У четвер та п'ятницю 26-27 грудня на небі сформується напружена конфігурація
«Для мене «Різдвяна» про час, якого завжди мало, який іноді хочеться зупинити, сповна насолодитися моментом щастя… Свята ж - це паузи, які дозволяють пригальмувати, озирнутися назад, побути - якщо є така можливість - з найріднішими. Для величезної кількості українців зібратися сьогодні на свята сімейним колом - справжня розкіш…», - Колос.
Прикладів відновленні таких проєктів світ не знає
26 вересня компанія-оператор Nord Stream заявила, що диспетчери центру управління зафіксували падіння тиску на газогоні. Спочатку мова йшла про три витоки. Пізніше стало відомо, що знайшли четвертий. Два витоки були у зоні Швеції, інші два — у датській економічній зоні. Поки спеціальна комісія буде вивчати причини цієї події, експерти говорять про те, наскільки можливо відновити газогін.
«Проста логіка каже, що це не могло бути ні технічною аварією, ні випадком. Просто тому, що труба газопроводу, який працює на глибині – в тій конкретній ділянці між 60 та 180 метрами в морі і яка здатна витримати 150 атмосфер постійного тиску під час роботи і до 300 в піковому споживанні – цю трубу не так просто пошкодити. Зрозуміло, що навіть зусиллями терористів-аматорів це було б неможливо. Велика глибина, абсолютно відсутня видимість – це умови Балтійського моря. Коли кажуть, що якісь аквалангісти, водолази просто опустилися і просто спустили туди якусь вибухівку – це нереально», - повідомив під час брифінгу 30 вересня у Медіа Центрі Україна — Укрінформ директор Центру досліджень енергетики Олександр Харченко.
За його словами, не сфокусована вибухівка розірвалась би поряд з трубою і не нанесла їй великої шкоди. Тому це був добре підготовлений терористичний акт. «Він точно підготовлений дуже професійними людьми і дуже якісно», - заявив експерт.
Збіглося так, що якраз у цей час інший шлях поставок газу до Європи через газопровід «Турецький потік» став неможливий. «Турецький потік» втратив ліцензію на транспортування газу. Вона відізвана нідерландським урядом, який його сертифікував на постачання в Європу. Фактично, сьогодні українська газотранспортна система є єдиним нормальним легітимним шляхом постачати газу з росії до Європи», - вважає Олександр Харченко.
«Ця диверсія може бути корисна саме росіянам тільки в одному сценарії – їм дуже подобається робити собі боляче. Якщо там є якась партія мазохістів, то безумовно їм мало це сподобатись, - сказав Харченко. – Розповіді про те, що таким чином вони уникають штрафів... Розмір штрафів по-максимуму вимірявся б в десятках мільйонів доларів. А вартість зруйнованого обладнання газогонів складає біля 20 мільярдів євро. Ніякі штрафи це не виправдовують».
«Європі зараз це (вибухи на трубах Північного потоку – ред.) нічим не загрожує. Україні зараз це нічим не загрожує. І єдиний, хто втратив, на мою думку, це росія, - заявив експерт. – Ніхто і ніколи не дізнається, що там сталося. Тому, що колись щось сталося на великий глибині і в одному з найбільш складних для оперування під водою морів світу, то не факт, що колись розслідування покаже реальні результати. Людство не знає випадків відновлення таких інфраструктурних проєктів. Ніколи і ніхто не намагався відновити підводний газогін, який наповнений водою. Зазвичай, це просто хорониться і забувається. І укладаються нові труби».
Як вважає директор Центру досліджень енергетики Олександр Харченко, в світі немає відповіді, як можна відновити газопровід.
«В світі немає відповіді. Не те, що в росії, яка під санкціями і не може розраховувати на технологічні рішення західного світу. Який, власне, і будував той Північний потік», - заявив Харченко.
У Німеччині припускають, що обидві пошкоджені нитки газопроводу Північний потік назавжди виявляться непридатними для використання. Про це пише німецьке видання Der Tagesspiegel.
Інформатор писав, як пов’язані катастрофа Північного потоку з позовом Нафтогазу до Газпрому.
Олена Скобцева