У першому кварталі 2025 року зафіксовано зростання роздрібних тарифів мобільних операторів на понад 29% у порівнянні з першим кварталом 2024 року
З 1 січня 2026 року Україна стане частиною європейського роумінгового простору "Роумінг як вдома" (Roaming Like At Home, скорочено RLAH). У липні CEO Київстару Олександр Комаров казав, що запровадження "Роумінгу як вдома" буде болісним для мобільних операторів. За його оцінкою, оператори недоотримують 3-4 млрд грн доходу у іноземній валюті на рік. І ці гроші вони будуть компенсувати за рахунок всіх абонентів шляхом підвищення тарифів чи зменшення хвилин та гігабайт у чинних. Очільниця українського регулятора сфери електронних комунікацій (НКЕК) Лілія Мальон в інтерв’ю LIGA.net розповіла, чого очікувати абонентам.
“Базовий принцип – всі послуги в межах вашого тарифного плану, якими ви користуєтесь в Україні, будуть доступні і за кордоном. Приклад: після сплати за тарифний план ви отримали умовні 100 хвилин голосового зв’язку на місяць, а в Україні за два тижні спожили 50 хвилин. Тоді, потрапивши за кордон, так само зможете доспожити ще 50 хвилин до закінчення строку дії місячного плану без жодних підключень додаткових послуг. Те саме з СМС та мобільним інтернетом”, - каже Лілія Мальон.
Є ще низка бонусів:
За словами очільниці НКЕК, передбачений і захист операторів – від аб’юзивного споживання послуг у роумінгу. Це, наприклад, якщо абонент зазвичай говорив телефоном 100 хвилин на місяць, а за кордоном різко збільшив спілкування до 200 хвилин. Тоді надавач послуг може уточнити причини й застосувати додаткову плату. Це зроблено, щоб роумінг не був для операторів болючою і збитковою історією.
CEO Київстару Олександр Комаров казав, що запровадження "Роумінгу як вдома" буде болісним для мобільних операторів. За його оцінкою, оператори недоотримують 3-4 млрд грн доходу у іноземній валюті на рік через зменшення ставки "закінчення дзвінка" (термінації), яку українські мобільні оператори стягують з іноземних.
“Дійсно, основою роумінгу є ставка термінації. Сьогодні в Україні вона не регулюється, але з 1 січня її максимальний рівень буде, як в ЄС – 0,2 євроцента за хвилину (€0,002. – Ред.). Проте не можна говорити тільки про недоотриманий дохід, не дивлячись на всю картину. Регульована такса є симетричною як для українських, так і для іноземних операторів. Це означає, що зменшення дохідної частини операторів дорівнюватиме зменшенню витрат”, - каже Лілія Мальон.
Вона нагадала про спільну заяву українських і європейських мобільних операторів від 8 квітня 2022 року. Це був перший крок, щоб забезпечити стабільним зв’язком українців, які вимушено виїхали за кордон. Одна з її ідей полягала в тому, щоб до моменту приєднання до європейського роумінгового простору такси термінації українських операторів зрівнялися з європейськими.
"Навіть якщо ми відкинемо абсолютно трагічний 2022 рік, в операторів було щонайменше три роки, щоб поступово приходити до європейських такс, аби уникнути шокового ефекту від запровадження регуляції", - каже Лілія Мальон.
Термінація голосового трафіку (з англ. termination – завершення) – це послуга мобільних операторів з обробки дзвінків з іноземних номерів або з національних номерів в роумінгу. За послугу стягується плата з оператора-контрагента.
В роумінговій зоні ЄС ставка термінації регулюється. В Україні оператори самостійно домовлялися з іноземними стосовно взаємних ставок. У квітні 2022 року українські та частина європейських мобільних операторів, щоб забезпечити українських громадян пільговим зв’язком, погодилися на добровільне зниження ставок термінації та гуртового тарифу на роумінг. Але українські оператори обіцяли робити це поступово.
Згідно із дослідженням європейського регулятора BEREC, з кінця березня до 15 травня середня ставка термінації європейців щодо дзвінків з України знизилася на 70%, до двох євроцентів за хвилину (€0,02). Середньозважений показник українських операторів, за їх власними даними, зменшився на 20% – до €0,027.
Комаров спрогнозував, що у результаті "Роумінгу як вдома" зменшаться ліміти на послуги в межах тарифних пакетів. Очільниця регулятора зазначає, що певні зміни в тарифних планах будуть. Оператори як мінімум мають додати до своєї лінійки пакети, які міститимуть послугу. Але з досвіду ЄС, коли там тільки запускався RLAH, якісь тарифні плани не мали роумінгу взагалі. Передбачалося, що певна категорія людей ніколи не виїжджає.
“У межах самого тарифу регулятор не впливає на процес – оператори самі визначатимуть його конфігурацію. Але НКЕК буде моніторити, щоб там не було жодної дискримінації. Домашній тариф має дорівнювати роумінгу, а всі абоненти, які переводитимуться на інші тарифні умови, мають бути про це завчасно попереджені та надати згоду. Я дуже вірю в конкуренцію. Хто з операторів дасть найбільш привабливі умови для абонента – той і виграє. Переконана, що оператори мають думати не про те, що обмежити, а як дати найкращу пропозицію споживачу. Ми також не очікуємо будь-якого підвищення тарифів через роумінг. Воно у нас і так системно відбувається без супутніх факторів”, - каже Лілія Мальон.
Між тим за її словами, у першому кварталі 2025 року зафіксовано зростання роздрібних тарифів мобільних операторів на понад 29% у порівнянні з першим кварталом 2024 року.