З 1 травня бензин в Україні будуть змішувати зі спиртом: відповіді на найпоширеніші питання водіїв

Пальне на заправках подорожчає, але несуттєво

АЗС Фото: Getty Images
АЗС Фото: Getty Images

З 1 травня усі АЗС в Україні додаватимуть до бензину спирт або так званий біоетанол. Як це відбуватиметься, що означає для автомобілістів та як вплине на кінцеву вартість пального? Відповіді на ці питання шукала УП. 

Що таке біоетанол?

Біоетанол – це обезводнений етиловий спирт, який виробляється з рослинних матеріалів. В Україні завдяки наявності сировинної бази та спиртових заводів його найчастіше роблять із кукурудзи або цукрового буряку. Зазвичай його використовують як біопаливо або паливну добавку. З 1 травня всі без винятку автомобільні заправки в країні будуть зобов’язані продавати бензин з додаванням не менше 5% біоетанолу. 

Для чого додавати біоетанол до бензину?

Причин кілька:

  • Перша і ключова – екологічна. Біоетанол чистіший за нафтове пальне, при згорянні він виділяє менше шкідливих речовин. Це допомагає зменшити парниковий ефект та покращити якість повітря в містах.
  • Друга причина – зобов’язання України в рамках євроінтеграції. Як кандидат на членство в ЄС держава має впроваджувати європейські норми, тому влітку 2024 року парламент ухвалив відповідний закон.
  • Третя причина – зниження енергозалежності. Додаючи спирт до бензину, Україна зменшить імпорт нафтопродуктів.
  • Четверта причина – підтримка агросектору. Біоетанол виготовляється із зернових та цукрових культур, які вирощуються в країні.

Чи додають біоетанол до бензину в інших країнах?

У більшості країн біоетанол змішують з бензином давно. Левова частка країн ЄС уже давно перейшла з бензинів Е5 на Е10 (цифра означає відсоток спирту в пальному). Уже кілька років бензин з додаванням 10% біоетанолу заливають у свої баки водії в Австрії, Бельгії, Болгарії, Чехії, Данії, Естонії, Фінляндії, Франції, Ірландії, Угорщині, Латвії, Литві, Швеції, Нідерландах, а з 2023 року – у Польщі, Румунії та Словаччині. Лише кілька європейських країн можуть не використовувати бензини Е5 та Е10. Серед них Мальта, Люксембург і поки що Україна.

На АЗС буде маркування, щоб позначати бензин з біоетанолом?

Ні, окремого маркування не буде. З 1 травня всі АЗС зобов’язані продавати змішаний бензин, тому він має бути скрізь за замовчуванням. Нова норма закону не стосується лише бензинів з октановим числом 98 і вище, а також пального, яке купують для власних потреб Держрезерв та Міністерство оборони.

Як буде перевірятися якість пального?

Опитані УП учасники ринку вважають, що жодних притомних перевірок якості в осяжній перспективі не буде. Представники Держекоінспекції та Держенергоефективності підтвердили, що в перші місяці штрафів за порушення вимоги щодо вмісту біоетанолу не буде. Для цього потрібна затверджена форма протоколу про відповідне правопорушення, якої ще немає. 

"Це не контролюватиметься належним чином. Хто це робитиме і як? Немає ні методики, ні фахівців, ні коштів на проведення цих перевірок", – скаржиться ЕП керівник однієї з великих мереж АЗС.

Тобто заправні станції пред'являтимуть документи, у яких буде написано, що біоетанол у пальне додається. І все.

"Скоріше за все, контроль якості буде проводити споживач. Якщо на певній заправці йому заллють неякісне пальне, то наступного разу він туди не поїде. Зараз воно так і працює, бо контролю якості в Україні немає", – додає співрозмовник УП в уряді.

Чи є ризики для авто?

За словами Куюна, у Євросоюзі обов’язкове додавання біоетанолу діє понад 15 років.

"Там такі ж машини, як у нас. Просто шкідливий октанопідвищуючий компонент у бензині замінили на корисний. Вважайте, що майонез у вашому салаті замінять на сметану – будете тільки здоровішими. Але є одне "але", – попереджає експерт.

Головна проблема біоетанолу в тому, що він гігроскопічний, тобто абсорбує воду.

"Після цього бензинова суміш розшаровується і втрачає свої експлуатаційні властивості. Постачальник може купити якісний Е5, але якщо в нього в бензовозі, резервуарі на нафтобазі або на АЗС є мізерні залишки води, іржі або дрібного бруду – будуть проблеми", – розповідає директор консалтингової групи "А-95".

За його словами, перехід на біобензини – це принципово нова технологічна культура.

"Мені складно уявити, що відбувається на більшості заправок-ноунеймів, "бочок", а іноді й цілком респектабельних АЗС. Бо технологічна культура вимагає грошей – на персонал, підтримку інфраструктури, лабораторії. Це постійна робота і боротьба вологою (так звана підтоварна вода). Це вимагає чіткого дотримання регламентів і технологій із зберігання й транспортування нафтопродуктів. Думаю, у перші місяці буде купа нарікань та претензій на якість пального, тому що встежити за цим буде дуже важко. Усі бояться, бо ніхто не знає, де трапиться "штанга". Розробляють сценарії реагування. Травень і червень будуть сповнені сюрпризами, прокльонами і скаргами", – попереджає Куюн.

Що буде з цінами на АЗС України?

Пальне на заправках подорожчає, але несуттєво. Бензин Е5 нестандартний для євросоюзівських виробників, бо більшість з них уже давно випускають Е10. Відповідно, щоб випускати Е5 для потреб України, виробникам доведеться облаштувати окремі виробничі потужності – резервуари та наливні естакади.

"За це вони з нас просять 15-25 доларів за тонну. Це означає здорожчання літра на 50-80 копійок. Сподіваюся, що через падіння цін на нафту ми в травні отримаємо мінус три гривні на літрі і ніхто нічого не помітить", – підсумував Куюн.

Як раніше повідомляв Інформатор, у зв’язку з запровадження з 1 травня 2025 року в Україні обов’язкової квоти на біокомпоненти окремі європейські НПЗ уже почали виробництво такого пального для України. В Україну розпочався імпорт спиртовмістного бензину Е5. Про це 16 квітня повідомили в Консалтинговій групі «А-95». Першими були мережі АЗС Аmic і WOG. 

Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб не пропустити важливих новин. Підписатися на канал у Viber можна тут.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ:

Головна Актуально Informator.ua Україна на часі Youtube