Протягом січня-травня 2023 року спред між гуртом і роздробом становив 9,7-9,8 гривні за літр, наразі майже удвічі менше
В Україні через збільшення податків ціни на пальне досі мають потенціал для зростання. Вони можуть наблизиться до 60 гривень за літр, але не перетнуть цю межу. Дефіциту не прогнозується.
Про це йдеться у матеріалі директора Консалтингової групи "А-95" Сергія Куюна для "Дзеркала тижня". За його словами, протягом січня-травня 2023 року спред між гуртом і роздробом становив 9,7-9,8 гривні за літр, наразі майже удвічі менше. Цей показник можна приймати як індикатор роздрібної націнки.
При цьому, на думку Куюна, навряд чи наявне відставання роздрібних цін на 4-5 гривні за літр повною мірою описує потенціал для подальшого зростання. Вочевидь новий ціновий рівень і близькість неприємної позначки у 60 гривні за літр призведуть до скорочення націнки АЗС на 2-3 гривні за літр. Відповідно, ймовірний потенціал подорожчання роздробу становить не більш як 2 гривні за літр. На це також вказує значне скорочення маржі у невеличких мереж АЗС, які в серпні працюють із мінімальною останні півтора року націнкою.
"За винятком транспортних та експлуатаційних витрат сьогодні маржа наближається до нуля", - сказав у коментарі виданню представник невеликої мережі АЗС.
Малоймовірно, що ціни на колонках сягнуть 60 гривні за літр, як багато кому видається. Про такий рівень можна буде казати, якщо світова ціна на нафту наблизиться до 90 доларів за барель.
За словами директора групи компаній PRIME Дмитра Льоушкіна, існує така математична залежність: якщо нафта коштує 85 доларів за барель, то ціна бензину на наших АЗС становить 55 гривні за літр, якщо 87 доларів за барель — то 57 гривні за літр. Тобто якщо ціна на нафту у світі знижується, українцям варто чекати зниження ціни на бензин, однак цей процес відбувається із запізненням у два-три тижні.
"Побудована абсолютно нова система постачання пального. Вона й географічно нова, ми зараз веземо все через західний кордон. І логістично, тому що у нас 50 % імпорту зараз заїжджає бензовозами", - розповів Куюн у коментарі ТСН.ua.
За його словами, зараз наша країна має гнучку систему, яка може функціонувати попри війну й обстріли. А от ціни почали зростати. По-перше, від липня повернули акцизи пального на довоєнний період – з 7 до 20%. По-друге, світові ціни на нафту теж підскочили – з 75 до 85 доларів за барель.
"Зберігатиметься ще деякий потенціал, мені здається, на 1-2 гривні за літр на бензин, дизпальне. Десь 1 гривня на скраплений газ, і після цього ми будемо залежати від одного фактору – це фактор світових цін", - прогнозує експерт.
На думку директора енергетичних та інфраструктурних програм Центру Разумкова Володимира Омельченка, автолюбителям в Україні не варто очікувати на різкий стрибок цін, як це було в липні. Адже фактори, які діють зараз - попит із боку аграріїв і вартість нафти на міжнародних ринках, "не такі сильні, як відновлення податків". Якщо ціни зростуть, то не більше, ніж на 1,5-2 гривні за літр.
"Не думаю, що буде надто суттєве подорожчання до 60 гривень і більше за літр, як дехто прогнозував. Але висхідний тренд збережеться", - переконаний директор спеціальних проєктів науково-технічного центру "Психея" Геннадій Рябцев.
За останніми даними Auto.ria, вартість бензину А-95+ підвищилася на 2 копійки – до 54,99 гривні за літр. Популярний А-95 на 5 копійок дорожчий, аніж напередодні – 52,96 гривні за літр. Бензин А-92 на АЗС реалізують по 50,71 гривні за літр. Середня вартість дизельного пального зросла на 6 копійок – до 52,55 гривні за літр. Автогаз подорожчав на 4 копійки – 23,40 гривні за літр. Середні ціни на пальне в Україні:
Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб не пропустити важливих новин. За новинами в режимі онлайн прямо в месенджері слідкуйте на нашому Telegram-каналі Інформатор Live. Підписатися на канал у Viber можна тут.