Виробники дронів в Україні зіштовхнулися із кадровим голодом – потрібно тисячі інженерів: як покрити дефіцит

Читать на русском

Виробникам FPV-дронів потрібно тисячі інженерів, а для розвідувальних та ударних БПЛА – сотні висококваліфікованих

Читать на русском
Виробництво БПЛА
Виробникам FPV-дронів не вистачає 2000 інженерів

Виробникам FPV-дронів потрібно тисячі інженерів, а для розвідувальних та ударних БПЛА – сотні висококваліфікованих

Українські компанії виготовляють щомісяця приблизно 50 000 FPV-дронів, росіяни – вшестеро більше. Кадровий голод лише погіршує проблему, українським виробникам бракує 2000 інженерів. Аби хоча б дістатись до рівня росії - галузі потрібно 6000 інженерів. Наразі вона складається з приблизно 1000 людей. Чому виробники дронів зіштовхнулися із кадровим голодом? Відповідь шукали у Forbes.

Скільки не вистачає фахівців для виготовлення дронів?

За словами засновника фонду «Хвиля’91» і власника логістичної компанії EnlivUA Group Олександра Яковенко, один інженер на місяць збирає близько 50 FPV-дронів

Українські компанії виготовляють щомісяця приблизно 50 000 FPV-дронів. З розрахунку, що один інженер збирає близько 50 FPV-дронів, галузь складається приблизно з 1000 людей.

"Виробництво FPV-дронів відносно просто масштабувати – вони збираються із китайських компонентів. Проте нам бракує людей, які вміють збирати все ручками», – каже Яковенко, у чиїй компанії працює близько сотні людей.

Виробникам FPV-дронів не вистачає 2000 інженерів, дає консервативну оцінку президент асоціації виробників дронів «Технологічні сили України» та голова наглядової ради оборонно-технічної компанії FRDM Вадим Юник. 

Виробники дронів зіштовхнулися із кадровим голодом – потрібно тисячі інженерів: як покрити дефіцит 1

Загалом в Україні є близько 200 виробників дронів різного типу. Вони забезпечують лише 10–15% від загальної потреби армії, говорить засновниця фонду Dignitas Любов Шипович. За її оцінкою, лише FPV-дронів потрібно близько 200 000 штук на місяць.

Чи поширюється кадровий голод на виробників великих розвідувальних та ударних дронів?

«Дефіцит кадрів є, але ми навчаємо фахівців для себе», – говорить співзасновник компанії DeViRo Денис Чередниченко.

Залежно від типу дронів виробники потребують різної кваліфікації фахівця.

«Десятці великих виробників дронів бракує пів тисячі висококваліфікованих інженерів різних напрямів . Якщо компанія виробляє безпілотники за готовими схемами, то їй потрібні суто збірники. Якщо займається власною розробкою, то відчуває дефіцит більш кваліфікованих фахівців», – каже Юник.

Які зарплати пропонує український ринок?

Вузькопрофільних інженерів можуть чекати й шукати місяцями.
На початку повномасштабного вторгнення в Україні було сім зразків дронів, допущених до експлуатації в ЗСУ. З 24 лютого кількість зросла до 62, говорила на конференції Forbes Tech керівниця оборонного кластера Brave1 Наталія Кушнерська.

Водночас за період незалежності України університети підготували недостатньо кадрів, які можна забирати на ринок.

«Звідки у нас візьметься багато інженерів? До початку повномасштабної війни на них не було такого попиту», - каже радник міністра цифрової трансформації Георгій Цхакая. 

Левова частка українських інженерів здобули освіту ще у СРСР і працювали на підприємствах на кшталт «Антонов», говорить Яковенко.

«Вони розумні, кваліфіковані, але не динамічні, – додає він. – А ринок динамічний, потрібно швидко і постійно робити нові ітерації».

Приміром, лише за півтора року FPV-дрони еволюціонували із «одноразових» до дронів із розвинутою системою скиду, що дозволяє використовувати дрон безліч разів.  Свої корективи у найм вносить і специфіка роботи – кандидатів шукають у режимі тиші й перевіряють звʼязки з Росією.

«Додатковий відбір зменшує воронку людей. Платіть людям більше – і у вас не буде проблем з кадрами», – вважає Яковенко.

Він додає, що за кваліфікованого спеціаліста готовий переплатити приблизно 20%. Крім фіксованої зарплати, його працівники отримують бонус за кількість зібраних дронів. Також компанія пропонує опціони від продукту.

Інженери-збірники компанії FRDM Юника отримують від 30 000 грн. Середня по ринку – 50 000 грн. Спеціаліст, який може самостійно спроєктувати літак або коптер, заробляє від $2000 до $5000 за проєкт і одночасно може співпрацювати з різними виробниками, каже Яковенко. Зарплати фахівців із РЕБ він оцінює в $5000–10 000. Втім, конкурувати грошима можуть не всі виробники дронів.

Як покрити дефіцит кадрів

Наприклад,  DroneSpace набирає фахівців із базовим знанням електротехніки. Новачок починає зі збірки простих FPV-дронів. Далі він переходить на конструювання великих ударних дронів. До рівня джуна можуть довчити за два-три місяці, сеньйора – за пів року.

«З моєї практики люди, які ніколи не тримали паяльник у руках, протягом трьох тижнів уже роблять результат на 4+. Але нам усе одно потрібно будувати системну модель навчання», – говорить Яковенко.

8 листопада проєкт навчання та забезпечення операторів безпілотників Victory Drones та фонд Dignitas запустили безкоштовний курс «Інженер БПЛА» на платформі Prometheus. Курс розрахований на людей без технічного бекграунду, щоб ті змогли здобути базові знання з інженерії БПЛА та підготуватися до збирання та ремонту дронів. На курс записалося 8500 осіб. На Prometheus ще не було такої цифри для попереднього запису на курс».

У жовтні фонд також запустив перший набір більш практичного онлайн-курсу «Народний FPV», де учасники вчаться збирати семидюймові FPV-дрони, які потім відправляють військовим. Перед стартом на цей курс записалося 1600 осіб.

Victory Drones та Dignitas запустили безкоштовний курс «Інженер БПЛА» на платформі Prometheus.

Що відбувається з університетською освітою? У 2022 році КПІ ім. Сікорського набрав 25 студентів на спеціальність «Авіоніка» і 167 на спеціальність «Телекомунікації та радіотехніка». Проте бакалаврський диплом вони отримають у 2026 році.

Львівська політехніка підписала меморандум про співпрацю з компанією Culver Aviation, яка з 2014 року проєктує дрони. Виробник допомагатиме готувати спеціалістів нової освітньої програми «Безпілотні літальні апарати». Студентів запрошуватимуть стажуватися на виробництво і проводитимуть спеціалізовані курси і тренінги.

Шляхом кооперації з виробниками планує рухатися і Київський авіаційний університет (КАІ), який утворився після розділу НАУ на два навчальні заклади – власне КАІ та Українську державну льотну академію у Кропивницькому.

Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб не пропустити важливих новин. За новинами в режимі онлайн прямо в месенджері слідкуйте на нашому Telegram-каналі Інформатор Live. Підписатися на канал у Viber можна тут.

 

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ:

Ми використовуємо файли cookie, щоб забезпечити належну роботу сайту, а вміст та реклама відповідали Вашим інтересам.