарія та Польща. Українці можуть безкоштовно отримати пальне — деталі тут.
Нагадаємо, в Україні можуть спростити процес реєстрації авто. Крім того, українське посвідчення водія адаптували до документів ЄС.
Також Інформатор писав, чи варто боятися нової паливної кризи.
Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб не пропустити важливих новин. За новинами в режимі онлайн прямо в месенджері слідкуйте на нашому Telegram-каналі Інформатор Live. Підписатися на канал у Viber можна тут.