У кіновиробників чергова криза
Гільдія сценаристів США (Writers Guild of America) оголосила страйк через невдалі переговори зі студіями та стрімінговими сервісами. Останні півтора місяця WGA вела переговори з Netflix, Apple, Amazon, Disney, Discovery-Warner, NBC, Paramount та Sony. Сценаристи хотіли укласти новий контракт «зі справедливою оплатою», яка відображає цінність вкладу гільдії у кіноіндустрію. Також контракт мав включати заходи захисту сценаристів, які гарантують збереження авторського права.
Пропозиції студій не задовольнили вимоги WGA, особливо «з огляду на екзистенційну кризу, з якою стикаються письменники». На думку сценаристів, компанії відмовилися гарантувати щотижневу зайнятість та могли використовувати штучний інтелект, що знецінює працю авторів.
Страйк, який отримав назву «Олівці вниз», включає відмову від написання текстів вищевказаним компаніям, заборона на переговори та обговорення справжніх та майбутніх проектів. Також сценаристам рекомендується письмово повідомити компанію про припинення переговорів. Крім того, за правилами страйку гільдії автори текстів мають вимагати повернути або видалити літературні матеріали.
Таким чином, страйк позначиться на виробництві вечірніх шоу для кабельних телеканалів, оскільки вони записуються у стислий термін. Можливі перенесення проектів від великих студій, таких як Netflix, Apple TV та Amazon.
Цей страйк обіцяє бути наймасштабнішим і найтривалішим за 15 років з часів страйку 2007-2008 років. Тоді Гільдія сценаристів вимагала від Альянсу кінопродюсерів під час укладання чергового договору збільшити відсоток відрахувань авторам за продаж кіно- та телепродукції на DVD та в інтернеті.
Сторони не змогли досягти угоди, і Гільдія оголосила страйк на 100 днів. Її підтримала акторська профспілка та безліч відомих кінематографістів та політиків.
Першими жертвами 100-денного протесту стали телевізійні шоу та серіали. Особливо гостро вплив сценаристів на творчий процес відчули вечірні шоу Джиммі Кіммела, Девіда Леттермана та інші. Так, один із випусків The Tonight Show на телеканалі NBC ведучий Джей Лено почав із показового анекдоту:
«Заходять якось у бар християнин, юдей та мусульманин. Юдей каже мусульманинові... Розумієте, я гадки не маю, що він йому сказав, адже йде страйк сценаристів!».
Творчі команди, які втратили сценаристів, були змушені складати жарти в авральному порядку. Та ще й актори відмовлялися ходити на шоу на знак підтримки авторів, тому ведучі з різних каналів постійно заглядали в гості один до одного.
Ще більше через страйк тоді постраждали серіали. Деякі проекти зупинилися повністю, а деякі вийшли у скороченому форматі. Такими, наприклад, стали надзвичайно популярні у всьому світі «Залишитися живими», «Втеча», «Доктор Хаус», «Клініка» та інші серіали.
Саме протест сценаристів 2007-2008 років став однією з головних причин скорочення серіалів до десяти чи навіть восьми епізодів за сезон. Студії не тільки вважали такий формат оптимальним з художньої та маркетингової точок зору, а й просто перестрахувалися від можливих страйків у майбутньому.
Економічні збитки від страйку сценаристів 2007-2008 років склали, за різними оцінками, від 1,3 до 2,1 млрд доларів – у чотири рази більше, ніж найтриваліший 153-денний страйк у 1988 році. За заявою голови департаменту економічного розвитку Лос-Анджелеса Джека Кайзера, загальні економічні збитки від страйку для Лос-Анджелеса коштували 2,5 млрд доларів. А найбільше втратили телеканали – у середньому їхня тижнева аудиторія скоротилася на 21%. Деякі канали взагалі втратили до половини своєї аудиторії.
Раніше Інформатор повідомляв, що Netflix вкладає у південнокорейські серіали 2,5 мільярда доларів.
Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб не пропустити важливих новин. За новинами в режимі онлайн прямо в месенджері слідкуйте на нашому Telegram-каналі Інформатор Live. Підписатися на канал у Viber можна тут.