Росія ризикує втратити Чорноморський флот у війні з Україною
Минулої ночі у порту Новоросійська під час атаки дронами було пошкоджено один з російських кораблів – десантний корабель «Оленегорський гірник». За попередніми даними, морський дрон доставив до корабля 460 кілограм тротилу. На його борту на момент вибуху перебували близько 100 членів екіпажу. Після атаки корабель “перевернувся на бік” та майже черпає воду лівим бортом, нині окупанти намагаються його відбуксирувати, хоча в російського міноборони, як завше, втрат немає.
Про судно відомо, що раніше воно базувалося на Північному флоті. Росія змушена була кинути його на підсилення Чорноморського флоту та з метою висадки десанту в Одесі.
З усього помітно, що Чорноморський флот росіян перебуває не в найкращому стані. Тож морські втрати ворога незабаром зростуть. «Інформатор» дізнався чому.
Після розпаду Радянського Союзу та поділу Чорноморського флоту, Україна отримала 30 бойових кораблів і катерів, одну підводний човен, 6 кораблів спецпризначення і 28 кораблів забезпечення (загалом 67 одиниць). Росія отримала в рази більше – 338 кораблів.
Однією з причин окупації Криму російські пропагандисти називають базування Чорноморського флоту, який до 2014 року орендував три пункти на нині окупованому півострові. Сам путін після анексії заявив, що для нього «Севастополь – батьківщина Чорноморського флоту».
Командувач ВМС України контр-адмірал Олексій Неїжпапа заявив, що з 2014 року Військово-морські сили російської федерації на 45% збільшили свою присутність у Криму. В результаті півострів перетворився на «найпотужнішу військову базу» росії. Окрім Криму, на Чорному морі російські війська розміщуються ще на двох військово-морських базах (ВМБ).
Найбільш потужним надводним з'єднанням тут є 30 дивізія надводних кораблів, куди входив затоплений ракетний крейсер «Москва», а також новітні фрегати, носії «Калібрів» - «Адмірал Ессен», «Адмірал Григорович» і «Адмірал Макаров», що надійшли до бойового складу флоту за 2016-2017 роки. Також бойову групу підсилюють малими ракетними кораблями, як от приміром «Грайворон». Таким чином, сумарний залп ракет складає більше 80.
Не дивлячись на удавану велич флоту, Україна періодично проводить атаки і інколи досить вдалі. У березні минулого року дивні вибухи пролунали у порту окупованого Бердянська – за деякими даними там було пошкоджено десантний корабель «Орськ». А в квітні було затоплено крейсер «Москва». Минулоріч у тарвні біля острова Зміїний загорілося судно «Всеволод Бобров», а через місяць біля Зміїного ушкодження отримав буксир ЧФ «Спасатель Василий Бех».
Восени був атакований фрегат «Адмірал Макаров», який став флагманом флоту РФ після потоплення «Москви», разом з ним ушкоджень зазнав і тральщик «Іван Голубець». А атаки стали регулярними.
Наприклад у травні цього року росіяни заявили про напад морських дронів на корабель «Іван Хурс», а у червні – про спробу атакувати корабель ЧФ «Приазов’я».
1 серпня міноборони рф звинуватило Україну в спробі атакувати кораблі «Сергей Котов» і «Васілій Биков» Чорноморського флоту за 340 кілометрів на південний захід від окупованого Севастополя. Чи була вдалою атака – невідомо. Росіяни стверджують, що ні, а аудіо перехоплення їх розмов свідчать про інше.
Тепер ось «втомився» «Оленегорський гірник». При цьому навіть самі росіяни вражені, наскільки їх керівництво не визнає очевидного. Так російському пропагандисту Владиславу Позднякову навіть почали відкрито погрожувати після публікації відео з буксировкою «Оленегорського гірника».
В Міноборони України не приховують, що Чорноморський флот є законною ціллю у війні. Приміром, відомство виступило із заявою, що з 00:00 21 липня 2023 року всі судна, що прямують в акваторії Чорного моря у напрямку морських портів російської федерації та українських морських портів, що знаходяться на тимчасово окупованій росією території України, можуть розглядатися Україною, як такі, що перевозять вантажі воєнного призначення з усіма відповідними ризиками.
«Потрібно загнати весь Чорноморський флот ближче до Туапсе, Новоросійська і не давати їм рухатися в зоні Криму. Наші спроможності не обмежуються тільки системами типу «Нептун». Є ще інші системи», - заявив на брифінгу заступник Міністра оборони України Володимир Гаврилов. Він наголосив, що Україна стала набагато сильнішою в цьому питанні, ніж була рік тому.
«І просуваємося в цьому напрямку ще далі. Чим довше війна буде затягуватися, тим менше шансів для російського Чорноморського флоту вижити в найближчій перспективі - суто через технологічні рішення, які у нас будуть закривати цю тему. Тому хай думають, хай розраховують. Якщо хтось сумнівається - хай чекають», - каже Гаврилов.
На сьогодні у офіційному зведенні Генштабу значиться знищеними 18 кораблів та катерів росіян.
Між тим картинка між пропагандою та реальним станом справ Чорноморського флоту держави-агресора значно відрізняються між собою.
