Справа по знищенню Мрії: від версії про службову недбалість до російського сліду і махінацій ДП "Антонов"

Розслідування по знищенню "Мрії" тривало майже рік і за цей час спливли цікаві, втім шокуючі факти

Справа по знищенню Мрії: від версії про службову недбалість до російського сліду і махінацій ДП "Антонов"
9 березня суд арештував екс-голову ДП Антонов Бичкова на два місяці - коллаж: Інформатор

9 березня співробітники СБУ затримали колишнього гендиректора ДП “Антонова” Сергія Бичкова та інших осіб цього держпідприємства за перешкоджання підготовці оборони аеродрому в Гостомелі у 2022 році. Суд арештував їх на два місяці. Розслідування тривало майже рік.  Що стало відомо за цей час і які факти слід знати для повної картини щодо діяльності ДП «Антонов» - розбирався Інформатор.

Російський слід в діях керівництва ДП «Антонов»

Вже у жовтні стало відомо, що в межах кримінального провадження СБУ розпочала перевірку службовців ДП «Антонов» щодо ймовірної співпраці з російськими загарбниками, наслідком якої могло бути знищення «Мрії». В Офісі генпрокурора поінформували, що працівники Головного слідчого управління Нацполіції також розслідують справу за фактом можливого надання посадовими особами ДП "Антонов" допомоги іноземній державі.

"Прокурори Спеціалізованої прокуратури у військовій та оборонній сфері Офісу генерального прокурора здійснюють процесуальне керівництво досудовим розслідуванням у кримінальному провадженні за фактом можливого надання посадовими особами ДП "Антонов" допомоги іноземній державі – рф – або її представникам у проведенні підривної діяльності проти України, що призвело до знищення повітряного судна Ан-225 "Мрія" та інших під час військової агресії збройних сил Російської Федерації", - йдеться в інформації.

Першим припущення про російський слід у справі знищення літаків в Гостомелі оприлюднив колишній капітан найбільшого у світі транспортного літака "Мрія" Дмитро Антонов. У своєму відеозверненні 18 березня він виступив із заявою про те, що літак можна було врятувати, але безвідповідальність керівництва «Антонова» завадила цьому. Також він припустив, що у представників топменеджменту ДП "Антонов" можна знайти "зв'язки з російською федерацією".

“Перед війною не було ухвалено рішення про перегін найбільшого літака “Мрії” і наших маленьких літаків Ан-28, Ан-26, Ан-74. Я вважаю, що, наприклад, не було прийнято рішення про перегін тому, що був відсутній топ-менеджмент нашої компанії, який бадьоренько, за два тижні до війни, весь поїхав до Лейпцигу і окупував, до війни ще, офіс Antonov Logistics Salis. Думайте. Вирішуйте. Тут є, де знайти причини, зв’язку з Російською Федерацією і все, все інше. Я сподіваюся ті, хто відповідальний за ці питання прийме мої слова до уваги”, – зазначав Антонов.

Згодом він розповів, як за кілька тижнів до повномасштабного вторгнення керівники держпідприємства втекли до німецького офісу і не займалися питаннями збереження парку літаків, що залишався в Україні.

“26 січня аеропорт у Лейпцигу запропонував свої стоянки для усього парку наших літаків. Для їх переміщення потрібно було ухвалити рішення… пропозиція німців одразу не була прийнята українською стороною, продовжувалися якісь переговори. Наші літаки могли вилетіти з Гостомеля будь-якої миті, бо нас були готові приймати”, – розповів Дмитро Антонов.

Він сказав, що не знає деталей переговорів про переміщення літаків між “Укроборонпромом” та ДП “Антонов”.

“Можу лише сказати, що було чимало непрямих доказів того, що перемістити наші літаки з Гостомеля слід якнайшвидше. Наприклад, інші авіакомпанії починали вивозити свої літаки зі стоянок в Україні, починаючи з 15-17 лютого. Ще один доказ – дії страхових компаній. З початку лютого нас почали страхувати лише на два дні, а починаючи десь із 16 лютого страхували лише на один день”, – пояснив командир “Мрії”.

Також Антонов підкреслив, що для вильоту літака була потрібна лише команда гендиректора підприємства.

