Українців застерігають від паніки: паливної кризи ні восени, ні взимку не очікується
Вартість пального в Україні до кінця року, за прогнозами експертів та учасників ринку, може зрости на 3–4 гривні. Причому приблизно на 2 гривні літр дизеля подорожчає вже в листопаді. Бензин, імовірно, дорожчатиме не так стрімко. Чим зумовлені зсуви на нашому паливному ринкові, який упродовж кількох місяців перебував на «ціновому плато», з майже непомітними різноспрямованими коливаннями? І чи не призведе нинішнє збурення до більш суттєвого здорожчання – під впливом очевидного зростання попиту на пальне для сотень тисяч промислових та побутових генераторів, які найближчим часом, очевидно, доведеться використовувати частіше?
За прогнозами засновника компанії-оператора в галузі транспортної логістики та торгівлі нафтопродуктами Дмитра Льоушкіна, упродовж цього тижня вартість літра пального може зрости на 1 гривню. Ще на стільки ж – до кінця місяця. Це пов’язано з нестачею бензину й дизпального (передовсім – останнього) на європейському ринку, звідки до нас надходить левова частка імпортованих нафтопродуктів. А там така ситуація виникла після ухвалення 19-го пакета санкцій ЄС проти держави-агресорки, яким, поміж іншого, передбачено заборону на імпорт нафтопродуктів з країн, що переробляють російську нафту (зокрема, Індії і Туреччини). До того ж майже одночасно із цим санкції на російські нафтові компанії «Роснефть» та «Лукойл» та їхні дочірні структури наклали Сполучені Штати Америки.
Хоча йдеться, найімовірніше, не про дефіцит пального в Європі, а про певну турбулентність на ринку в очікуванні заміщення підсанкційної продукції товарами від інших постачальників, для чого потрібен час. Європейські споживачі, як і всі, підвладні ажіотажу.
«Ціни на пальне інертні: якщо їх "підштовхнути", вони можуть зростати і зростати, бо на ринок впливатиме ажіотажний попит. Так відбувається не лише у нас, а й в Європі. Люди бачать, що пальне щодня дорожчає, тож вирішують купити каністру чи кілька про запас», – каже Льоушкін.
Він нагадав, що більшість автотранспорту в ЄС – із дизельними двигунами. Тож і подорожчання дизпального там помітніше, ніж бензину. Таку ж тенденцію бачимо і в Україні. Передовсім впливом зовнішніх чинників пояснює нинішнє подорожчання дизельного пального і директор консалтингової групи «А95» Сергій Куюн. Причому йдеться, за його словами, про збіг кількох чинників, зокрема, збільшення попиту на дизель на європейському ринку.
Експерт назвав ситуацію із цінами на дизпальне нетиповою, адже світові нафтові котирування стабільні, а інколи навіть знижуються. Водночас за останній місяць закупівельна ціна дизеля у гривневому еквіваленті у нас зросла на 6 грн/л.
«По-перше, всі шукають заміну турецьким та індійським нафтопродуктам, які через санкції ЄС будуть під забороною. Всі прагнуть створити запаси "нетоксичного" пального. Тепер високий попит на дизель – і це основна причина», – пояснив Куюн.
Окрім того, даються взнаки результати ударів українських військових по російських НПЗ та портах: постачання російського дизпального на світовий ринок скорочуються. Одночасно через санкції зупинився газпромівський НПЗ у Сербії. Країна почала шукати пальне на ринку в Румунії, звідки йшла значна частина імпорту дизеля для нашої країни. Через диверсії зупинили роботу нафтопереробних заводів в Угорщині та Словаччині, а литовський завод Orlen у жовтні зупинявся на плановий ремонт. Все це позначилося й на обсягах постачання пального в Україну.
«У жовтні постачання були на 15% меншими порівняно із жовтневими показниками минулого року», – уточнив експерт.
