Трейдери вже зараз активно закуповують пальне за старими цінами, аби мінімізувати витрати після підвищення акцизів
В Україні вже з 1 січня 2025 року очікується чергове підвищаться акцизи на бензин, дизельне пальне та автогаз. А ще у Верховній Раді збираються впровадити екологічні норми Євро-6. Про це йдеться у публікації видання "Україна за кермом".
Вже за три тижні вчергове підвищаться акцизи на пальне: бензин - зростання з €242,6 до €271,7/тонна; дизельне пальне: з €177,6 до €215,7/тонна; автогаз: з €165 до €193/тонна. Трейдери вже зараз активно закуповують пальне за старими цінами, аби мінімізувати витрати після підвищення акцизів. Проте, за словами директора консалтингової групи "А-95" Сергія Куюна, все залежатиме від світових цін на нафту.
"У січні виходить збільшення податків до 1,5 грн на літрі. Але, наприклад, коли у вересні запроваджували нові податки, то ми не відчули подорожчання бензину та дизеля, оскільки закупівельна ціна на нафту на той момент суттєво знизилася. І цей фактор перекрив фактор підвищення внаслідок акцизу. Не виключаю, що й у січні буде аналогічна ситуація. Наразі, через високу конкуренцію та насиченість ринку ціни на пальне знаходяться на мінімально можливому рівні", – пояснив Куюн.
Крім того, до Верховної Ради внесено законопроєкт №12267, який запроваджує стандарти Євро-6 в Україні вже з початку 2025 року. Про це повідомив голова комітету з питань фінансів, податкової та митної політики Данило Гетманцев на конференції Petroleum & LPG Ukraine 2024. Його планують прийняти до кінця року – серед парламентарів існує консенсус щодо нього. Згідно з документом, екологічні норми Євро-6 наберуть чинності з 1 січня 2025 року для нових легкових автомобілів, а от для вантажівок та автобусів їх все ж відтермінують до 2027 року.
Тему з податками та авансовими платежами у коментарі виданню УНІАН конкретизував співзасновник групи компаній "Прайм" Дмитро Льоушкін. Він вважає, що не варто забувати й про інші оновлення законодавства для галузі. Зокрема експерт згадує закон про мінімальні запаси пального для АЗС та нове підвищення акцизів на пальне, заплановане на 1 січня 2025 року. Все це сумарно додасть до 4 гривень до поточної ціни на пальне. Проте цей процес буде відбуватися нерівномірно.
"Відповідно до нового закону про авансові платежі, вже з 1 грудня з кожної заправки потрібно буде сплачувати 60 тисяч гривень податку на прибуток. Якщо мережі преміальні, які й так по 150 тисяч гривень сплачують, то їх це ніяк не торкнеться. Але якщо це дискаунтер, де показували лише 2-3 тисячі гривень на місяць з заправки, то ці гроші десь доведеться взяти. І доведеться десь на 1 гривню на літрі ціну підняти. Або викручуватись. Окрім як робити недолив варіантів вже майже немає, оскільки податкові "скрутки" та інші "схеми" вони вже залучили. Якщо ціни десь не зміняться, то там або недоливають, або ще якась схема. Як саме вони вчинять – буде на їх сумлінні", - пояснив Льоушкін.
На його думку, для дискаунтерів утворюється дилема – або підняти ціни до преміального рівня і втратити свою головну конкурентну перевагу (дешевизну), або втратити бізнес. І цей "лічильник для дискаунтерів", зі слів експерта, запустився "вже з цього понеділка". Потім запустяться й інші оновлення законодавства, які сприятимуть змінам балансу на ринку АЗС та сприятимуть підвищенню цін для українців.
"З 24 грудня запрацює закон про мінімальні запаси (що зобов’язує заправні станції накопичувати і зберігати паливо в обсязі 3% від загального обороту або виділяти кошти на забезпечення цих запасів), через що пальне знову додасть у ціні. Але тут процес можна трохи потягнути, адже всі мережі вже закупилися паливом на 1,5-2 місяці. Ефект цього закону почне відображатися наприкінці січня, в міру виснаження запасів", - продовжив Льоушкін.
Загалом, зима - це "низький сезон", через що запаси пального будуть розкуповувати повільно. І, відповідно, їх будуть збільшувати лише ближче до весни. Загалом, разом з акцизами та підвищеннями податків, це все додасть 2-4 гривні на кожен літр. Але покупці преміального палива цього, ймовірно, можуть і не помітити, на відміну від споживачів найдешевших марок.
"Ті ціни, які ви бачите на стелах АЗС, мають значну маркетингову частку. Реальна ціна палива значно нижча. Наприклад, наприкінці листопада "робоча ціна" - це 46-47 гривень за літр. А на стелах ви бачите 54-55 гривень. Ці 7 гривень, умовно, і є маржинальність АЗС. З цих коштів вираховуються різні знижки та акції. І якщо стоятиме питання про збільшення видатків, то "підтискатимуть" маркетинг. Ті станції, де ця частка менша за 4 гривні, змушені будуть підвищувати ціни. А преміальні мережі просто "утиснуться" шляхом маркетингу на перехідний період. Але з часом все одно все повернеться на свої місця", - додав Льоушкін.
Тобто, одні змушені будуть підіймати ціни вже у грудні-січні, а інші – ближче до весни. Проте ціни підійматимуть усі. І це без урахування чергового загострення на Близькому Сході, яке штовхає світові ціни на нафту догори. Що є не гарною новиною для українського споживача. Адже це "розкручуватиме" й загальну інфляцію у країні, бо логістичний складник є у кожного товару на прилавках вітчизняних магазинів. Втім, те, що погано для споживача, може бути вигідним державі – чим вищі ціни, тим більше податків вона з них отримає. Звісно, якщо втримає курс гривні, бо інакше ці "прибутки" будуть "дутими". Але це вже інша історія.
Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб не пропустити важливих новин. Підписатися на канал у Viber можна тут.