Законність дій народних депутатів викликає сумнів
Спікера Верховної Ради України Дмитра Разумкова відправили у відставку. Голосування за зняття підтримали, як і належить за регламентом, більшість депутатів від конституційного складу парламенту - 284 нардепа. Однак саме голосування стало чи не єдиним дотриманням норм і букви закону в цьому питанні.
Історія зі зняттям колись Першого номера партії «Слуга народу» з посади спікера почалася задовго до Трускавця, але саме на зустрічі народних «слуг» 1-3 жовтня спробі перевороту у Верховній Раді спробували надати хоч краплю легітимності. За відсторонення зібрали потрібну за законом кількість підписів - 175. І вже 4 жовтня депутати з монобольшості сміливо запустили процедуру відставки, прикриваючі очі на окремі норми регламенту..
У вівторок (5 жовтня) депутати в уже звичному для них «турборежимі» відсторонили Разумкова від ведення пленарних засідань на 2 дні. Слідом внесли до порядку денного голосування за його відставку. Тут нардепи, посилаючись на закон, поспішати не стали і відклали питання про зняття до 7 жовтня. Потім Рахункова палата і сам спікер отримали завдання підготувати звіт. Все як і передбачає регламент, але ...
Що говорить закон. Відповідно до частини 5 статті 76 Регламенту Верховної Ради «Голова Верховної Ради України готує звіт про свою роботу та про виконання кошторису Верховної Ради в поточному році. Цей звіт та висновок Рахункової палати надаються народним депутатам не пізніш як за два дні до розгляду питання на пленарному засіданні».
Що порушено. Хоч Рахункова палата і Дмитро Разумков спрацювали швидко, але депутати отримали документи досить пізно, якщо орієнтуватися на регламент. Звіт від Рахункової палати був розісланий напередодні голосування про відставку ввечері, звіт спікера - 7 жовтня вранці.
Думка юриста. «Ця норма в будь-якому випадку, як я розумію, була порушена, тому що звіт повинен був бути наданий не пізніше, ніж за 2 дні до розгляду. А вони сьогодні вже розглянули питання про зняття. І сам Разумков вранці сьогодні звіт надав », - пояснює політичний юрист Юрій Гойда.
Вся ця поспішність в підготовці звітів викликає здивування не тільки у юристів. Блискавична швидкість, на думку депутата від ОПЗЖ Миколи Скорика, ставить під сумнів достовірність наданої інформації.
«Я розумію, що звіт Рахункової палати є, але я пропрацював багато років у фінансово-банківській сфері і я не розумію, як з вівторка, коли була запущена процедура відсторонення спікера від влади, міг з'явитися звіт вже в середу ввечері. Відповідні ревізори повинні були вийти на перевірку, перевірити всі витрати Верховної Ради. А це багатомільйонні витрати. Як можна було все це встигнути зробити, головне питання», - каже Скорик.
І ось тут теж нюанс: скільки часу є у Рахункової палати і спікера на підготовку звітів, не прописано.
Що говорить закон. Повертаємося до Регламенту і частини 1 статті 77, яка нехай і побічно, але говорить про якийсь 10-денний термін, не пізніше якого питання зі спікером має вирішитися. «Розгляд питання ... включається до порядку денного сесії Верховної Ради у визначений нею день, але не пізніше ніж на десятий день після включення цього питання до порядку денного сесії».
Що порушено: Ані Рахунковій палаті, ані спікеру просто не дали часу на підготовку звітів.
Думка юриста. «Конкретного терміну, в який Рахункова палата і голова Верховної Ради повинні надати свої звіти, немає, так як немає чітко виписаної статті. Але в той же час, виходячи з частини 1 статті 76 закону про регламент, ми розуміємо, що ці процедури можуть відбутися в 10-денний термін», - пояснює Юрій Гойда.
Всі процедурні порушення, звичайно ж, можна оскаржити у Верховному суді, але ось сам Дмитро Разумков, за його ж словами, за посаду не тримається.
«Якщо хтось хоче продемонструвати, що ми тримаємося за посади, то ні. Я навіть не буду заважати, тому що ... Для мене парламент - це така інституція, яку не можна паплюжити», - заявив Дмитро Разумков на брифінгу 5 жовтня.
Однак, судячи з усього, відстоювання дотримання норм закону під куполом Ради тепер уже колишній спікер залишає на совісті всього депутатського корпусу.
Тепер Дмитро Разумков - позафракційний народний депутат, який боїться позбутися депутатського мандата. Звичайно, такі, поки що суто гіпотетичні, дії - поза законом, але, орієнтуючись на тверду позицію Разумкова плисти за течією, боротися за крісло вже просто народного депутата він теж навряд чи буде.
