Що означає рішення Саміту ЄС щодо перспектив членства України, прийняте вночі у Версалі

Читать на русском

Ми повинні тиснути на всі органи ЄС та на уряди його членів.

Читать на русском
Що означає рішення Саміту ЄС щодо перспектив членства України, прийняте вночі у Версалі

Ми повинні тиснути на всі органи ЄС та на уряди його членів.

Саміт ЄС ухвалив рішення із підтримкою європерспективи України. Неформальне засідання Європейської ради, яке відбулося в ніч з 10 на 11 березня у Версалі, завершилося схваленням декларації, що містить визнання перспектив членства України в ЄС.

Інформатор не дуже зрозумів, що це все означає для України і що треба з цим робити. Тому ми пішли ставити запитання експертам.

Довге прагнення України в ЄС нарешті отримує політичне підтвердження

Економіст Михайло Крапивко: Довге прагнення України в ЄС нарешті отримує політичне підтвердження. Проте на швидку інтеграцію чекати не варто. Навіть при найшвидшому вступі необхідно виконати цілу низку процедур. Водночас Україна ще не до кінця виконала економічну частину Угоди з ЄС. А гармонізація законодавства – це важлива умова вступу. Швидше за все, завершити цей процес вдасться лише після завершення активних військових дій, коли країна вийде з режиму воєнного стану, а Верховна Рада зможе спокійно ухвалити необхідні закони та імплементувати необхідні угоди.

Україна має два вектори розвитку: східний і західний. Є два комплекти стандартів, за якими можна розвивати економіку: російську та європейську. Потрібно вибирати. Так чи інакше вступ України до ЄС зовсім не означає, що завтра ми увійдемо в єврозону і отримаємо всі пряники. Це означає, що свою економіку, свою політичну систему, свою демократію перебудовуємо на європейські стандарти. І сам процес цієї розбудови принесе Україні благо. Крім того, вступ до ЄС змусить нашого східного сусіда поводитися розумніше.

Ми повинні тиснути на всі органи ЄС та уряди його членів 

Керівник групи “Інформаційна оборона України”, аналітик фонду “Відкрита політика” Ігор Жданов. Нинішній Євросаміт ухвалив не дуже прозоре рішення. У ньому є посилання на європейські перспективи України, які зафіксовані в Угоді про Асоціацію, але чіткого рішення про те, що Україні необхідно надати статус кандидата, там немає. На сьогодні в ЄС є дві групи країн: так звана група старої Європи (Німеччина, Франція, президент якої Еммануель Макрон висловив сумніви щодо можливості прийняття в ЄС країни, що воює), а є країни Балтії, Польща, Словаччина, Чехія, які вважають, що Україні необхідно негайно надати статус кандидата, а надання членства в ЄС провести за прискореною процедурою. Справа в тому, що навіть отримавши статус кандидата, без прискореної процедури Україні доведеться пройти дуже довгий і звивистий шлях до набуття повноцінного членства, який може тривати кілька років.

Я вважаю, що Україна, яка кладе життя своїх громадян у битві за те, щоб бути незалежною демократичною державою, тим самим захищаючи країни Європи, гідна стати кандидатом і не проходити цю в чомусь принизливу процедуру, яку їй пропонують, а набути членства в ЄС найближчим часом.

Ми вже подали заявку про вступ до ЄС. Тепер зусиллями дипломатів потрібно домогтися того, щоб заявка України розглядалася окремо від заявок Молдови та Грузії, бо ці країни мають зовсім іншу ситуацію. Ми маємо активно працювати як із тими країнами, що нас підтримують, так і з тими, хто песимістично дивиться на європерспективи України у найближчому майбутньому. Ми маємо тиснути на Раду Європи, Єврокомісію, на всі органи ЄС, на уряди країн, які вагаються. 

Сьогодні світ глобалізується. Країни входять у великі спілки. Україні варто приєднатися до ЄС, тому що ми є європейцями за духом. Ми маємо свою європейську історію, європейський менталітет. Тому Євросоюз для України набагато кращий, ніж російський Митний союз.