Росіяни точно знали, по яким літакам бити

В аеропорту Гостомеля базувалося більше десятка літаків, що належать ДП «Антонов» — багато з них не використовували через застарілість або несправності. Проте, як підмітив Дмитро Антонов, всі літаки, що постраждали чи були повністю знищені у аеропорту — це моделі, які використовувалися у роботі підприємства. Натомість літаки, що базувалися на летовищі, але не використовувалися багато років, пошкоджень не зазнали. Тобто можна зробити висновок, що літаки постраждали не внаслідок військових дій, які відбувались на летовищі: окупанти цілеспрямовано знищували справний флот підприємства.

«Це не результат боїв, які там відбувалися, це просто банальний розстріл. Тобто стояли та поливали з автоматів кожен літак окремо. Ті, хто прийшов на аеродром, точно знали, які з літаків робочі і які необхідно в першу чергу вивести з ладу», — говорить Дмитро Антонов.

Цю тезу підтверджують і знімки з супутника. На них чітко видно, як були розміщені літаки до приходу окупантів і після. Один з літаків хтось з окупантів спеціально перевіз на інше місце, а поряд з місцем, де він стояв, стоять знищені АН-28 та АН-26.

Таким чином можна зробити висновок, що у російських солдатів, які перебували на летовищі, були чіткі інструкції стосовно того, які літаки потрібно знищити.

Бичкова підозрюють у переправі ухилянтів за кордон 

У жовтні минулого року також стало відомо, що під час встановлення осіб, винних у підривній діяльності проти України, були виявлені факти інших злочинів.
Зокрема колишній гендиректор ДП «Антонов» був викритий на організації незаконного переправлення за кордон українців призовного віку.

«Колишнього гендиректора ДП викрито на організації незаконного переправлення за кордон українців призовного віку. За даними слідства, у березні цього року посадовець подав до Держприкордонслужби список співробітників, які виїжджають за кордон для техобслуговування літаків. Але до складу групи на відрядження він включив сторонніх осіб. Серед них – його близький родич. Ухилянти змогли перетнути кордон під виглядом фахівців-авіабудівельників», – повідомили в СБУ.

За фактом злочину ексдиректору вже оголошена підозра за ч. 2 ст. 332 (незаконне переправлення осіб через державний кордон України) Кримінального кодексу України.

Що відомо про махінації та схематози на «Антонова»

Державні компанії не є органами влади, тому не зобовʼязані розкривати інформацію про реалізацію угод перед громадськістю. Крім того, державна компанія "Антонов" є учасником "Укроборонпрому" і виконавцем державного оборонного замовлення, тому її діяльність максимально захищена державною таємницею. Втім, у квітні 2022 року Державне підприємство "Антонов" анонсувало проведення державного аудиту діяльності підприємства.

"Аудит має на меті встановити, чи ефективно використовувались кошти та майно, стан та достовірність бухгалтерського обліку й фінансової звітності, а також дотримання законодавства про закупівлі", – йшлося у повідомленні з посиланням на виконуючого обов’язки гендиректора Євгена Гаврилова.

Тобто, в "Антонові" вирішили розібратися, куди поділися кошти підприємства. Так, ще до війни керівництво "Антонова", передусім й тодішній генеральний директор Сергій Бичков, було замішане в низці махінацій та схематозів.

Наприклад, махінації на наземному обслуговуванні літаків, на яких "Антонов" переплачував мільйони. Цей скандал, який в самому "Укроборонпромі" вирішили просто "замовчати", призвів до того, що "Антонов" провів власну прес-конференцію на який звинуватив керівництво "Укроборонпрому" у зв’язках з російським ФСБ та несанкціонованим доступом до документів про співробітництво з НАТО.

У держконцерні це спростували та заявили, що військова прокуратура почала досудове розслідування за статтею 191 кримінального кодексу - привласнення, розтрата майна або заволодіння ним шляхом зловживання службовим становищем. Результати цього розслідування - невідомі.

Як невідомо і чим завершився схематоз з компанію Click Aviation Network, що також фігурувала у списку компаній, яким переплачуються державні кошти.
Нагадаємо, що з Click Aviation Network Сергій Бичков у 2021 році увійшов у настільки тісний зв’язок, що допустив її контролювати стратегічні перевезення для НАТО - програму SALIS. За рішенням очільника ДП "Антонов" частку Antonov Logistics Salis було продано компанії з реєстрацією у житловому будинку.

