Як волонтери «Kharkiv Help» переганяють швидкі з-за кордону

Олексій Масло розповів, як волонтери допомагають українцям

Як волонтери «Kharkiv Help» переганяють швидкі з-за кордону
Допомога з різних куточків світу

Під час нашого інтерв’ю Олексій Масло, засновник організації «Kharkiv Help»,  їхав з Одеси до Києва. Його мета – забрати чергову карету швидкої допомоги і перегнати її до Харкова. Це реанімація для новонароджених з інкубатором, доволі рідкісна в Україні. Швидка стала 23-ю, яку отримало місто завдяки спільним зусиллям команди Олексія та нідерландському фонду «Вітрила Свободи». Швидкі передають з різних куточків світу: з США та Європи, більшість забирали в самому Амстердамі. 

В ексклюзивному інтерв’ю Інформатору очільник «Kharkiv Help» розповів, в чому така необхідність і як це вдається волонтерам. 

Швидкі переганяють не тільки до Харкова, а й до інших міст України – Херсона, Миколаєва, Боярки, що на Київщині. Всього привезли 114 швидких. «Kharkiv Help» взаємодіє з фондом «Вітрила свободи», його заснувала Вероніка Муцей на початку повномасштабної війни. За словами Олексія, допомагають з різних країн. Але зазвичай, це відбувається через фонди, адже вони мають зв’язки з МОЗ і військовими медиками, знають, де і які саме є нагальні проблеми. Окрім того, це більш ефективно і швидко, бо менше бюрократичних моментів. Нещодавно кошти на карету швидкої зібрали мешканці Латвії, купили її через фонд «Вітрила Свободи». А вже саме команда «Kharkiv Help» переганяла її з Амстердаму За передачею карети швидкої допомоги спостерігав лідер збору та журналісти з Латвії, які також супроводжували конвой. Фонди також організовують благодійні заходи і концерти.

Варто відзначити, що організація «Kharkiv Help» займається медичною евакуацією цивільних. І для цієї мети українська греко-католицька Катедра Св. Йосафата в м. Парма зі штату Огайо купили і передали в Україну дві швидкі. Також зі Штатів надійшли дві автівки від подружньої пари: жінці 84 роки, і вона з України, а чоловіку 87 років, і він голландець.

Як переганяють машини?

Зазвичай, формується конвой зі швидких в різних напрямках – один конвой може бути з 2-3 автівок, а може й до 20 штук одночасно. Вони їздять десь двічі на тиждень. Допомагають доставляти швидкі багато іноземців, серед них є і власники компаній, які хочуть фізично долучитись. Вони сідають за кермо і їдуть до українського кордону. Роблять це на волонтерських засадах. Там, з нашого боку, автівки забирають волонтери і везуть за місцем призначення. 

«Я займаюсь Харківським напрямком у фонді «Вітрила Свободи», але я є представником власного фонду в Україні, тому їжджу постійно. Автівки забираємо на кордоні, або безпосередньо з Амстердаму. Найбільший конвой, який проїхав в Україну, – 17 швидких одночасно”.

В Україну вже доставили 114 швидких
В Україну вже доставили 114 "швидких"

Технічні недоліки

Трапляється, що після того, як машина доїхала до України, виникає потреба ремонту або додаткового налаштування. Так було з автівкою, яку переганяли до Боярки. Справа в тому, що карети швидких є вживаними і списаними. Але вони – не мотлох: фонд їх укомплектовує обладнанням і перетворює на повноцінні реанімаційні автомобілі. 

«Наразі є проблема в тому, щоб знайти машину, яка буде працювати успішно, і щоб вона коштувала нормальних грошей. Середня ціна машини – це 20-25 тисяч євро кожна. Ця машина, яку ми веземо в Харків для дитячої реанімації, коштує десь 65-70 тисяч євро, тобто в три рази дорожча, ніж звичайна».

Волонтер пояснює, що в регіонах, які наразі перебувають під обстрілами, постійно б’ються і ламаються швидкі. Тому вони почали передавати їх в Харківську екстрену службу домедичної допомоги, бо там стоїть цілий автопарк машин, побитих уламками. Були випадки, коли медики вирушали в «сіру» або окупаційну зону, щоб надати людям допомогу, і ворог просто забирав швидкі. Тому Олексій наголошує: вкрай необхідно передавати їх на постійній основі. 

