В Україні відклали нові правила ввезення гуманітарної допомоги: коментар юриста

У грудні в Україні мали почати діяти нові правила ввезення гуманітарки. У тонкощах нововведень Інформатору допомогла розібратися адвокатка Маріанна Бєлкіна

В Україні відклали нові правила ввезення гуманітарної допомоги: коментар юриста
Що зміниться для отримувачів гуманітарної допомоги?

Від початку грудня за ініціативи Мінсоцполітики стартувало впровадження електронного інструменту обліку гуманітарної допомоги. У суспільстві звучали побоювання, що через новинку середнім та малим благодійним організаціям працювати стане просто неможливо. Натомість їх почули, але саму процедуру не скасували, а поки що відклали. Детальніше розповімо у матеріалі. 

Мінсоцполітики хоче більшої прозорості щодо ввезеної в Україну гуманітарної допомоги. 1 грудня мала б запрацювати нова система звітування про ввезення гуманітарної допомоги з-за кордону благодійними організаціями на основі Постанови Кабміну № 953. Як нам пояснила Маріанна Бєлкіна, 1 грудня в обід стало відомо, що повне впровадження нововведень відкладено до 1 березня 2024 року. Це безпосередньо є позитивом. Оскільки на кордоні з Польщею через блокування водіями вантажівок доставлення товарів сповільнюється. А ще й раптове введення нових процедур отримання гуманітарної допомоги могло б привести до колапсу на кордоні. Але всі благодійні та волонтерські організації мають бути зареєстровано у Єдиному реєстрі отримувачів гуманітарної допомоги та створити кабінет в Автоматизованій системі реєстрації гуманітарної допомоги. 

"Наразі ситуація вирівнюється для благодійних організацій. Гуманітарна допомога ввозиться по спеціальному порядку митного оформлення зі спрощеною процедурою декларування. Обов'язковою умовою є те, що ці товари не продаються. Вони передаються або на потреби лікарень, або на потреби Збройних Сил, або розподіляються благодійними фондами через нужденних осіб (переселенців, пенсіонерів тощо)", – зазначає юристка. 

За словами адвокатки, отримувачами гуманітарної допомоги є як і благодійні фонди, так і ті, кому вони передають товар (військові частини, лікарні тощо). За новими правилами їм потрібно було б реєструватися у системі та реєструвати той товар, який безпосередньо вони везуть, у системі. Проте є свої нюанси. 

"Часто як буває. Є, наприклад, якийсь оплачуваний вантаж, який для потреб ЗСУ придбав благодійний фонд (вантажівки, пікапи тощо). Але є і багато товару, який безкоштовно надається як гуманітарна допомога від донорів з Європи. Це можуть бути спальники, електронні прилади, батарейки, акумулятори, генератори та багато іншого, що потрібно на фронті. Відповідно ці товари від донорів не оплачувалися.

Як їх можна задекларувати, не знаючи, що тобі зберуть та що саме отримаєш? Тому заздалегідь подати заявку буде досить складно. А далі має бути відповідність того, що ввозиться фондом за цим листом, та отримувачем допомоги. Дрібні товари не ставляться військовими частинами на облік, тому що це просто неможливо. Навіть у того ж дрона період "життя" дуже короткий", – каже адвокатка.

Про всяк випадок ми залишаємо детальний опис того, як з березня наступного року мають працювати благодійні та громадські організації, які займаються ввезенням гуманітарної допомоги в Україну. Адже процедуру не скасували, а відтермінували. Волонтери у жовтні 2023 року створили петицію до Кабміну України з проханням відтермінувати на 6 місяців введення нової системи звітування. За 3 дні вона зібрала понад 25 тисяч необхідних підписів. 

На думку волонтерів, нові правила створять монополію для великих волонтерських благодійних фондів. А ще є побоювання, що індивідуальні волонтери-іноземці, які доставляють товар у регіони ведення бойових дій, через подібні форми звітності більше так не зможуть робити. Також незрозуміло, як у нових умовах працювали б індивідуальні волонтери, які збирають через донати невеликі суми на термінові потреби військових та цивільного населення.