"Укроборонпром" запевняв, що не знав про свавільне рішення очільника "Антонова" та навіть повідомив правоохоронні органи та "чекає від них правової оцінки", але ц досі про це нічого не відомо.

Як не відомо і про долю інших скандали, наприклад працюючий готель в окупованому Криму, який належить керівникові "Авіаліній Антонова", закупівлю за 6,6 млн євро відверто непотрібного верстату або підписання керівництвом підприємства контрактів на 5,5 млн грн самі з собою. Та про багато інших епізодів, кожен з яких мав коштувати посад посадовцями та призвести не до "передачі справ", а реальних судів.

«Антонов» і «Мотор-Січ»: остаточного розриву з росією не було

В 2015 році в Уряді повідомили, що Україна вирішила відмовитися від участі в спільному підприємстві, яке в майбутньому повинно було стати координатором авіабудівних галузей двох держав.

«Враховуючи ситуацію, яка склалася у відносинах з Росією в 2014 році, "ОАК-Антонов" призупинено роботи з програмами літаків Ан-70, Ан-124, Ан-140, вимушено скорочено штат управління від української сторони. Разом з тим, фінансово-господарський стан "ОАК-Антонов", з урахуванням загострення політичного і військового протистояння між Україною і Росією, погіршується, зменшується залишок коштів статутного капіталу, у тому числі внесок концерну, як учасника цієї компанії. У такій ситуації подальша участь концерну в ТОВ "ОАК-Антонов" представляється недоцільною", - зазначено в пояснювальній записці Мінекономрозвитку до урядового розпорядження.

Втім, у 2017 році, незважаючи на розрив економічних зв'язків росії і України, державне підприємство "Антонов" повідомило, що продовжує і продовжуватиме обслуговувати важкі транспортні літаки Ан-124 "Руслан", що належать російській авіакомпанії "Волга-Дніпро". "Антонов" поширив заяву, в якій підкреслив, що діє в рамках українського законодавства, оскільки компанія "Волга-Днепр" не перебуває під санкціями.

"ДП "Антонов" зобов'язаний виконувати цю роботу як розробник авіаційної техніки", - заявили у компанії.

До чого призвело співробітництво Українських авіапідприємств з росією українці зараз спостерігають на прикладі «Мотор-Січі».

22 жовтня 2022 року СБУ затримала В’ячеслава Богуслаєва – президента корпорації «Мотор Січ», стратегічно важливого українського підприємства, яке спеціалізується на виробництві авіаційної техніки.

Богуслаєва підозрюють у тому, що за його керівництва завод постачав у Росію авіадвигуни та запчастини до них. Країна-агресор, у свою чергу, використовувала їх для виробництва та ремонту російських ударних вертольотів. Їх, за даними офіційного слідства, окупанти масово застосовували для повномасштабного вторгнення в Україну.

На записах телефоних розмов Богуслаєва з представниками російського військово-промислового комплексу, які він вів уже після початку повномасштабного вторгнення РФ в Україну, він не тільки погоджує з представниками російського ВПК подальше постачання двигунів українського виробництва для штурмових гелікоптерів армії РФ, через «креативні схеми», зокрема, Китай. А й відверто висловлює своїм російським співрозмовникам побажання, щоб путін довів намір окупації України до кінця.

Раніше ми повідомляли, що в Україні зібрали ґрунтовну доказову базу на колишнього гендиректора ДП "Антонов", його заступника та начальника підрозділу з авіабезпеки. Напередодні повномасштабного російського вторгнення чиновники не дозволили нацгвардійцям потрапити на територію аеропорту Гостомеля для підготовки до його захисту. Такі дії призвели до тимчасового захоплення стратегічно важливого аеродрому, навколишніх населених пунктів і знищення літака АН-225 "Мрія".

Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб не пропустити важливих новин. За новинами в режимі онлайн прямо в месенджері слідкуйте на нашому Telegram-каналі Інформатор Live. Підписатися на канал у Viber можна тут.

Головна Актуально Informator.ua Україна на часі Youtube