«Перспективи у Дмитра досить туманні. Як на мене, він не продемонстрував яскраву харизму. З нього ще можна було зробити національного лідера, спадкоємця. Кого завгодно. Але він повинен бути збалансований іншими особами, іншими фігурами, які б створювали його команду. Або була б команда, яка б потім перейшла до нього вся як до спадкоємця. Але цього всього не сталося, тому зараз Разумков як одиниця не обирає. У нього немає особистого рейтингу», - каже політолог Віталій Кулик.
На думку політолога, стратегічної помилки на посаді спікера Разумков припустився ще у самому початку, коли не став вибудовувати горизонтальні відносини з депутатами.
«Він зробив ставку на господарів депутатів, на керівників комітетів, на групи у фракції і на олігархічні групи, які з ним взаємодіяли в тих чи інших питаннях. І вважав, що ці люди - його опора у Верховній Раді. І коли на шальки терезів поклали, з одного боку, тиск Єрмака (Андрій Єрмак - голова Офісу президента - Ред.), А з іншого боку, вплив Разумкова, то, відповідно, тиск Єрмака виявився сильнішим, більш вагомим за вплив Разумкова», - пояснює Кулик.
Крім того, на думку політолога, Разумков як колишній політтехнолог обрав собі досить безперспективний образ гарного хлопця. На брифінгу про відставку Дмитро Олександрович не раз акцентував увагу на тому, що у нього занадто багато роботи, щоб встрявати в депутатські розбірки. Та й взагалі, в політиці він виступає за системність і правильність.
«Але спікер повинен викликати емоції. Його можна не любити, він може дратувати, з нього можна сміятися, але він повинен викликати емоції. І тоді це можна конвертувати грошима в якусь підтримку. У Разумкова цього немає. І зараз зробити з нього лідера якогось політичного проекту, ну, у мене сумніви. Це може бути об'єднання з кимось. Наприклад, Разумков-Аваков-Кличко. Або Разумков - Кличко. Ось щось таке побудувати. І у Разумкова досить буде ресурсу, щоб стати повноцінним партнером цих 2 політиків. Ось тоді можна буде говорити про його політичні перспективи», - підсумував Віталій Кулик.
Ось тільки визначатися колишньому спікеру потрібно швидше, інакше, як запевняє експерт, Разумков ризикує канути в політичну лету. Хоча у колись Першого номера «Слуги народу» є всі шанси стати Другим в історії спікером, якого депутати викинули з крісла Голови Верховної Ради (першим був Олександр Ткаченко у 2000 році - Ред.).
Однак у всій цій історії найбільше побоювання викликає позиція фракції «Слуга народу», у депутатів якої вельми своєрідне уявлення про функції спікера. Під час усіх публічних виступів «слуги» твердили «фракція привела на пост, фракція і зняла», а от конкретних зауважень до роботи Разумкова вони не пригадали.
«Політичний досвід може зіграти злий жарт. З цим спікером наш парламент реформ почав перетворюватися на парламент часів Володимира Литвина. Це не те, чого хотіли 73% людей, які нас підтримали. Спікер більше не є частиною нашої команди, відійшов від наших принципів, тому він не може займати цю посаду як делегований від нас. У нас багато до нього питань, але в основному вони риторичні», - сказав на сесії перед голосуванням за відставку Разумкова народний депутат від «Слуги народу» Олександр Корнієнко.
По суті ж народні депутати монобольшості маніпулюють громадською думкою, апелюючи до знаменитих 73%, які в другому турі президентських виборів ще в 2019 році набрав Володимир Зеленський. У той час як досягнення самих парламентаріїв набагато скромніші - 43% голосів, та й то два роки тому.
А зараз взагалі згідно з опитуванням громадської думки, проведеним соціологічною групою Рейтинг у вересні, підтримка «слуг» серед населення набагато нижча - 25%. Так що казати «чого хочуть «слуги», того хоче народ», щонайменше, некоректно.
Але найцікавіше, що зняття спікера в унісон з «зеленою» монобольшістю майже повним складом підтримала фракція «Батьківщина» - 20 народних депутатів з 21 голосуючих виступили «за». Герой голосування Дмитро Разумков на брифінгу в Раді так прокоментував цей розклад:
«Я вже вранці знав, що «Батьківщина» проголосує. Я думаю, у нас буде нова коаліція «Слуга народу» і «Батьківщина» - СНБ».
Чи склалася нова коаліція, перевіримо вже завтра, адже, незважаючи на зняття спікера, процедура не завершена, і Раді потрібно проголосувати призначення нового голови парламенту. Серед претендентів на крісло: Руслан Стефанчук від «Слуги народу», Ярослав Железняк від «Голосу», позафракційний Гео Лерос, Яна Зінкевич і Олексій Гончаренко від «Євросолідарності». Напевно, вибір очевидний. Але тільки гарантії, що новий спікер протримається до кінця скликання, немає, враховуючи легковажність і любов коаліції до перестановок. Так що, можна сміливо робити ставки...