Starlink перестав працювати в Україні: у чому причина, як вирішити проблему та як їй запобігти

Читать на русском

Труднощі з роботою Starlink в Україні пов’язані з великою кількістю шахраїв та з технічними проблемами SpaceX

Читать на русском
Чому Ілон Маск вимикає Starlink в Україні?
Чому Ілон Маск вимикає Starlink в Україні?

Труднощі з роботою Starlink в Україні пов’язані з великою кількістю шахраїв та з технічними проблемами SpaceX

Останні тижні дуже багато користувачів супутникового зв'язку Starlink в Україні зіткнулись з проблемами - багато терміналів припинило працювати із повідомленням "No active account". При спробі звернутись до технічної підтримки SpaceX власники багатьох терміналів отримали відповіді про ознаки шахрайських дій та питання, на котрі не всі мали змогу відповісти. З чим це пов'язано? Чому ми так часто зіштовхуємось із відмовою в проведені платежів за Starlink з наших карток? Чи варто купувати термінали Starlink в перекупників, серед яких наразі навіть відомі українські магазини? Відповіді на всі ці важливі питання дає засновник групи Народний Starlink Володимир Степанець.

Величезний попит на Starlink в Україні створив шахрайські схеми

Довгий час єдиним способом придбати термінал супутникового зв'язку Starlink та відповідні послуги був і залишається лише сайт компанії Ілона Маска starlink.com. Наразі у західних країнах з'явились компанії-реселлери, в котрих можна придбати термінали, але замовлення послуг для фізичних осіб все ще залишається доступним виключно напряму саме на згаданому веб сайті. 

Величезний попит в Україні, призвів до того, що компанія SpaceX у 2022 році не змогла швидко налагодити логістику так, щоб оперативно забезпечувати високий попит, а винахідливі українці по суті ініціювали масові закупівлі терміналів за кордонами України. 

“Тобто можна сказати, що кількість терміналів Starlink, котра потрапляє в Україну все ще легальними, але не закладеними від початку SpaceX в свої процеси схемами із за кордонів країни, легко можна співставити із кількістю терміналів, котрі українці офіційно замовляють Starlink.com із доставкою в Україну рекомендованим виробником. Офіційної статистики наразі не публікувалось, але я не здивуюсь, якщо таке співставлення буде не на користь кількості замовлених на українські адреси терміналів”, - каже Володимир Степанець. 

Експерт підкреслює, що купівля терміналів за кордоном у будь який засіб не є нелегальною і не мала б призводити до якихось проблем, крім купи незручностей як для користувачів так і для компанії SpaceX, бо самі послуги та відповідні тарифи "прив'язані" до меж країни, де замовляється той чи інший термінал. Але більшість українців досі не розуміють, що термінал Starlink - це не смартфон, в котрий можна вставити ту чи іншу SIM-картку та вільно перепродати коли завгодно. А про “акаунт до старлінку” багато хто дізнався вже зіштовхнувшись з тим, що без нього термінал це просто купа неробочого заліза. 

“Саме тому виникнення потужного ринку неофіційних перепродажників Starlink, котрий я для зручності буду і далі називати "чорним ринком", стало закономірним наслідком шаленого росту попиту, невігластва та інших згаданих причин. Це не мало б бути якоюсь великою проблемою. Але, якщо б не шахраї”, - каже Володимир Степанець. 

Система централізованого продажу терміналів Starlink та відповідних послуг на сайті starlink.com не є чимось принципово новим. Але механізми забезпечення міжнародних фінансових транзакцій для таких рішень - це досить не прості системи. І одним з ситуативних недоліків для продавця є те, що ви можете відмінити транзакцію напряму через свій банк, але продавець може не встигнути на це відреагувати. Тобто може не встигнути "розвернути" посилку із терміналом у процесі доставки до замовника. Саме цим і користуються фінансові шахраї. Від дрібних до дуже великих. У світі фінансових технологій це частіше всього називають "проблема chargeback fraud". І саме навала chargeback fraud і призвела як мінімум до дуже великих втрат компанії SpaceX останнім часом. Як мінімум на європейському ринку. В руках шахраїв опинились десятки тисяч терміналів, котрі по суті були вкрадені в компанії SpaceX. 

