Ситуація неоднозначна, але банк мав для цього підстави
На сайті відгуків про фінансові установи чоловік поскаржився на те, що відправлений ним swift-переказ було заблоковано ПриватБанком. В службі підтримки банку йому повідомили, що зробили це на підставі постанови правління НБУ “Про роботу банківської системи в період запровадження воєнного стану”. Яке саме положення постанови і чому застосував банк при цьому?
За словами відправника переказу, він проживає в країні ЄС та має посвідку на постійне проживання. Переказ був зроблений з європейського банку на рахунок в ПриватБанку. Однак той його заблокував.
“Для здійснення переказу я надав всі необхідні документи, у тому числі – копію посвідки на постійне проживання. Але це не допомогло. Виявилось, що у реквізитах відправника була помилка: в графі “адреса” замість країни ЄС, в якій я проживаю, значилося – “росія”. Банк, з якого робився переказ, виправив реквізити, та надіслав коригування”, – розповів чоловік.
Однак після цього йому знову повідомили, що переказ заблокований.
“На підставі Постанови НБУ від 24.02.2022 № 18 повністю закрито можливість здійснювати операції, учасником яких є юридична або фізична особа, яка має місцезнаходження (зареєстрована/постійно проживає) в Російській Федерації або в Республіці Білорусь. А за наданими банку документами виявлено, що відправник – резидент РФ”, – пояснили свої дії в ПриватБанку.
Такий висновок банківські співробітники зробили з того, що серед надісланих до банку документів була копія російського паспорту відправника.
У перший же день широкомасштабного вторгнення росії в Україну правління Національного банку України видало постанову № 18 “Про роботу банківської системи в період запровадження воєнного стану”.
Відповідно до пункту 17 цього документу забороняється здійснювати будь-які валютні операції:
Аргументуючи свою позицію, чоловік зауважує, що swift-переказ робив у євро, а не в російських чи білоруських рублях. Крім того, він не проживає в росії і не є резидентом рф. Натомість давно і постійно проживає в країні ЄС.
Тож, переконаний він, переказ не підпадає під дію постанови № 18. Але у банку відмовляються його розблокувати. “Під час останньої розмові із службою підтримки ПриватБанку мені сказали, що крім постанови в банку є внутрішня політика фінансової установи. Я так розумію, своєю політикою вони і керуються”, – зауважив відправник.
Насправді, ситуація неоднозначна. В тексті постанови, дійсно, не міститься чітка заборона на здійснення валютних операцій людьми, які є володарями російського паспорту. “Хіба посвідка на постійне проживання не є доказом, що відправник проживає у країні ЄС і є резидентом країни ЄС, а не росії? Як можна мати дозвіл на постійне проживання у ЄС і бути одночасно резидентом росії?”, – обурюється чоловік.
З іншого боку, як написав один з учасників обговорення в коментарі під повідомленням невдоволеного клієнта: “А хто, по-вашому, тоді відправник? Паспорт російський – значить, росіянин. Отримає документ європейської країни та позбавиться громадянства росії, тоді зовсім інше питання”.
У відповідь “європеєць з російським паспортом” повідомив, що він вирішив перевірити, що скажуть інші українські банки про таку ситуацію. Чи будуть блокувати переказ? “Їхня підтримка сказала, що не бачить підстав для блокування swift-переказу, тому відправник може робити переказ через їхній банк”, – написав чоловік, не уточнюючи при цьому, про який саме банк йдеться.
Раніше Інформатор повідомляв, як переказувати гроші на ПриватБанк за кордоном з мінімальними втратами
Ольга Чорна