На окупованих територіях вже працюють китайські фірми — розслідування

На Донеччині вже діють китайські фабрики з виготовлення будматеріалів, а їхню продукцію використовують для відновлення Маріуполя та ремонту доріг для російської логістики

Донецька область, китайські фірми, ТОТ
На окупованих територіях вже працюють китайські фірми

Допоки Україна та США готуються підписати угоду по корисні копалини, на тимчасово окупованих територіях Донецької області китайці вже добувають їх повним ходом, починаючи ще з 2022 року. Фірми з Китаю не лише працюють над виготовленням та вибодутком будматеріалів, особливо щебеню та граніту, — їхню продукцію ворог використовує для відбудови окупованого Маріуполя та будівництва доріг для забезпечення логістики росармії. Мова йде не просто про траси, а про намір Кремля з'єднати окупований південь України та Крим з материковою РФ. Китайці розгорнули величезне виробництво, робота над яким часом кипить у дві зміни. 

Про те, що китайські фірми давно зайшли на ТОТ Донецької області, йдеться у розслідуванні, пише "Радіо Свобода". Журналісти з'ясували, що ще 2022 році фірми з Китаю зайшли у проєкт "Каранський кар’єр", але реально працювати вони почали на ТОТ через рік. У 2023 році так званий "прем’єр" фейкової "ДНР" Євген Солнцев уклав "угоду" з двома компаніями з Китаю. У 2024 році вони розгорнули на Донеччині виробництво бетону. Продукція китайців використовується для будівництва доріг, котрі потрібні ворогу для забезпечення логістики ЗС РФ не лише на Донеччині, а й у Запорізькій та Херсонській областях. Мова йде про трасу, якою окупанти хочуть з'єднати Росію з півднем України та Кримом.

"Ми знайшли докази щонайменше двох китайських фірм, які зараз працюють біля Маріуполя. Там граніт вони дроблять на щебінь і відправляють для будівництва доріг. І це те, що нам було доведене. Ми можемо припустити, що подібні фірми діють і на території Запорізької або Херсонської областей, бо ці дороги – це частина отакого великого шляху, який називають там "Дорога "Новоросія" – це оця траса, яка має з'єднувати материкову Росію, окуповані українські території півдня, окупований Крим – і от це виходить таке от велике коло", – каже журналістка Олена Фєтісова.

За словами Фєтісової, росіяни продають співпрацю з китайцями, як велике "благо". Мовляв, відбувається відбудова Маріуполя, "відродження цивілізації"на ТОТ. Пропаганда масштабує ці проєкти, у вуха місцевим і росіянам все це вливають, як "добру справу". 

Важливо додати, що за даними Фєтісової, масштаби виробництва китайських фірм на ТОТ Донеччини є великими. Ймовірно, аж настільки, що їхньої продукції вистачає й для ТОТ Херсонщини і Запоріжжя. Журналістка відзначає роботу китайських компаній "у дві зміни". І, попри те, що сам кар'єр частково затоплений, обсяги граніту у ньому, за її даними, все ж величезні.

Тим часом журналіст із Донецька Дмитро Дурнєв каже, що на Донеччині нараховується близько сотні кар'єрів. Утім, саме продукція з Каранського кар'єру може бути небезпечною.

"А в Карані – це граніт третьої категорії. Він не такий міцний і він дуже радіоактивний. Тобто у граніту з Кальчику радіоактивність десь 6 мікрорентгенів, а у Каранського – до 40 буває і це дуже багато. Цей щебінь придатний для будівництва доріг і залізниці поза межами населених пунктів. Ну але окупантам зараз в маріупольських будинках треба мати дозиметр, щоб зрозуміти, з якого граніту зроблені дома", – попередив він.

Дурнєв каже, що саме китайські працівники не є залучені до видобутку граніту у Каранському кар'єрі через таку загрозу. 

"А тут жодного китайця немає. Це про щось нам повинно говорити. Їм віддали родовище, яке дуже велике, там до дорозвідки було 100 млн тонн розвідано вже. Воно дуже велике – десь 480 гектарів. Туди потрібно було дуже великі гроші вкладати, але віддали китайцям, і вони розробляють радіоактивний щебінь, який можливо використовувати тільки на окупованій території", – зазначив журналіст.

Політолог із Херсона Володимир Молчанов каже, що продукція з Донеччини дешевше обходиться, ніж витрати на її транспортування з РФ. Саме тому ворог використовує її для відбудови Маріуполя та будівництва дорожньої інфраструктури. На його думку, виробництво китайських компаній будуть масштабувати. 

"Практично вже завершена реконструкція вже існуючої дороги, ділянки, яка окупована – Одеса-Новоазовськ. Це ділянка від російського кордону до Мелітополя. Але, крім того, побудували нову абсолютну дорогу між Скадовськом і Каланчаком, вздовж берега Чорного моря для того, щоб, мабуть, убезпечити себе від можливого прориву ЗСУ до Олександрівки і Північно-Кримського каналу. Інша дорога, яка існувала до цього, проходила вздовж цього каналу, повторюючи його річище. Крім того, вони (окупаційна російська влада) реконструювали і практично перетворили на автобан існуючу дорогу від селища Мирного, біля Каланчаку до Новоолексіївки Генічеської громади через Новотроїцьк. Ця дорога раніше була частково відремонтована Це просто чотирисмуговий автобан, який є альтернативним шляхом до Чонгарських мостів. Всі ці будови робилися саме з щебеню, добутого і привезеного з так званої "ДНР". Саме з новоокупованих територій, а не з тих, що були окуповані ще у 2014 році", – підкреслив він.

Водночас на думку керівника міжнародної консалтингової компанії, ексдипломата Вадима Трюхана, вплинути на рішення китайських підприємців можна за допомогою санкцій, як українських, так і західних.

Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб не пропустити важливих новин. Підписатися на канал у Viber можна тут.

Головна Актуально Informator.ua Україна на часі Youtube