“Я не буду наводити тут суми втрат доки сама компанія не оприлюднить таку інформацію так, як буде вважати за потрібне. Але те що ця проблема виникла, як і те, що велика кількість проблем вже зачепила українських користувачів, це вже реальний факт. Ви вже звикли бачити в новинах щомісяця інформацію про доступність супутникового зв'язку Starlink в нових регіонах планети. Отже шахраї мають досить великий вибір для спроб "монетизації" вкрадених терміналів. Але якщо згадаємо саме Україну, війну з агресором, проблеми із зв'язком, шалений попит на термінали та низький рівень розуміння "як воно працює", то зрозуміємо де в шахраїв є найбільші шанси продати вкрадені термінали Starlink. Так. На жаль саме в Україні вже зараз може бути реалізована левова частка терміналів супутникового зв'язку, котрі були вкрадені шахраями в Ілона Маска, і за котрі готові зараз платити українські волонтери, військові, і просто пересічні громадяни. Бо ані зовні коробки, ані з її середини, ви ніяк не зможете відрізнити вкрадений термінал від не вкраденого”, - пояснює Володимир Степанець.

Розслідування шахрайських схем саме набирає обертів. Проблеми виникати будуть навіть при просто підозрі, та безумовно при виявлені використання таких крадених терміналів: 

  • Проблеми із блокуванням акаунтів. 
  • Проблеми із неможливістю сплатити абонплату. 
  • Проблеми із неможливістю оплатити замовлення нового терміналу. 
  • Вже прямо зараз, будь який з терміналів, котрий було кимось придбано із розрахунком карткою, до виписок котрої ви не маєте доступу - це ризик, що будь якої миті він може перестати працювати. 
  • Вже прямо зараз це ризик, що ви не зможете повернути кошти за придбаний в невідомо кого термінал, та ще й буде призупинено роботу інших терміналів на ваших облікових записах. 
  • Вже прямо зараз, це ризик, що ви не зможете замовити жодного нового терміналу, бо номер картки, телефону, мейл або адреса причетні до терміналу, котрий означено як "має ознаки шахрайських дій". 

Щоб не стати жертвою шахраїв, купуйте Starlink лише у виробника

"Наразі бачу лише одне рішення - прямо зараз і безповоротно відмовитись від купівлі терміналів будь де інде, крім прямого замовлення на сайті starlink.com. Так, це все ще не швидко. Так, це буває не просто, бо "не хоче приймати карту". Але вам потрібно забезпечити собі просту можливість - можливість завжди підтвердити що ви не шахрай, що ваша транзакція не була вами відмінена, що ваші кошти було відправлено та т.п. І єдиний варіант, котрий дає таку можливість - це бути першим замовником свого терміналу”, - зазначає Володимир Степанець. 

Будь який варіант придбання вже кимось купленого терміналу лишає вас можливості як надати відповідь на питання від техпідтримки і залишає ризик що ви не зможете ані користуватись цим терміналом, ані повернути гроші за нього. І це вже не кажучи про гарантію виробника та інше. Тобто ви не можете ані бути впевненими самі, ані довести це комусь, що ваш термінал не було викрадено шахраями у SpaceX. І жодні трансфери на інші акаунти чи зміни якихось даних не допоможуть - все це відслідковується в системі Starlink, а кожний термінал та роутер має унікальний ідентифікатор, котрий не можливо змінити. 

“Розумію, що все це вдарить по тим, хто вже закупились терміналів з метою продажу, але... нажаль... Раджу всім відмовитись від закупівлі терміналів перекупників вже прямо зараз. Не залежно від бренду, репутації та т.п. Десятки тисяч терміналів... Ніхто з них не може бути сам впевненим, що його термінали не крадені, якщо не купив їх сам. А якщо навіть купив їх сам, то не зможе дати вам можливість це довести, як тільки ви зіштовхнетесь із розслідуванням… Так, це дуже прикро, але якщо вам потрібен зв'язок та відсутність проблем - це реалії сьогодення”, - каже Володимир Степанець. 

Якщо ви вже маєте Starlink, як уникнути проблем

Тим, хто вже має певну кількість терміналів на облікових записах, котрі працюють на посилення обороноздатності України, волонтерам та працівникам відповідних БФ, Володимир Степанець радить: 

