Очільник Укрзалізниці поскаржився на великі збитки та наразився на ніщівну критику

Експерт зазначив, що те, що в Укрзалізниці називають уніфікацією тарифів, де-факто є зростанням цін на залізничні перевезення

Голова правління Укрзалізниці Євген Лященко
Голова правління Укрзалізниці Євген Лященко

На початку вересня голова правління Укрзалізниці Євген Лященко поскаржився на те, що за підсумками роботи у липні-серпні компанія отримала збиток у розмірі 600-700 млн грн, хоча у першому півріччі отримала 3 млрд грн прибутку. За його словами, виправити ситуацію можна лише за рахунок підвищення тарифів на вантажні перевезення. У відповідь на це гендиректор Федерації роботодавців транспорту (ФРТУ) Володимир Гусак розкритикував ці розрахунки у колонці для галузевого видання ЦТС, що вийшла 10 вересня. 

"Монополіст заявляє, що "доходи від перевезень залізної та марганцевої руди не покривають витрати на їх організацію". Але на рівні обсягів перевезень за видами вантажів, протиріччя у заявах "Укрзалізниці" стають ще більше очевидними", – зауважив експерт. 

Він пояснив, що перевезення руди залізничним транспортом у липні 2024 були найменшими з початку року, головним чином через призупинення або зменшення обсягів виробництва окремими ГЗК. 

«Якщо руда для УЗ «збиткова», то фінансовий результат «Укрзалізниці» мав би покращитися. Але сталася протилежна ситуація - при зниженні перевезень руди «Укрзалізниця» стала збитковою. Тобто, менеджмент УЗ або навмисно, або через свою некомпетентність вводить в оману владу і громадськість, адже змінні витрати УЗ становлять лише 20 % від тарифу. І кожна додаткова тонна вантажу приносить УЗ значний додатковий прибуток», - пояснив Гусак.

Він також нагадав, що загальний обсяг перевезень "Укрзалізниці" за 7 місяців цього року зріс на 25,6% порівняно з аналогічним періодом минулого року. Це дозволило збільшити обсяг виробництва українських підприємств, зокрема, гірничо-промислового комплексу, а відповідно – збільшило доходи "Укрзалізниці". Порівняно з аналогічним періодом минулого року, за підсумками першого півріччя 2024 року вони зросли на 8,5 млрд грн, або майже на 20%, що корелюється із обсягами зростань перевезень.

"Чому ж тоді компанія заявляє про загрозу збитковості? Давайте подивимось на витратну частину. У першому півріччі 2024 року порівняно з першим півріччям 2023 загальні операційні витрати "Укрзалізниці" зросли на понад 10 млрд грн або більше 25%. Особливо кидається у вічі просто шалене зростання так званих "інших операційних витрат" – на 2,5 млрд грн або 80%! Складається враження, що нинішнє керівництво відверто не хоче контролювати та зменшувати витрати підприємства", – зауважив Гусак.

Експерт зазначив, що те, що в Укрзалізниці називають уніфікацією тарифів, де-факто є зростанням цін на залізничні перевезення.

“В умовах, коли на багатьох ринках зараз дуже несприятлива ситуація, підвищення тарифів буде означати зупинку виробництв на якийсь час, а деякі і зовсім змушені будуть закритися. Відповідно, зупиняться перевезення. Тоді керівництво "Укрзалізниці" на практиці зможе перевірити свої украй суперечливе твердження про те, що зростання перевезень призводить до збитків, а зменшення – до прибутків”, - підсумував Гусак.

На що скаржились в Укрзалізниці

АТ "Укрзалізниця" (УЗ) у липні-серпні зазнала збитків 600-700 млн грн і очікує невеликий збиток за підсумками 2024 року, незважаючи на прибуткову роботу в першій половині року.

 


"Шість місяців (2024 року) у нас дійсно був прибуток до 3 млрд грн, але вже в липні та в серпні ми зіткнулися зі збитками. У липні десь 600-700 млн грн, у серпні ми також очікуємо збиток до 700 млн грн... у нас поки що немає тих обсягів прибуткових вантажів, які дають запас міцності", - сказав голова правління АТ "Укрзалізниця" Євген Лященко на Business Breakfast від видання Forbes Ukraine 4 вересня 2024 року.

Він висловив сподівання, що ситуація покращиться у зв'язку з активізацією зернового експорту після збиральної компанії. Однак, це не дасть змоги уникнути невеликого збитку за підсумками року.

"Я вважаю, що якщо піде зерно на експорт і трохи вирівняється обсяг перевезень, ми вийдемо на невеликий збиток за підсумками року, оскільки в будь-якому разі ми збільшуємо обсяги перевезень, але збільшуються і збитки за деякими перевезеннями", - сказав Лященко.

Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб не пропустити важливих новин. Підписатися на канал у Viber можна тут.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ:

Головна Актуально Informator.ua Україна на часі Youtube