Через зростання нафтових котирувань бензин може подорожчати до 65 гривень за літр
В Україні розганяються ціни на автомобільне паливо. Про зростання цінників на стелах АЗС на 8-11 гривень за літр через повернення з 1 липня довоєнних податків заправники заявили вже давно. Але подорожчання йде поступово – у липні плюс 4 гривні на бензині та дизелі та 1,7 гривень на газі, – повідомив нам керівник консалтингового агентства «А-95» Сергій Куюн.
Тепер до податків додався ще один фактор — зростання котирувань на нафту. Якщо в останніх числах червня нафту на світових біржах торгували по 76 доларів за барель, то зараз - 84 долари, і є прогнози, що все йде до 90 доларів. На нові цінники вже відреагували продавці нафтопродуктів. Як каже Куюн, оптова вартість бензину та дизеля підвищилася на 5 гривень за літр. І вже незабаром ми побачимо цю додаткову націнку на заправках.
Усі разом – податки та нафта – закладають дуже великий потенціал для зростання цін на пальне: ще до 12 гривень на літрі бензину, 8 гривень – дизеля та дві гривні – газу. На ринку вже з'явилися прогнози про «бензин по 65», і, як вважає власник мережі «Прайм» Дмитро Леушкін, якщо нафта й надалі дорожчатиме, ця «страшилки» для водіїв можуть стати реальністю.
Цікаво, що саме такий розвиток подій прогнозував для Інформатор-Україна аудітор Михайло Крапивко. Свій прогноз Крапивко зробив ще місяць тому. Тож коли АЗС виставлять нові цінники?
Інформатор» вже писав, що відбувається з цінами на заправках після повернення з 1 липня цього року довоєнних податків – акцизу та ПДВ на паливо.
За даними директора зі стратегічного маркетингу мережі «БРСМ Нафта» Олександра Мельничука, податкове навантаження на літрі бензину А-95 зросло на 9 гривень, дизеля – на 7 гривень, газу – на 2,5 гривні.
Але АЗС підвищують ціни поступово. Як каже Сергій Куюн, станом на 31 липня: тобто, за місяць після підвищення податків, у середньому по країні бензин та дизель зросли у ціні на 4 гривні, автогаз – на 1,7 гривень за літр.
Однією з головних причин є затовареність ринку паливом. Готуючись до підвищення податків, імпортери завезли до країни величезні ресурсні партії. Їх розмитнили ще за старими акцизними ставками, тому те зростання, яке ми бачимо на заправках зараз, - це, по суті, лише ПДВ (цей податок платять із роздрібного продажу).
На старих запасах ринок уже прожив місяць, але, як каже Куюн, вони вже закінчуються – реалізовано близько 90% завезеного ресурсу.
За словами Куюна, ще один фактор, який стримує апетити заправників, – порівняно невисокі продажі палива у липні.
«Водії масово закуповувалися про запас останніми днями червня, тому в липні продажі впали, а конкуренція за покупця зросла. Мережі побоюються сильно підвищувати цінники. Якщо раніше різниця з вартістю бензину та дизеля між різними АЗС досягала 5 гривень на літрі, то зараз – 2-3 гривні. «ОККО», WOG та «Укрнафта», які завезли найбільше запасів палива за старими цінами, тримають планку на рівни до 50 гривень, а інші мережі теж підвищують вартість дуже обережно, щоб не розгубити клієнтів. Багато хто навіть поступається маржею, яка за останній місяць просіла», — пояснив Куюн.
Але, за його словами, «чудес не буває», тож паливо вже з серпня знову дорожчатиме. Тим більше, що до підвищених податків додався ще один фактор - нафта.
Нафтовий ринок останнім часом лихоманить. У червні чорне золото торгувалося по 76 доларів за барель. На сьогодні ціна вже перевищила 84 долари. На останніх торгах у понеділок, 31 липня, ф'ючерси балансували на рівні тримісячних максимумів і сягнули 84,69 доларів за барель. За місячним приростом ціни на нафту липень виявився рекордним місяцем з початку року — плюс близько 18%.
Причин різкого підвищення нафтових котирувань кілька. Перша - скорочення постачання нафти по всьому світу.Через скорочення видобутку в Саудівській Аравії на ринку навіть виник дефіцит нафти.
Причому аналітики очікують, що Саудівська Аравія може продовжити рішення про скорочення видобутку ще на мільйон барелів аж до вересня.
У той же час попит на нафту наразі б'є рекорди. Зниження споживання ресурсу в Китаї (що, власне, свого часу і обвалило котирування) компенсувало збільшення попиту з боку Індії та США. Тому сукупно потреби в нафті в липні досягли рекордних 102,8 млн барелів на день, аналітики вже переглянули свої прогнози щодо попиту на цей рік, додавши до колишніх оцінок ще 550 тисяч барелів на день.