Постачання запчастин

Хоча зараз дуже жорсткої потреби в запчастинах немає, налагодити цей процес – такий же довгий, як і зі зброєю, яку надають нам партнери. І якщо з європейськими машинами проблем не виникає (зазвичай, це або Mercedes, або німецький Volkswagen), то з американськими є труднощі. Втім, Олексій вже знайшов американський фонд, який спеціалізується на машинах. Його представники готові надавати запчастини абсолютно безкоштовно, разом зі швидкими. 

"Швидкі" є постійною потребою на фронті
"Швидкі" є постійною потребою на фронті

Як знаходять партнерів?

Здебільшого, через Instagram та спільних знайомих. Цікава історія вийшла з американським фондом: волонтери вийшли на нього тільки тому, що їхні машини стояли на обслуговуванні СТО і не могли функціонувати.

“Ми звернулись до військових, і вони нам надали одну з воєнних машин, яку привезли якраз з Америки. Ми на ній покатались, повивозили людей – займаємось здебільшого немобільними людьми. Я це запостив у себе в сторіз, і побачили саме ті американці, які машину і привезли. Ми просто почали спілкуватись, і виявилось, що вони можуть постачати запчастини”.

На той момент волонтери отримали таку ж саму машину, на котрій і їздили. Вони пояснили американцям, що є потреба в запчастинах, бо для українців це дуже рідкісна машина. Якраз наразі готується гумконвой в Україну, в якому до 10 карет “швидкої” американського виробництва. І фонд погодився допомогти. Тому запчастини будуть. 

Зараз дуже багато запитів. І більшість з них – від військових медиків. Олексій розповів, що вони працюють в надлюдських умовах, техніка виходить з ладу дуже швидко. Наприклад, є потреба у повнопривідній швидкій в Бахмут, 4x4 – заїхати туди вкрай важко. Військові медики допомагають також пораненим цивільним. Тому зараз в пріоритеті – гарячі напрямки: Бахмут, Сватове, Харківщина.

Олексій зізнається: не всі спонсори хочуть або можуть допомагати військовим, на цивільних виділяють набагато краще. Тому кожен раз, коли військовим передають швидку, для волонтерів це – як свято. Зазвичай до них звертаються з офіційними запитами. А буває й так, що вони самі шукають кому допомогти. Відтак, спонсор купив машину і попросив передати її на Херсонський напрямок. «Kharkiv Help» вийшов на організацію «Південь», яка займається медичною підготовкою військових. В ній надали інформацію про те, де є кваліфіковані медики, яким можна передати укомплектовану машину. 

«Бо як нам відомо, не всі швидкі, які передаються в Україну, використовуються за призначенням. Це також проблема, це треба фільтрувати, аналізувати і розуміти, кому воно їде».

Допомога і цивільним, і Захисникам
Допомога і цивільним, і Захисникам

Іноземні машини на наших дорогах

І техніка, яку нам передають, і машини, на яких воюють наші захисники, не надто відповідають нашим умовам. Пікап не є бойовою машиною, але на ньому зараз їздять всі. Тому користуватись треба тим, що є. Є швидкі, які працюють на першій, другій, третій лініях. А є евакомобілі, і вони працюють на «нулі». Ними можуть бути і пікапи. Евакомобілі забирають поранених, відвозять їх на першу лінію, потім їх перекладають в карету «швидкої». Так відбувається евакуація. 

«Звичайно, краще, коли на першій лінії працюють машини 4x4 або броньовані машини. Бувають броньовані швидкі, вони також працюють в Україні. Їх багато. Це, звісно, корисно, але такі швидкі важко дістати, як і 4x4», – розповів Олексій. 

Окрім транспортування «швидких», організація займається евакуацією людей з «гарячих» точок. Спільними зусиллями харківських фондів за 4 місяці вдалось вивезти понад 19 тисяч людей. Про це читайте в наступному інтерв’ю. 

Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб не пропустити важливих новин. За новинами в режимі онлайн прямо в месенджері слідкуйте на нашому Telegram-каналі Інформатор Live. Підписатися на канал у Viber можна тут.

Головна Актуально Informator.ua Україна на часі Youtube