Рішення McDonald's негативно позначиться на інвестиційній привабливості Казахстану, ринку громадського харчування та працевлаштування молоді
6 січня стало відомо, що у Казахстані ресторани під керуванням Food Solutions KZ перестануть працювати під брендом "Макдоналдс". Казахський портал tengrinews.kz опитав експертів щодо того, наскільки це рішення вплинуло на економіку країни. Інформатор розповідає про основні тренди.
Економіст Андрій Чеботарьов зазначив, що сама наявність на ринку такого бренду, як McDonald's – це певна "галочка" серед інших економічних показників. Бізнес цієї мережі створював близько 1000 робочих місць і тільки за 2022 рік приніс до бюджету Казахстану 1,1 мільярда тенге (2,4 млн доларів) податків.
"У нас McDonald's був не так сильно розвинений, як в інших країнах пострадянського простору, де він був присутній, тож значущого економічного ефекту від відходу самого підприємства не буде. При цьому набагато важливіше його значення для міжнародного престижу, це був маркер країни і якщо цього бренду немає, то це викликає певні питання у тих же іноземних туристів.Не думаю, що це серйозно позначиться на інвестиційній привабливості країни, але присутність McDonald's на ринку, безумовно, їй сприяла.У нас є й інші великі міжнародні бренди на ринку швидкого харчування. Можу також відзначити, що в Казахстані, наприклад, ніколи офіційно не вважали "індекс бігмаку", що також показує, що це не було значним економічним показником", - зазначив Чеботарьов.
При цьому економіст також зазначив, що у Казахстані змогли налагодити лише випуск булочок та нарізку готових салатів, а також яблук. Вся решта продукції агропромислового комплексу країни не відповідала вимогам компанії. На думку економіста, це свідчить про неефективність багатомільярдних субсидій держави на розвиток цієї сфери.
"Справа не тільки в самій якості продукції, а й у можливості безперебійно і протягом тривалого часу підтримувати цю якість і забезпечувати постійні поставки. Це набагато складніше, ніж одинично випустити якийсь якісний продукт. Для McDonald's було необхідне безперебійне постачання м'яса одного і того ж Якості, і в цьому і була його фішка.В будь-якій країні, де є ця мережа, ви знаєте, що є високотехнологічне виробництво, продукцією якого, наприклад, дуже малий шанс отруїтися. В цьому була своєрідна "магія". Багато років тому можна було вперше спробувати гамбургер з McDonald's в іншій країні і через роки спробувати його, коли він з'явився в Казахстані, і смак був однаковий.Вам він може подобатися чи не подобатися, але це показник якості виробництва. забезпечити таку саму якість продукції, і дуже шкода", - додав Андрій Чеботарьов.
Експерт у сфері громадського харчування та ресторатор Юрій Негодюк зазначив, що McDonald's не впливав на ринок громадського харчування в країні. За його словами, він прийшов на ринок досить пізно, коли на ринку вже були великі міжнародні гравці. На ринку вже були міжнародні стандарти. При цьому ресторатор зазначив, що впровадження високих стандартів роботи для співробітників у мережі відігравало позитивну роль на ринку. Він додав, що можна по-різному ставитися до продукції McDonald's, але загалом присутність такого бренду - це визначення іміджу та популяризації Казахстану у світі як країни, яка інтегрована у світову економіку і в якій можна будувати свій бізнес.
Директор департаменту тваринництва "Атамекен Арго" Арсен Ісламов зазначив, що до ринку Казахстану завжди був невисокий інтерес з боку міжнародних інвесторів, особливо у несировинній та продовольчій сферах. Пов'язано це переважно з невеликим населенням країни та невисокою платоспроможністю. Привабити великого інвестора на казахстанський ринок і раніше було проблематично, але після відходу з ринку одного з небагатьох транснаціональних брендів - McDonald's, можливо, стане ще складніше.
