Скнилівська трагедія: все, що відомо про найбільшу катастрофу в історії авіашоу

Читать на русском

Тисячі глядачів зібралися на військовому аеродромі, щоб побачити чудеса пілотування

Читать на русском
Скнилівська трагедія: все, що відомо про найбільшу катастрофу в історії авіашоу

Тисячі глядачів зібралися на військовому аеродромі, щоб побачити чудеса пілотування

Скнилівська трагедія - масштабна авіаційна катастрофа, що сталася 27 липня 2002 року під час авіашоу на честь 60-річчя 14 авіаційного корпусу в Скнилові, розташованому неподалік від Львова. Під час виконання фігури вищого пілотажу винищувач Су-27УБ ЗС України впав на глядачів. Загинули 77 осіб, з них – 28 дітей.

Інформатор зібрав усе, що відомо про катастрофу.

Що сталося

27 липня 2002 року Су-27УБ борт під керуванням двох пілотів — 45-річного командира В. А. Топонаря і 49-річного другого пілота Ю. М. Єгорова — виконував фігуру вищого пілотажу. Літак увійшов у віраж на малій висоті. Незважаючи на спробу вийти з віражу вгору винищувач занадто швидко втрачав висоту. Літак, зачепивши дерево, вдарився лівим крилом об бетон і деякий час ковзав по землі через льотне поле, заповнене глядачами; пілоти катапультувалися. Потім літак зачепив борт UR-76717, що стояв на аеродромі Іл-76МД пластом звалився на землю й повністю зруйнувався. На місці падіння прогримів вибух і виникла пожежа.

Скнилівська трагедія: все, що відомо про найбільшу катастрофу в історії авіашоу 1

В результаті катастрофи загинуло 77 осіб, включаючи 28 дітей. Кілька сотень людей отримало травми різного ступеня тяжкості. Спогади очевидців трагедії:

  • "Дим був, пожежа і неприємний запах. Були тіла розкидані, травмовані люди, крик, писк, вереск. Тоді відразу почали евакуювати всіх людей".

  • "Я теж міг бути жертвою. Коли літак почав падати, то став косити людей своїм крилом. Це було криваве місиво. Всюди були тіла без рук і ніг, а кров лилася рікою".

Скнилівська трагедія: все, що відомо про найбільшу катастрофу в історії авіашоу 2

Розслідування трагедії

Президент України Леонід Кучма всю провину за трагедію поклав на військових, звільнивши з посади головнокомандувача ЗС України генерал-полковника Віктора Стрельникова. Генеральна прокуратура України заарештувала Стрельникова й ще трьох високопоставлених українських військових. Одночасно з цим міністр оборони України Володимир Шкідченко подав прохання про відставку, однак відставка не була прийнята.

"Причинами трагедії стали серйозні прорахунки в організації підготовки та здійснення польотів у Військово-повітряних силах і, зокрема, при організації демонстраційних заходів у Львові" - пресслужба Генпрокуратури України, 28 липня 2002 року.

6 вересня 2002 року було опубліковано результати розслідування комісії Міністерства оборони України. У якості основної причини трагедії було названо «відхилення екіпажу від польотного завдання та помилка в пілотуванні Су-27». Матеріали комісії були передані до суду, який завершився 24 липня 2005 року.

Вирок суду

  • Володимир Топонар, командир Су-27 — засуджений до 14 років позбавлення волі і штрафу в 7,2 млн гривень (близько 1 300 000 доларів), потім за рішенням Верховного суду сума зменшена до 150 000 гривень (близько 27 000 доларів). Вийшов на волю через 11 років.
  • Юрій Єгоров, другий пілот Су-27 — засуджений до 8 років позбавлення волі і штрафу у 2,458 млн гривень (близько 450 000 доларів). Вийшов на волю через 2,5 роки.
  • Анатолій Третьяков, заступник командувача 14-го авіакорпусу — засуджений до 6 років ув'язнення і виплати 700 000 гривень (близько 130 000 доларів).
  • Юрій Яцюк, заступник керівника польотами — засуджений до 6 років ув'язнення і виплати 700 000 гривень (близько 130 000 доларів).
  • Анатолій Лукіних, начальник служби безпеки польотів 14-го авіакорпусу — засуджений до 4 років позбавлення волі умовно і виплати 200 000 гривень (близько 35 000 доларів).
  • Олег Дзюбецький, відповідальний за підготовку екіпажу — виправданий у зв'язку з відсутністю складу злочину.

Ніхто з обвинувачених своєї провини в трагедії не визнав. Кримінальні справи щодо чотирьох генералів, серед яких колишній головнокомандувач ВПС України генерал Стрельников, передані до суду. 11 червня 2008 року український військовий апеляційний суд виніс виправдувальний вирок чотирьом колишнім генералам ЗС України. Судові слухання закінчилися 9 червня. Усі обвинувачені були визнані невинними.

Щорічно 27 липня постраждалі та родичі загиблих у тій авіакатастрофі проводять меморіальні заходи, де встановлено пам'ятник «Сегмент пам'яті». Після цієї трагедії в багатьох країнах вжили необхідних заходів безпеки, і літаки вже не виконують запаморочливі фігури вищого пілотажу над головами глядачів.

Скнилівська трагедія: все, що відомо про найбільшу катастрофу в історії авіашоу 3

Катастрофа у Львові стала найбільшою у світовій історії авіашоу за кількістю загиблих і поранених.

Нагадаємо, 25 вересня біля військового аеродрому Чугуєва розбився літак. На борту було 27 осіб, загинули 26 осіб. Крім того, слідство озвучило можливі причини аварії літака АН-26 під Чугуєвом. Розглядають 4 основні версії. Разом з тим у Міноборони кажуть, що швидше за все літак зачепився крилом об землю. Крім того, Зеленський 26 вересня оголосив всеукраїнський День жалоби.

Також Інформатор писав, що 8 січня в Ірані розбився літак «МАУ» який виконував рейс за маршрутом Тегеран — Київ. Загинули 176 осіб. На борту Boeing 737 перебувало 11 громадян України, у тому числі 9 членів екіпажу, а також громадяни Ірану, Канади, Швеції, Афганістану, Німеччини і Великобританії.

Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб не пропустити важливі новини. За новинами в режимі онлайн прямо в месенджері стежте в нашому Telegram-каналі Інформатор Live. Підписатися на канал у Viber можна тут.

Ми використовуємо файли cookie, щоб забезпечити належну роботу сайту, а вміст та реклама відповідали Вашим інтересам.