Незабаром ситуація, за його прогнозами, поліпшиться: наша енергомитниця скасувала посилений контроль на кордоні з Румунією, що пришвидшить постачання пального. Також із ремонту вийшов НПЗ у Литві. Може позитивно впливати на ринок і рішення про виняток для Угорщини у разі застосування американських санкцій, що дасть змогу сусідам купувати російську нафту.
Під впливом усіх цих чинників дизельне пальне в Україні, за підрахунками Куюна, може подорожчати ще на 2,5 гривні за літр, але дефіциту пального не буде.
«Роздрібна ціна на дизпальне уже зросла на 1,5 грн за літр. Потенціал для подальшого підвищення ціни є, але не думаю, що на 4 грн, лише на 2,5 грн. Протягом кількох тижнів, гадаю, ми це ще побачимо», – сказав експерт. А ось суттєвих змін вартості бензинів і скрапленого газу, за його прогнозами, не буде.
Він також вважає перебільшенням твердження про ймовірний суттєвий вплив на ринок зростання попиту на пальне для генераторів. Оцінити вплив тривалих знеструмлень на зростання попиту на пальне, за його словами, справді складно. Але навряд чи він перевищить 10% від обсягів ринку.
«Не думаю, що на нас чекає гострий дефіцит, і що дефіцит узагалі буде. Але й запасів не буде – принаймні найближчого місяця», – підсумував Куюн.
Водночас ближче до нового року ціни на ринку пального перебуватимуть під тиском планового підвищення акцизів на бензини, дизель і скраплений газ. За законом, нові акцизи набудуть чинності з 1 січня. За постачань бензину вони зростуть із нинішніх 271,7 євро за 1 000 літрів до 300,8 євро, дизеля – із 215,7 євро до 253,8 євро, автогазу – із 173 євро до 198 євро. Це не означає, що в такій самій пропорції зростуть і роздрібні ціни. Але певного подорожчання, зрозуміло, не уникнути. Водночас на нього варто чекати вже із середини грудня.
«Трейдерам потрібно буде 15 грудня контрактувати нове пальне і платити за нього. І всі розумітимуть, що прийде воно після 1 січня, коли за розмитнення доведеться платити більше. Тому прогнозую, що вже з 15 грудня майбутній підвищений акциз закладатимуть у ціни на гуртовому ринку. А десь за тиждень підвищення дійде і до роздрібних мереж», – пояснює Дмитро Льоушкін.
Такий сценарій, за його словами, імовірний за збереження нинішньої ситуації на світовому нафтовому та європейському паливному ринках. Але залежно від змін нафтових котирувань подорожчання може бути суттєвішим чи навпаки – менш помітним.
Усереднений експертний прогноз – подорожчання на 1–1,5 гривні за літр, залежно від марки пального. Отже, на початку 2026 року середня ціна бензину А-95 може досягти 59–60 гривень за літр, дизпального – 59–60 гривень.
Виконавчий директор Економічного дискусійного клубу Олег Пендзин радить не нагнітати ситуацію: він спростовує прогнози про ймовірну «паливну кризу» та різке подорожчання бензину в Україні. Адже, попри санкції проти російської нафти, у Європі немає дефіциту – ринок перенасичений переробниками. Економіст наводить простий аргумент: за чотири роки війни бензин у нас подорожчав лише на 6–7 гривень – і це попри повернення акцизів та ПДВ.
«Тож раджу не лякати людей. Немає жодної економічної передумови для стрибка цін», – заспокоює Пендзин.
Не бачать підстав для різкого підвищення вартості пального цьогоріч і в Національному банку, де також уважно слідкують за споживчими цінами. Хоча й визнають: уникнути впливу на ціни підвищених акцизів не вдасться. «Заплановане підвищення акцизного навантаження на пальне зумовлюватиме пришвидшення зростання цін на нього наступними роками, водночас очікується, що до кінця поточного року ціни залишаться відносно стабільними», – йдеться в жовтневому Інфляційному звіті НБУ.