"У цьому немає нашої провини, ми не винні, що в нашій країні маленьке населення і немає великого ринку. Казахстан в основному може бути цікавим для харчових компаній лише як виробничий майданчик, для експорту на більш привабливі ринки сусідніх країн – росії та Китаю. Такі плани справді були, наприклад, розглядався варіант запуску тут виробництва американської транснаціональної харчової корпорації Tyson Foods.Вважаю, втрати від того, що це виробництво у нас так і не з'явилося, серйозніші, ніж від виходу з ринку McDonald's, однак і це також фактор негативний", - зазначив Арсен Ісламов.
За словами спікера, McDonald's у Казахстані впливав не на м'ясне виробництво, а скоріше на логістичний бізнес, оскільки спеціально для них було збудовано великий транспортний хаб та налагоджено маршрути доставки продуктів. Також франшиза закуповувала казахстанські овочі, таким чином впливаючи на підвищення якості виробництва. Загалом від присутності міжнародної компанії був мультиплікативний ефект, хоча вони працювали у нас по франшизі. Великий вплив компанії було на стандарти транспорту, логістики та ринку праці.
"Напевно, найбільші втрати від уходу McDonald's для ринку праці. Вони впроваджували світові принципи та стандарти поділу праці, його оплати, навчали співробітників. Що особливо важливо - у них працювала переважно молодь, часто без досвіду роботи в інших місцях. Тобто людина отримував непоганий досвід, і навіть якщо пропрацював у їхньому ресторані три місяці, про нього можна було сказати, що це стресостійкий співробітник, який добре розуміє, як працювати на виділеній ділянці. В Казахстані є проблема з роботою для молоді. Випускаючись з університету або школи, в пристойні та гарні місця вони не можуть влаштуватися без досвіду роботи, вони змушені працювати в маргіналізованому середовищі, водіями, кур'єрами з поганими умовами праці. Замість того, щоб працювати у прозорій структурі, отримуючи цінний досвід та проходячи навчання", - зазначив Ісламов.
Фахівець вважає, що локалізувати виробництво котлет для McDonald's у Казахстані було практично неможливо, оскільки для цього необхідне сходження одразу кількох факторів. По-перше, дешевого м'яса, оскільки компанія прагне максимально знизити собівартість продукції. Найчастіше у виробництві таких виробів застосовується м'ясо молочних корів, тоді як у Казахстані переважно поширене м'ясне тваринництво і собівартість кілограма такої яловичини набагато вища. Інший момент – наявність технологій та стандартів, контролю якості та безпеки продукції, який жодне з казахських виробництв не проходило. Щоб пройти таку сертифікацію, потрібні додаткові витрати на обладнання. Останній і найважливіший фактор – великий ринок збуту. За словами Арсена Ісламова, необхідна кількість споживачів має перевищувати 20 мільйонів людей, щоб окупити наявність такого виробництва. Такий ринок могли б забезпечити всі країни Середньої Азії, але, крім Казахстану, в інших країнах дуже низька платоспроможність і навряд чи найближчим часом там було б вигідно відкривати філії McDonald's.
"Наявність McDonald's, по суті, виділяла нас серед сусідніх країн. Це своєрідний "значок" про приналежність до сучасних, цивілізованих країн. це ми ніяк не можемо", - додав Арсен Ісламов.
Як раніше повідомляв Інформатор, за офіційним повідомленням компанії McDonald's, рішення про припинення роботи у Казахстані було ухвалено через обмеження у постачаннях продуктів до ресторану. Зокрема, через складнощі постачання яловичини. «Про відновлення діяльності та терміни відкриття нових ресторанів швидкого обслуговування під новою назвою буде оголошено найближчим часом», — йдеться у повідомленні на офіційному сайті McDonald's.
Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб не пропустити важливих новин. За новинами в режимі онлайн прямо в месенджері слідкуйте на нашому Telegram-каналі Інформатор Live. Підписатися на канал у Viber можна тут.