В 2021 році у бойовому складі окупаційного ЧФ РФ перебувало шість підводних човнів, у тому числі п'ять дизель-електричних підводних човнів проекту 636.3 «Варшав'янка», які є носіями крилатих ракет морського базування «Калібр». Це:
«Калібри» на субмаринах здатні вражати морські цілі з відривом до 500 км, а берегові об'єкти — до 1400 км. Єдиний український підводний човен «Запоріжжя» окупанти захопили в Криму в 2014 році. Але проблем з субмаринами у росіян багато – головна з яких технологічна застарілість та відсталість такого типу підводних човнів.
Приміром, дизель-електричні підводні човни проектів 636 «Варшав'янка» та 677 «Лада» вже висміяли у світі через необхідність спливати на поверхню води для підзарядки батарей. Таким чином субмарини є легкою мішенню для супротивника.
Бойова ефективність російських дизель-електричних підводних човнів теж мінімальна. Ще раніше російські експерти пропонували оснастити судна антиторпедами та телекерованою системою керування торпедами, як у всьому цивілізованому світі. А повноцінно виробляти субмарини проекту «Лада» неможливо через відсутність технологій повітрянезалежної енергетичної установки.
Не секрет, що Чорноморський флот окупантів обладнаний громіздкими та застарілими кораблями радянської епохи та не здатний впроваджувати інноваційні рішення. До всього додається ще і неможливість співпрацювати з іноземними державами для модернізації своєї застарілої військово-морської оборони.
Тому дії російського ЧФ зводяться до перегонки кораблів з Криму до материкових баз у росії та ракетні неточні удари по території України з прибережних зон, які не перевищують 20 кілометрів.
Та й великих кораблів росія зараз будувати не може – адже з 2014 року росія залишилась без газових турбін, які постачала Україна для кораблів великого класу.
Взагалі російське кораблебудування нині під великим питанням. Показовою тут є історія єдиного російського крейсера «Адмірал Кузнєцов», яка яскраво характеризує стан російської флотилії.
Авіаносний крейсер знаходиться на ремонті з 2017 року, і вже, перебуваючи на ремонті, на ньому три рази виникала пожежа, через судно потонув плавучий док. На початку року стало відомо, що доки судно перебувало на ремонті – його корпус повністю заржавів та покрився корозією. І це при тому, що на ремонти були виділені сотні мільйонів рублів.
Під час обстеження корпусу корабля водолази виявили, що металеві конструкції нижчі за третю палубу зазнали значної корозії — трюми повністю заповнені каламутною водою, що унеможливлює детальне обстеження корабля зсередини.
Зазнав невдачі ВПК при спробі також модернізувати ракетний крейсер проекту 1144 «Адмірал Нахімов». Росіянам так і не вдалося відновити систему захисту ядерної силової установки на кораблі, захист графітових стрижнів у реакторах взагалі проіржавів. До прикладу можна навести і досвід корвету «Проворного» - судно так і не було спущено на воду, а загорілось прямо на Північній верфі.
Надбудова корабля була виконана із сучасних російських багатошарових композиційних матеріалів, у тому числі зі склопластику та матеріалів на основі вуглецевого волокна, які, за словами росіян, зменшують помітність цих кораблів у радіолокаційному діапазоні. А ще є практично негорючими. Тим не менш, половина жителів Санкт-Петербурга бачили, як яскраво горіли негорючі композитні матеріали.
Великі проблеми у росіян і з морським ПВО. Бо коли наприкінці жовтня минулого року безпілотними здійснили атаку на новий флагман ЧФ «Адмірал Макаров», виявилося що з ППО у росіян лише… матрос, що візуально побачив безпілотник та відкрив по них вогонь з автоматичної зброї, каже експерт Інституту майбутнього Іван Ступак.
І хоча стан Чорноморського флоту росіяни приховують, неважко здогадатися, у якому стані він знаходиться. Найкрасномовніше про це свідчить відміна парадів у Севастополі та святкування дня ВМФ путіним у Санкт-Петербурзі. Санкції, міжнародна ізоляція, корупція та відсутність морського ППО значно знижують ефективність флоту, проте не відміняють його небезпеки для України.
«Проблема полягає в тому, що можна побудувати великий потужний гарний корабель в сто п'ятсот метрів завдовжки, тисячу п'ятсот тонн водотоннажністю і мільйон п'ятсот мегатон сумарного залпу - а його знищує маленький копійчаний дрон з пластику, зате з маленьким чіпом всередині – який і є головним тепер – і який ти робити вже не можеш. І нічого цей великий величезний сильний аналоговий гарний корабель цьому бойовому комару протиставити не може. Саме собою залізо перестало грати значення у сучасній війні. Тепер залізо має бути включене до сетецентричної системи – з планшетами, тепловізорами, нічниками, комп'ютерами, інтернетом, системою позиціонування, чіпами, супутниками та дронами – а, найголовніше, людей з мізками та освітою, які вміють усім цим користуватися та всім цим керувати. А у росіян якраз з цим і проблеми», - так коментує ситуацію журналіст Аркадій Бабченко.
Раніше "Інформатор" повідомляв про нову армію морських дронів ЗСУ, які викликають паніку в окупантів.
Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб не пропустити важливих новин. За новинами в режимі онлайн прямо в месенджері слідкуйте на нашому Telegram-каналі Інформатор Live. Підписатися на канал у Viber можна тут.