  • Перевірити для себе всі канали походження та зафіксувати контакти людей, з котрих при потребі зможете отримати або виписки для підтвердження транзакцій, або хоча б останні 4х цифри банківської картки (цього може бути достатньо для більшості кейсів розслідування при підозрі). 
  • Як тільки з'являються скарги на "No active account" в тій чи іншій партії терміналів (за принципом джерела походження), бути готовим до призупинки сервісу на всій партії та забезпечити собі можливість відправити запит на тех підтримку SpaceX по кожному проблемному акаунту. 
  • Прийняти до уваги, що банківські карти, котрі будуть прямо чи опосередковано пов'язано із "підозрою шахрайської активності", ви скоріш за все не зможете використати для замовлення терміналів чи сплати абонплати довгий час. 
  • На облікових записах, де SpaceX для себе виявив як "мають ознаки шахрайської активності" ви не зможете прив'язати жодної нової банківської картки. Це може обумовити виникнення заборгованості по абонплаті та подальшу деактивацію

Що робити тим, чиї Starlink заблоковано 

Що до рекомендацій, які Володимир Степанець дає всім тим, хто вже зіштовхнувся із проблемою, вони прості: 

  • Безумовно звертатись до технічної підтримки SpaceX та писати прохання активувати/увімкнути сервіс. Не вмієте англійською - пишіть українською. Так, можуть довго відповідати. Так, будуть задані питання, на котрі потрібно дати відповідь. 
  • В жодному разі не втрачайте здоровий глузд і не переходьте культурні межі у спілкуванні із техпідтримкою. Вже були кейси де таким чином шанси просто пройти розслідування були втрачені через відверто хамське спілкування з боку "клієнта". 
  • Не пробуйте знайти "лайфхак" та реактивувати термінал із "ознаками шахрайських дій" через фахівців технічної підтримки Starlink в ЗСУ, ДСЗЗІ, Мінцифри та т.п. - це буде мати гірші наслідки не тільки для вас, але й для всієї країни. І це точно не спрацює.

“Я впевнений, що компанія SpaceX прикладе всі зусилля для вирішення проблем, для розслідування епізодів шахрайства та для виправлення проблем, котрі виникнуть у не причетних до шахрайських дій користувачів Starlink. Варто пам'ятати, що SpaceX у цій ситуації така сама жертва, як і ті, чиї гроші вкрали шахраї. Отже маю припущення, що з часом можуть навіть з'явитись шляхи легалізації таких вкрадених терміналів, котрі залишаються на руках тих, хто купив крадене. Але це не точно, і точно не скоро, - зазначає Володимир Степанець, - Я впевнений, що і серед волонтерів, і навіть серед комерційних перекупників, домінує здоровий глузд та нелюбов до шахраїв. Але якщо методи вашої закупівлі були недостатньо прозорі для наведеної проблеми - будьте тепер готові до фінансових втрат при виявлені та блокуванні таких терміналів. І я не маю уяви чи це все якось буде пов'язане із розслідуванням шахрайських рішень правоохоронними органами України та інших країн”. 

Технічні проблеми SpaceX 

Варто відзначити, що розслідування шахрайських дій компанією SpaceX зійшлось у часі із іншими технічними проблемами системи Starlink. Отже наразі чимала кількість “No active account” насправді пов’язана із суто технічними помилками а не напряму із діями шахраїв. Але це ніяк не полегшує та не спрощує ані роботу техпідтримки SpaceX, ані прикрість самої відсутності зв’язку. Отже вам все рівно потрібно звертатись до технічної підтримки SpaceX та пройти всі відповідні ритуали. 

“Що до проблеми з відмовою використання банківських карт, з котрою зіштовхнулось багато як українців, так і громадян інших країн. Параноїдальність налаштувань системи обслуговування платежів, котру використовує SpaceX, дуже часто призводила до помилки “Card declined”, тобто знеуможнювала проведення платежу. І тепер, на фоні боротьби зі chargeback шахраями ця проблема скоріш за все буде ще частішою, нажаль… І на це наразі не мають впливу ані техпідтримка SpaceX, ані банк-емітент картки. Існує вірогідність, що так чи інакше вдасться домовитись із фінтех-компанією щодо створення додаткового інструменту, котрим змогли б скористатись ті, хто зіштовхнувся із неможливістю оплати власною банківською карткою. Але прямо зараз такої можливості не існує. Отже проблема залишається ще більш актуальною, ніж раніше, та не має наразі рішення”, - пише Володимир Степанець. 

Раніше Інформатор повідомляв, чому SpaceX обмежила українським військовим способи використання інтернету Starlink.

Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб не пропустити важливих новин. За новинами в режимі онлайн прямо в месенджері слідкуйте на нашому Telegram-каналі Інформатор Live. Підписатися на канал у Viber можна тут.

Ми використовуємо файли cookie, щоб забезпечити належну роботу сайту, а вміст та реклама відповідали Вашим інтересам.