Друга причина, яка штовхає нафтові котирування вгору, — очікування, що ФРС США припинить підвищувати облікову ставку. Тобто вкладення в американську валюту вже будуть не такими вигідними для інвесторів і вони масово повернуться до біржових спекуляцій).
І ціни на нафту поки що лише беруть розгін. За прогнозами Goldman Sachs, у грудні котирування на нафту підвищаться до 86 доларів, а до другого кварталу 2024 досягнуть 93 доларів за барель.
Високі ціни на нафту вже вплинули на вартості нафтопродуктів. За даними Сергій Куюна, оптові партії бензину та дизелю подорожчали на 5 гривень за літр, газу – на 2 гривень.
"До колишньої оптової ціни на бензин у 45 гривень за літр додалося ще 5 гривень, це майже 10%, і це дуже серйозна націнка", - говорить Куюн.
Нафтовий фактор вніс корективи до колишніх розрахунків експертів щодо зростання цін на пальне.
«По бензину ми чекали зростання ціни через податки на 11 гривень. Плюс 5 гривень за рахунок подорожчання гуртових партій на тлі нових нафтових котирувань. Тобто всього запас зростання ціни на А-95 вже 16 гривень. У липні бензин подорожчав на 4 гривні. Залишається ще 12 гривень до цінника», – каже. Куюн.
За дизелем, який мав через податки подорожчати приблизно на 8 гривень за літр, новий розрахунок з урахуванням нафтового фактора - до 13 гривень за літр. У липні дизельне паливо додало в ціні 4 гривні, тобто залишається ще до 9 гривень за літр.
Автогаз може подорожчати ще до 2 гривень за літр, зазначив Сергій Куюн.
За його словами, навіть якщо АЗС ще знизять маржу на паливі, подорожчання вдасться пригальмувати, але несуттєво. «Наприклад, можуть знизити маржу на 2-3 гривні. І бензин зросте у ціні не на 12 гривень, а на 8-9 гривень. Але це мінімум більше знижувати роздрібні націнки для заправників просто збитково», — додав експерт.
Тобто цінники на бензин та дизель можуть перетнути 60 гривень за літр.
"Якщо нафта буде більше 90 доларів за барель, цінник на бензин у 60 гривень на ринку стане нормою", - говорить Дмитро Леущкін.
З'явилися навіть страшилки, що бензин може підскочити в ціні до рекордних 65 гривень за літр.
Щоправда, Сергій Куюн каже, що ця цифра зараз виглядає нереалістичною.
Але незрозуміло, що буде далі із нафтою. "65 гривень за літр палива поки не очікується, але нафту сильно розганяють", - додав Леушкін. За його словами, щоб стримати зростання цін, мережі активно різатимуть знижки за картами лояльності.
Коли заправники перейдуть до другого етапу переписування цінників?
За словами Сергія Куюна, запаси палива за старими цінами закінчаться у серпні. І АЗС будуть змушені ставити цінники вже з урахуванням нових партій ресурсу та нових податкових реалій.
«Як подорожчання буде виглядати на практиці – поки що неясно. Можуть одночасно збільшити цінники, можуть робити це поступово, додаючи по 2 гривні на літрі щотижня. Все залежить від ситуації на ринку, рівня конкуренції та реальних продажів. Але особливо тримати ціни АЗС вже не можуть, навіть рухаючись у рентабельності, «цінова пружина» вже стиснулася, і коли вона «вистрілить» — пітання кількох тижнів, — підсумував Куюн.
Що буде з цінами на перевезення та всі товари після такого рекордного подорожчання палива?
Виробники кажуть, зростання цін на бензин автоматично підвищить цінники на все. І якщо спочатку очікувалося подорожчання в рамках 5-7%, то зараз заявляють уже про 10%.
Голова Всеукраїнської асоціації пасажирських перевізників Ігор Житинський каже, що подорожчають і маршрутки – очікується до 25-30% зростання ціни. Щоправда, щоб запустити нові тарифи на транспорт, перевізникам ще доведеться погодити їх із місцевою владою.
Втім, як каже Куюн, такі прогнози про «подорожчання всього» викликають питання.
«Адже ми вже жили з високими цінами на паливо минулого року. Бензин тоді був по 52 гривні за літр, дизель - по 55-58, і щоб заправитися, ще доводилося в чергах стояти. Потім паливо різко впало у ціні – за рік майже на третину, Бензин із 52 гривень подешевшав на деяких заправках до 35 гривень. Але особливого зниження цін на товари, ті ж продукти харчування ніхто не помітив. Тобто виходить, що там у калькуляції весь цей час було закладено паливо дорожче за 50 гривень. То чому ж тепер ціни знову мають зрости», - дивується експерт.
Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб не пропустити важливих новин. За новинами в режимі онлайн прямо в месенджері слідкуйте на нашому Telegram-каналі Інформатор Live. Підписатися на канал у Viber можна тут.