Кабінет міністрів зареєстрував у парламенті законопроект №5600 з поправками до Податкового кодексу. У пояснювальній записці сказано, що нардепам запропонують розширити земельний податок, обкласти пиво акцизом залежно від міцності, замість літражу, змінити екологічний податок і підвищити ренту на видобуток залізної руди у 2,5 рази. Більшість положень законопроекту набирають чинності з 1 липня 2021 року.
Інформатор розібрався, що зміниться із впровадженням додаткових поправок.
Журналісти вже назвали ці ініціативи «антиахметовськими законом» через зміну формули розрахунку рентної плати за видобуток залізної руди. Коли на останній прес-конференції президента Володимира Зеленського запитали про цей податок, гарант відповів:«Ми розуміємо чітко, хто з підприємців скільки заробляє ... Ми точно розуміємо, як зробити так, щоб ніхто не постраждав, ніхто не закривав бізнес. Але давати можливість, коли у нас війна, коли нам складно, коли нічим платити пенсії людям, за рахунок державних надр заробляти 200-300% ми не дамо». Нагадаємо, що холдинг «Метінвест» Ріната Ахметова і Вадима Новинського видобуває 60% залізної руди в Україні.
За словами експерта Економічної Експертної Платформи, старшого економіста CASE Україна Володимира Дубровського,мета законопроекту не стільки бізнес Ахметова, скільки завдання зібрати побільше податків.
«У рудного бізнесу збираються відкусити близько 3 млрд грн на рік. У той же час, основний фіскальний ефект - майже втричі більший - Мінфін збирається одержати не від цього, а від підвищення плати за сільськогосподарську землю і тісно пов'язаної з нею четвертої (аграрної) групи єдиного податку - ФОП-фермери. Ще 4-5 млрд передбачається отримати за рахунок скасування пільг по платі на землю для підприємств, які видобувають корисні копалини. Це теж зачепить, зокрема, і ахметовський бізнес: залізорудний і вугільний», - написав Дубровський.
Але у Мінфіні кажуть про справедливі податки. За словами міністра фінансів Сергія Марченка,у законопроекті є механізми боротьби зі «скрутками» і тіньовим оборотом сільськогосподарської продукції, а також зі зловживаннями бюджетним відшкодуванням ПДВ.
Пропонується звільнити від оподаткування одержувачів пільгових кредитів за програмами «Доступні кредити 5-7-9%» і «Доступна іпотека 7%».
«Крім того, розроблений ще один законопроект, який передбачає попередження втрат бюджету, які відбуваються за рахунок існування тіньових схем на ринку сільгосппродукції. Бюджетне відшкодування ПДВ при експорті с / г буде застосовуватися тільки після надходження валютної виручки за такі товари, що експортуються», - додав міністр.
У Міністерстві фінансів вважають, що законопроект дозволить отримати додаткові надходження до бюджету в розмірі близько 50 млрд грн на рік.
Що саме зміниться
Законопроект про зміни до Податкового кодексу передбачає:
Індексацію ставок податків:
- ставки акцизного податку на алкогольні напої, екологічного податку та рентної плати за користування радіочастотним ресурсом України збільшити на 5%;
- ставки рентної плати за користування надрами в цілях, не пов'язаних з видобуванням корисних копалин, рентної плати за спеціальне використання води та рентної плати за спеціальне використання лісових ресурсів збільшити на 14,5%;
- чинну ставку акцизу за 1 л пива, замінити на ставку за 1 л 100-відсоткового спирту, виходячи із середньозваженої міцності пива за 2019-2020 роки 4,88 відсотка об'ємних одиниць та індексу споживчих цін за 2020 рік 5%.
Адміністрування податків і зборів:
- надати право контролюючим органам стягувати податковий борг, що виник внаслідок несплати самостійно визначеного платником грошового зобов'язання в податковій декларації або уточнюючому розрахунку, за рахунок готівки та / або коштів з рахунків в банках такого боржника за рішенням контролюючого органу без звернення до суду ;
- встановити забезпечення податковою заставою донарахованих за результатами контрольно-перевірочної роботи сум грошових зобов'язань, на час адміністративного або судового оскарження;
- встановити тимчасове обмеження (за рішенням суду) у праві виїзду керівника юридичної особи - боржника за кордон до повного погашення податкового боргу;
надати право податковим органам отримувати за запитом інформацію від платника не тільки за фактом виявленого правопорушення, а й з інших питань, пов'язаних з оподаткуванням, можливих порушень у господарській діяльності платника.