Навіть у найбільш пікових ситуаціях Євросоюз робить усе, щоб не порушувати бюрократичні процедури

Політолог Андрій Клячин. Це рішення ще раз підтвердило, що навіть у пікових ситуаціях Євросоюз робить все, щоб не порушувати бюрократичні процедури. Україна чекала на прискорену процедуру вступу до ЄС після подання заявки. Такої процедури нема. І ми сподівалися, що у зв'язку із екстраординарною ситуацією війни для нас її вигадають. Євросоюз після довгих суперечок відповів: що такої процедури не передбачено, а створення її для України стане ляпасом усім іншим країнам, які довго чекали вступу. У мирний час це було б правильно, але зараз нам звучить несправедливо. 

Європа хоче обмежитись гуманітарною допомогою, прийомом біженців, фінансовою підтримкою. Судячи з документа, розмова про перспективи членства України в ЄС буде продовжена лише після того, як наступ Росії припиниться. Це неприємно, але в умовах воєнних дій це має менше значення, ніж позиція НАТО та їх відмова закрити небо над Україною. ЄС – це не військовий, а політико-економічний союз. І якби диво сталося, і Україна стала членом ЄС, це не означає, що хтось почав би воювати за нас. Звичайно, ми отримали інший статус, майданчик, на якому могли б говорити про необхідність підтримки України. І це було б гаразд. Але поки що Європа готова підтримувати Україну у всьому, окрім безпосереднього зіткнення з Росією.

Не слід забувати, що заявку України на вступ до ЄС зараз продовжує розглядати Єврокомісія. Не виключено, що її рішення ми не дізнаємося раніше, ніж переможемо у цій війні. Здається, зараз європейці бояться злити Росію та втягуватися у війну.

Це рішення позитивне, але запізніле і марне.

Політичний консультант Ігор Душин: Це рішення позитивне, але запізніле і марне. Ми досягли того, чого давно хотіли: процедура запущена.Але важливо розуміти, що брюссельська бюрократія давно втомила самих учасників Євросоюзу. Виріс цілий прошарок євробюрократів, які зробили нежиттєздатною структуру цього, вже сумнівного, формування. Є сумніви щодо корисності та практичної застосовності вступу України до ЄС.

Наразі весь світ переживає трансформацію. Усі існуючі міжнародні домовленості зламав Путін. Усі міжнародні структури виявили свою нежиттєздатність. Стають важливими зусилля окремих країн, до яких приєднуються інші країни не колективним рішенням, а по одному, коли кожна країна приймає рішення самостійно. При цьому великі країни штовхають у спину дрібніших, щоб не бути самотніми.

Сьогодні жартома обговорюють, коли НАТО проситиметься вступити в Україну (бо українська армія стає першою в Європі за потужністю), при цьому за фактом перемоги над Росією, в якій вже ніхто не сумнівається, постає питання, куди подіти такі підготовлені та легендарні збройні сили де їх застосовувати. Щось подібне відбувається з об'єднаннями різних країн. Євросоюз відіграв величезну позитивну роль, коли країни, які багато століть воювали одна з одною, об'єдналися і багато десятиліть живуть у мирі. Але вони відростили собі настільки грандіозний, повільний, неефективний бюрократичний апарат, що ця організація фактично стала нежиттєздатною. Я вкотре стверджую, що ЄС розвалиться на життєздатні та дієздатні частини. В якійсь із них Україна візьме активну участь.

Україні треба розуміти, що взаємодія з якими країнами-партнерами є ефективною і корисною, а співпраця з такими, як Німеччина та Франція безперспективна і безглузда. Нам треба добре подумати й назавжди запам'ятати фактичні дії, що були вжиті різними країнами в кризові для України дні. Я вкрай скептично ставлюся до ЄС як до організації та окремих країн, які виявили свою пасивність і повільність.

Бесіду вела Ольга Палій

 

 

Ми використовуємо файли cookie, щоб забезпечити належну роботу сайту, а вміст та реклама відповідали Вашим інтересам.