При цьому нововведення поширюватиметься лише на ті товари, які ввозять з-за кордону. Якщо волонтери щось купують всередині України — про це у даній системі не потрібно буде звітувати. Раніше у ЗМІ писали, що впровадження нової системи звітування триватиме з 1 грудня 2023 року до 1 квітня 2024 року. До квітня декларацію можна буде надавати у паперовому вигляді, як і раніше.

Що мало змінитися з 1 грудня, але зміниться у березні

Благодійна чи волонтерська організація має створити кабінет у державному Єдиному реєстрі отримувачів гуманітарної допомоги. Інформація про те, як зареєструватися, доступна за посиланням. Там потрібно внести інформацію про товари, які плануються до отримання як гуманітарна допомога.

Визнання товарів гуманітарною допомогою відбувається автоматично. Після внесення інформації формується унікальний код гуманітарної допомоги. Він є гарантією того, що товар оформлять належним чином без мита на кордоні. Якщо цей код не отримати, то подальше подання декларації не дозволяється. Формування/подання декларації, в якій відображається інформація про гуманітарну допомогу, можливо: 

Якщо іноземні донори з-за кордону додатково безоплатно надають якісь інші товари, потрібно завчасно внести інформацію у реєстрі. Це можуть бути вживані товари медичного призначення, прості інструменти та обладнання без первинних документів. Ввезення гуманітарної допомоги дозволяється протягом 90 календарних днів з дати присвоєння унікального коду гумдопомоги та протягом 30 днів з дати створення декларації. Якщо не встигнути, ці товари втрачають право на безмитне ввезення як гуманітарна допомога та не вважаються нею. Після цього відбувається оформлення на митниці та ввезення "гуманітарки" до України. 

Після цього отримувачу потрібно зробити інвентаризаційний опис отримуваної гумдопомоги через вже згадану вище систему реєстрації гумдопомоги. Це опис фактично отриманих товарів, які були задекларовані та ввезені в Україну як гумдопомога. Такий опис є інструментом обліку ввезених товарів. Якщо фактично отримана гуманітарка не відповідає переліку з декларації, про це будуть повідомлені правоохоронці. 

Далі отримувач гуманітарної допомоги подає звіт про неї через систему реєстрації гумдопомоги. Сформувати його можна або безпосередньо в онлайн-системі реєстрації гумдопомоги, або можна завантажити копію паперового звіту, або можна завантажити копію звіту в електронній формі з накладанням КЕП (електронного підпису) керівника організації/відповідальної за бухгалтерський облік особи. 

Звіт кінцевого набувача гуманітарної допомоги, військової частини або лікарні, має бути завантажений через електронну систему реєстрації гумдопомоги. Зробити це потрібно до 15 числа місяця, наступного за тим, у якому було внесено інформацію про оформлену гуманітарну допомогу. Тут проблема може виникнути у військових частин, бо, скажімо, часто автівки, які ввозяться в Україну, ще певний час перебувають на ремонті, а лише після цього опиняються у військових частинах. 

Якщо звіт не внесено протягом 90 днів з дати внесення інформації про оформлену гумдопомогу, ця допомога вважається використаною не за цільовим призначенням. Якщо таке відбулося, то отримувач гумдопомоги втрачає свій статус, а його акаунт у реєстрі отримувачів гумдопомоги блокується. При цьому їх позбавляють можливості повторної реєстрації в системі на пів року. На отримувачів гумдопомоги, що утримуються за кошти держбюджету та бюджетів місцевих органів влади це не поширюється. 

Всі три документи (декларація, інвентаризований опис, звіт) містять інформацію про один і той самий вантаж, але на різних етапах (від ввезення до розподілу гуманітарки). У документах потрібно відображати реальні дані з переліком товарів. Якщо інформація щодо гуманітарної допомоги буде суттєво відрізнятися у декларації, інвентаризованому описі та звіті, це може бути сигналом для державних органів про порушення законодавства про гуманітарну допомогу. 

Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб не пропустити важливих новин. За новинами в режимі онлайн прямо в месенджері слідкуйте на нашому Telegram-каналі Інформатор Live. Підписатися на канал у Viber можна тут

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ:

Головна Актуально Informator.ua Україна на часі Youtube