Жінка негайно звернулась до відділення Ощадбанку та повідомила про протиправні дії, а саме щодо незаконного списання коштів з рахунків
Жінка через шахраїв втратила з карток кошти у розмірі 63 500 гривень. Однак Ощадбанк додатково вимагає закрити заборгованість у сумі 65 971 гривні. Про це йдеться у рішенні Вараського міського суду Рівненської області, опублікованому 11 вересня 2025 року.
07.11.2023 року без відома та згоди жінки відбулося незаконне перерахування (списання/зняття) коштів на суму 63 500 гривень з банківських рахунків Ощадбанку в спосіб вчинення шахрайських дій невстановленими особами. Вона звернулась у відділення «Київстар», де для неї замінили SIM-картку на нову та повідомили про шахрайські дії з втручання в її номер телефону. Тоді ж звернулась до відділення Ощадбанку та повідомила про такі протиправні дії, а саме щодо незаконного списання коштів з указаних рахунків, заявила на відновлення залишку коштів по рахунках, який мав місце до моменту незаконного списання коштів та на блокування карток й на проведення банком службового розслідування по даних фактах незаконного списання коштів. Працівники банку взяли в неї банківські картки даного банку та в її присутності знищили зарплатну картку та забрали кредитну картку для заміни. Також звернулась до поліції та на підставі її заяви відкрито кримінальне провадження.
"Всі операції зазначені позивачем щодо перерахування коштів 07.11.2023 року підтверджувались біометрією або кодом доступу, який встановлюється при першому вході або в налаштуваннях безпеки під час проведення спірних операцій. Операції в мобільному додатку «Ощад 24/» із застосуванням реквізитів унікальних кодів верифікації, які відомі лише клієнту та направляються на його особистий (фінансовий) номер мобільного телефону, ідентифікації Клієнта з використанням біометричних даних (відбиток пальця/ідентифікація обличчя) відбуваються миттєво, одразу після введення такого (одноразового) коду верифікації, а тому поверненню або блокуванню не підлягають. Крім того, з протоколу допиту потерпілої встановлено, що на мобільний телефон останньої зателефонували представники компанії «Київстар», після чого в ході розмови повідомили, що у неї 08.11.2023 року, так би мовити, змінюється тарифний план і у разі якщо вона не зареєструється у додатку «Мій Київстар», то залишиться без можливості здійснювати дзвінки. Крім того, зазначені особи вказали, що реєстрація в додатку «Мій Київстар» відбувається шляхом надсилання на її абонентський номер коду підтвердження, який вона повинна повідомити невідомим їй особам. Далі надійшло смс-повідомлення із чотиризначним кодом, який вона повідомила невідомим особам у телефонному режимі. Після цього, відразу в результаті завершення розмови з невідомими особами в клієнтки на мобільному телефоні зникли поділки зв'язку і при спробах дзвінків вона не могла їх здійснити, при цьому також не могла зайти в особистий кабінет «Ощад 24/7». Таким чином, шахраї отримавши від клієнта інформацію щодо реквізитів її платіжної картки та пароль (ПІН-код) для входу у додаток «Ощад 24/7», 07.11.2023 року здійснили перекази коштів з рахунків клієнта на свою картку іншого банку (Банк Восток)", - заявили в Ощадбанку.
27.01.2024 року від АТ «Ощадбанк» надійшла зустрічна позовна заява, у якій ставить вимогу до жінки про стягнення суми заборгованості за договором комплексного банківського обслуговування фізичних осіб та відкриття поточного рахунку з використанням електронного платіжного засобу (платіжної картки) у сумі 65 971 гривні. 02.12.2019 року між сторонами укладено договір комплексного банківського обслуговування фізичних осіб та відкриття поточного рахунку з використанням електронного платіжного засобу платіжної картки, на підставі чого їй було відкрито поточний рахунок на умовах тарифного пакета «Мій комфорт» та надано клієнту платіжну картку типу «Моя картка» Visa Rewards та ПІН-конверт до неї. Вона свої зобов'язання, передбачені кредитним договором, не виконує, не повертає кредит та не сплачує відсотки за його користування. Станом на 20.01.2025 року загальний розмір заборгованості за кредитним договором становить 65 791 гривні, з яких 57 250 гривень - заборгованість за основним боргом (кредитом) та 8 540 гривень - проценти за користування кредитом.
Суд задовольнив позов жінки. Операції (транзакції), які вчинені 07.11.2023 року по банківських рахунках, що відкриті в акціонерному товаристві «Державний ощадний банк України» на її ім'я визнали недійсними, зокрема: Акціонерне товариство «Державний ощадний банк України» зобов'язали відновити порушені права шляхом:
У задоволенні зустрічного позову акціонерного товариства «Державний ощадний банк України» до громадянки про стягнення боргу відмовили повністю.
"Відповідачем АТ «Ощадбанк» не доведено, що користувач своїми діями чи бездіяльністю сприяв втраті, незаконному використанню ПІН-коду або іншої інформації, яка дає змогу ініціювати платіжні операції, суд доходить висновку про наявність підстав для задоволення позовних вимог жінки у повному обсязі. Зі змісту розрахунку заборгованості вбачається, що заборгованість позивача у сумі 57 975 гривень, про стягнення якої відповідач АТ «Ощадбанк» заявляє у зустрічній позовній заяві виникла саме 07.11.2023 року. Починаючи з 02.11.2023 року до 07.11.2023 року заборгованість у неї перед АТ «Ощадбанк» не рахувалась. Викладене дає підстави суду для висновку, що заборгованість позивача перед АТ «Ощадбанк» виникла саме у зв'язку з несанкціонованими діями невстановлених осіб за її кредитним та зарплатним рахунком 07.11.2023 року. Отже, враховуючи висновок суду про задоволення вимог позивача щодо визнання недійсними платіжних операцій по її рахунках за 07.11.2023 року, відновлення залишку на її банківських рахунках та скасування відсотків, у суду відсутні підстави для задоволення вимог зустрічного позову АТ «Ощадбанк» про стягнення заборгованості з неї, а тому у його задоволенні слід відмовити", - наголосив суд.