Податок на доходи фізичних осіб:
- запровадити оподаткування ПДФО за ставкою 18% доходів, які були отримані від продажу протягом звітного податкового року третього і наступних об'єктів нерухомості.
Податок на прибуток підприємств:
- встановити обмеження для великих платників податків на перенесення від'ємного значення об'єкта оподаткування минулих звітних (податкових) років в сумі 50% такого непогашеного від'ємного значення об'єкта оподаткування.
Податок на додану вартість:
- встановити обмеження бюджетного відшкодування ПДВ для платників-посередників, у разі придбання та / або імпорту товарів, які в подальшому поставляються на митній території України;
- розширити бази оподаткування за рахунок оподаткування операцій з постачання всього ринку житла (об'єктів житлового фонду), крім житла, що будується за бюджетні кошти;
- запровадження оподаткування ПДВ операцій з реалізації Національним банком дорогоцінних металів (крім інвестиційного золота) фізичним та юридичним особам;
- обмежити можливості включення платниками податку до складу податкового кредиту податкових накладних, складених більш ніж 6 місяців з моменту здійснення операції.
Акцизний податок:
- скасувати пільгу з акцизного податку для платників, які займаються постачанням електричної енергії (когенераційної (комбіноване виробництво тепла та електроенергії) і / або з відновлюваних джерел);
Екологічний податок:
- ставки екологічного податку за скиди забруднюючих речовин у водні об'єкти збільшити у 1,6 рази і передбачити їхнє поступове підвищення у 8 разів у 2029 році;
- підвищити ставки екологічного податку за викиди двоокису вуглецю (СО2) з 10 грн / т до 30 грн / тонну;
- підвищити ставки екологічного податку за відходи для підприємств гірничої промисловості з 0,49 грн до 1,5 грн / тонну.
Рентна плата за користування надрами:
- розширити базу оподаткування за рахунок забезпечення єдиного підходу до визначення об'єкта оподаткування шляхом класифікації видобутої мінеральної сировини відповідно до галузевих вимог з метою усунення можливості платника суб'єктивно визначати вартість корисних копалин;
- ввести диференціацію ставок оподаткування руд заліза в залежності від розміру середньої фактичної ціни реалізації певної, як середня вартість залізної руди за індексом IODEX 62% FE CFR China, за інформацією, яка офіційно зазначена світовим інформаційним агентством Platts, і опублікована на офіційному сайті Мінекономіки;
- встановити коригування бази оподаткування руд заліза на коефіцієнт сухої ваги товарної продукції (0,9).
Рентна плата за спеціальне водокористування:
- встановити диференціацію ставок рентної плати за спеціальне використання поверхневих вод залежно від 9 районів річкових басейнів замість 14 басейнів річок.
Плата за землю:
- розширити базу оподаткування за рахунок впровадження оподаткування земельним податком земельних ділянок, право власності на які не оформлено, але вони використовуються фактично;
- скасувати пільги з плати за землю за земельні ділянки, надані установам науки, які повністю утримуються за рахунок коштів державного або місцевих бюджетів (у разі нецільового використання земельних ділянок);
- скасувати мораторій на індексацію нормативної грошової оцінки для всіх земель, крім сільськогосподарських угідь, яка використовується для цілей оподаткування платою за землю (земель водного фонду (внутрішніх водойм, озер, ставків, водосховищ), землі населених пунктів, інших земель несільськогосподарського призначення).
Єдиний податок:
- виключити з платників єдиного податку 4 групи платників, основним видом діяльності яких є розведення домашньої птиці, страусів та перепелів;
- Крім того, пропонується запровадити для власників і користувачів земельних ділянок сільськогосподарського призначення мінімального податкового зобов'язання з 1 гектара такої землі.
Ірина Логуш