Медведчук отримав підозру за нелегальну приватизацію нафтопроводу Самара-Західний напрямок: як діяла схема

Незаконна приватизація державного нафтопроводу "Самара-Західний напрямок" тривала з 2015 року, організаторам цієї схеми оголосили про підозру

Самара-Західний напрямок
Медведчук оргнізував незаконну приватизацію нафтопроводу "Самара-Західний напрямок"

Служба безпеки та НАБУ зібрали масштабну доказову базу, яка доводить незаконність приватизації державного нафтопроводу "Самара-Західний напрямок" у 2015 році. В результаті про підозру повідомили екснардепу Віктору Медведчуку та його спільникам. Йдеться про чотирьох представників колишнього топменеджменту "Прикарпатзахідтрансу", які заволоділи та управляли нафтопроводом.

Про це повідомила СБУ. За матеріалами справи, організатором схеми із незаконної приватизації є екснардеп Віктор Медведчук, якому раніше оголосили підозру у держзраді.

Відповідно до наявних даних, він почав реалізацію схеми у 2015 році й діяв у чіткій координації з тодішнім вищим політичним керівництвом України та РФ. До схеми Медведчук залучив третіх осіб, які надалі отримали керівні посади на підприємстві, що "приватизувало" вказаний нафтопровід.

Як свідчать матеріали провадження, нафтопродуктопровід "Самара-Західний напрямок" після розпаду СРСР залишився у власності Росії. Починаючи з 2005 року, Україна через суди доводила своє право на володіння ним, і лише у 2014-2015 роках це право підтвердили Апеляційний і Вищий господарський суди. Втім, за підтримки тодішнього вищого керівництва України Медведчуку вдалося скасувати це рішення через Рівненський господарчий суд і оформити продаж нафтопродуктопроводу швейцарській компанії, яку фактично контролювали учасники схеми.

Після заволодіння "трубою" Медведчук та його спільники забезпечили її функціонування через підприємство "Прикарпатзахідтранс". А отримані прибутки виводили на рахунки афілійованих закордонних компаній та розподіляли між собою.

"Відповідна інформація підкріплена доказами, які є у розпорядженні НАБУ та СБУ, а також показами самого Віктора Медведчука, які були добровільно та з усвідомленням сказаного надані ним до обміну з РФ", - кажуть в СБУ.

З травня 2019 року прокачування дизеля через нафтопровід було заблоковано для його повернення у державну власність, а правоохоронні органи досліджували законність приватизації. У січні 2024 року Верховний суд України остаточно визнав українську частину нафтопроводу державною власністю. Відповідно до вчинених злочинів, підозра фігурантам схеми оголошена за такими статтями Кримінального кодексу України:

  • ч. 3 ст. 27, ч. 3 ст. 28, ч. 3 ст. 365-2 (зловживання повноваженнями особами, які надають публічні послуги);
  • ч. 3 ст. 27, ч. 3 ст. 28, ч. 2 ст. 384 (введення в оману суду або іншого уповноваженого органу);
  • ч. 3 ст. 27, ч. 5 ст. 191 (заволодіння чужим майном, шляхом зловживання службовою особою своїм службовим становищем, вчинене в особливо великих розмірах організованою групою);
  • ч. 3 ст. 27, ч. 3 ст. 209 (організація набуття, володіння та використання коштів, внаслідок вчинення суспільно небезпечного протиправного діяння, що передувало легалізації (відмиванню) доходів, вчинені організованою групою та в особливо великому розмірі).

Схема Медведчука
Схема Медведчука

Наразі триває досудове розслідування. Проводиться комплекс заходів для притягнення підозрюваних, які знаходяться за кордоном, до відповідальності, а також встановлюється коло всіх причетних до цієї незаконної оборудки.

До слова, нафтопровід "Самара-Західний напрямок" має ділянку на території України довжиною 1433 кілометри. Вона сполучає її з Росією та Білоруссю та тягнеться до західного кордону.

Україна може втратити цінний актив - яхту Медведчука

Суд у Хорватії зняв арешт з яхти Royal Romance, яка належить олігарху і куму російського диктатора Володимира Путіна Віктору Медведчуку. Це може призвести до втрати цінного активу для України, вартість якого оцінюється у понад $200 мільйонів.

В Офісі генпрокурора пояснили зрив продажу яхти Royal Romance. Причина полягає у зволіканні з боку Агентства з розшуку і менеджменту активів (АРМА). Зараз яхта Royal Romance знаходиться під арештом на основі безстрокових санкцій - затримана у порту м. Трогір (Хорватія) згідно з рішенням постійної санкційної групи та не може залишити територію ЄС.

Так, у квітні 2022 року Офіс Генпрокурора України направив запит до хорватських органів про допомогу. Суд міста Спліт арештував яхту на два роки та передав її АРМА для подальшого продажу. Кожні три місяці хорватська сторона перевіряла умови для продовження арешту, задовольняючи запити від Офісу Генпрокурора. З червня 2022 року по червень 2023 року АРМА не вжила жодних заходів для продажу яхти. Лише в липні 2023 року організація почала процедуру реалізації, але аукціонні будинки відмовилися брати участь у продажу.

У червні 2024 року Вищий кримінальний суд Хорватії повернув справу до Окружного суду Спліта, призначивши нового суддю. 25 червня суд ухвалив рішення про скасування арешту яхти Royal Romance через відсутність обвинувального акту від Офісу генпрокурора. Попри скасування арешту, активи Медведчука, включаючи яхту, залишаються заблокованими рішенням Постійної урядової робочої групи з питань санкцій Республіки Хорватія. Це не дозволяє яхті покинути порт, але не вирішує питання її продажу чи використання в інтересах держави.

Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб не пропустити важливих новин. Підписатися на канал у Viber можна тут.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ:

Головна Актуально Informator.ua Україна на часі Youtube