Що буде з покинутими АЗС АВІАС: прогноз експертів

На думку директора консалтингової групи А-95 Сергія Куюна, Авіасу у попередньому вигляді скоріш за все більше не буде

АЗС Авіас Фото: Інформатор
АЗС Авіас Фото: Інформатор

Понад 600 заправок мережі Авіас в Україні припинили роботу взимку 2024 року. Кореспонденти Суспільного з'ясували, що сталось з автозаправними станціями всеукраїнської мережі і коли вони знову запрацюють.

Чому АЗС мережі Авіас більше не працюють

Колишніми власниками частини автозаправок Авіас та їхніх дочірніх компаній були бізнесмени Ігор Коломойський, Геннадій Боголюбов та Михайло Кіперман. АЗС входили до групи "Приват". Аудитор Михайло Крапивко розповів: після націоналізації "ПриватБанку" мережу заправок передали у лізинг банку. Згодом група припинила виплачувати кошти, тим самим накопичуючи борги перед банком.

"Кредити були непогашені — майно було арештоване. Все. Наразі це все. Вони зараз ще не продаються, нічого з ними не робиться", — зазначив Крапивко.

За його словами, дешеве пальне на заправках "Авіас" було через посередній сервіс та сировину для палива з потужностей підприємств "Укрнафти", які перебували під контролем Ігоря Коломойського. Також ввозилося і закордонне паливо, у тому числі з Білорусі та Росії, де ціни були нижчі ніж у Європі.

"Це можна сказати одна з перших, якщо можна так сказати, мереж створених. Відсотків 40, як мінімум, цього ринку автозаправних комплексів займав "Авіас." А якщо брати партнерів, то, мабуть, понад 60. Ще дешевизна мережі "Авіас" була внаслідок великої заборгованості перед державою за сплату податків", — пояснив аудитор.

Яка подальша доля АЗС

245 заправок по Україні, які належали банку, було продано на аукціоні у вересні 2024 року. Інші ж 600 — продовжують перебувати у власності бізнесменів Коломойського, Боголюбова та партнерів, зазначив директор консалтингової групи А-95 Сергій Куюн. За його словами, власники компаній, між якими розподілили залишкові АЗС, постійно міняли назви.

"Ця мережа оформлена на декілька десятків компаній різних. Ці компанії кожного року раніше змінювалися, тому що ця діяльність, з погляду антимонопольного й податкового законодавства, м'яко кажучи, була не ідеальною", — розказав він.

Як розповів Сергій Куюн, нині частину заправних станцій групи "Авіас" хоче придбати мережа UPG. Перші АЗС компанія хоче купити у Києві, адже там найбільша конкурентоспроможність та кількість покинутих заправок.

"Багато станцій вже ніколи не відновлять свою роботу, тому що вони просто не зможуть продавати ті обсяги пального, які потрібні. Треба вкладати великі кошти, витрачати час, тому однозначно це не буде швидким процесом. Я думаю це буде на декілька місяців, а можливо й років", — зазначив Куюн.

За його словами, Авіасу у попередньому вигляді скоріш за все більше не буде. Тепер на їхнє місце прийшли інші мережі заправок, які продають пальне за ціною нижчою ніж у конкурентів. А поки, зауважив Сергій Куюн, порожні АЗС мережі й далі простоюватимуть — поки без нових власників.

 

Що відомо про компанію, що хоче придбати мережу Авіас

Заправки Авіас може отримати вже знаний оператор ринку UPG Володимира Петренка з Житомирщини. За даними Антимонопольного комітету, мережа АЗС UPG планує взяти в оренду спочатку 34 заправки Авіас, однак у перспективі планує отримати 350-400 АЗС.

Головною компанією у цій групі є ТОВ "Укрпалетсистем", записана на Юлію Васьковську - сестру Володимира Петренка. Саме від імені цієї компанії працює мережа АЗК UPG. Частина бізнесу також записана на Вікторію Петренко - дружину засновника цієї групи.

Місце реєстрації - село Ушомир Коростенського району Житомирської області. З 2012 року компанію очолює Анатолій Можар - депутат Коростенської районної ради Житомирської області (у 2015-2020 роках від Блоку Петра Порошенка "Солідарність", з 2020-го - від "Слуги народу").

За даними аналітичної платформи YouControl, компанія була заснована у 2003 році Володимиром Петренком, якому тоді було 24 роки. Спочатку займалася виробництвом та експортом дерев'яних піддонів до країн Європи. Згодом перейшли на участь у торгівлі нафтопродуктами, Петренко купував пальне у мереж ОККО та WOG.  У 2006 році Петренко придбав першу нафтобазу, а у 2007 - відкрив першу АЗС.У 2019 році відкрита перша АЗС UPG у Києві. 

До повномасштабного вторгнення компанія продавала білоруське пальне Мозирського НПЗ, а в березні 2022 року повідомила про припинення співпраці з ним. Наразі експортує нафтопродукти з країн Європи (виробництва Shell, Total Energies, Neste та інших), Кувейту. 

Станом на зараз мережа має понад 70 АЗК у різних регіонах України. З 2016 року ТОВ "Укрпалетсистем" натендерила від держави на 3,26 млрд грн та є одним з найбільших постачальників пального. Основні покупці - державні Укрзалізниця та Укргазвидобування. У 2024 році фірма "Укрпалетсистем" отримала майже 38,4 млрд грн доходів, у 2023 - майже 31,4 млрд грн, у 2022 - трохи менше за 29,1 млрд грн.

Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб не пропустити важливих новин. Підписатися на канал у Viber можна тут.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ:

Головна Актуально Україна на часі Youtube